140171
۲۵ بهمن ۱۳۹۶

خانه فيزيک اصفهان، مکانی برای تولید علم و شکوفاسازی استعدادها

خانه فیزیک اصفهان با فراهم آوردن بسترهای مناسب، راه را برای پژوهشگران نوجوان هموار می‌کند تا آنها بتوانند ایده‌های خود را به عرصه ظهور برسانند.

به گزارش کودک پرس ، خانه فیزیک اصفهان با فراهم آوردن بسترهای مناسب، راه را برای پژوهشگران نوجوان هموار می کند تا آنها بتوانند ایده های خود را به عرصه ظهور برسانند. بی تردید آرزوی هر پدر و مادری داشتن فرزندانی موفق است، فرزندانی که آینده ای درخشان، برای خود رقم بزنند و با سربلندی شان باعث افتخار میهن عزیزمان ایران شوند.

در کنار آرزوی والدین، آرزوهای فرزندانشان است که به موفقیت های بزرگ فکر می کنند، اینکه روزی مخترع شوند و نظریه دهند و یا نظریه ای را تغییر بدهند و کشفی به کشفیات حوزه مورد علاقه شان اضافه کنند. فرزندانی که ایده های بسیاری در ذهنشان طراحی کرده اند تا روزی آن ها را به عرصه ظهور رسانند.

اما این سؤال در فکر ها به وجود می آید که آیا همه راه ها به این هدف ختم می شود؟ و اینکه برای رسیدن به این هدف چه راه هایی را باید برویم؟ خانه فیزیک اصفهان جایی است که شاید بتواند پاسخی برای سئوالات ما داشته باشد!

 

* خانه فيزيک اصفهان، مکانی برای پاسخ به ايده ها

خانه فیزیک اصفهان، به عنوان تنها خانه فیزیک ایران، جایی است، که بیش از سه سال از عمر آن نمی گذرد و در همین مدت کوتاه به عنوان مکانی پویا و تاثیرگذار، جایگاه خود را در میان علاقه مندان در این زمینه تثبیت کرده و محیط بسیار مناسبی را برای ایجاد انگیزه، علاقه و کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان وحتی خانواده­ها فراهم کرده است، خانه ای که با استفاده از روش های جدید به خلاقیت و ایده ها نگاه می کند.

محمود عظیمی مسئول بخش پژوهش خانه فیزیک اصفهان در این باره گفت: وظیفه خانه فیزیک اصفهان، خدمت رسانی و پاسخ به ایده های کودکان و نوجوانان و حتی صنعت گران و در بحث کلان به عنوان یک مرکز مشاوره علمی برای مراکز دولتی و غیر دولتی است که اگر ایده و یا طرحی ظرفیت رشد و پژوهش را داشته باشد از آن حمایت های علمی کند و در صورت فراهم بودن شرایط تجاری سازی رایزنی های لازم با مراکز سرمایه گذاری و تجاری سازی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه وجود چنین مکانی برای ارائه ایده ها و محقق شدنشان ضروری است، افزود: برای نمونه ایده ساخت دودکش خورشیدی در خانه فیزیک اصفهان آغاز شد که به گفته مجریان طرح، این ایده ازمدت ها قبل مطرح شده بود، اما مرکز یا پایگاهی برای اینکه آنها را هدایت و راهنمایی کند پیدا نکرده بودند.

عظیمی با بیان اینکه در خانه فیزیک اصفهان کار گروهی، آموزش و پژوهش از اولویت های اصلی است،گفت: افرادی بسیاری به این مکان مراجعه می کنند که با وجود استعدادها و توانایی های خارق العاده ،متاسفانه از دو جنبه دارای مشکلاتی هستند اول آنکه به علوم کاری که می خواهند انجام دهند تسلط کافی و لازم را ندارند و دوم اینکه در کارهای گروهی به شدت با مشکل مواجه هستند و این وظیفه ماست که در سر لوحه کارمان بحث آموزش و پژوهش­های گروهی را قرار دهیم.

 

* محيطی برای توليد علم

همیشه به این فکر کرده ایم که چگونه ایده های مورد علاقه خود را کاربردی کنیم تا از آن بیشتر لذت ببریم و یا بتوانیم در حوزه مورد علاقه مان به دستاوردهای مهمی دست یابیم. قطعا وجود مکان هایی هم چون مراکز علمی ما را زودتر به نتیجه می رساند. خانه فیزیک اصفهان به عنوان یکی از این مراکز، برای آموزش و پژوهش و کاربردی کردن علوم فیزیک به شمار می رود که با فراهم آوردن بستر های مناسب، راه را برای پژوهشگران نوجوان هموار می کند تا آنها بتوانند ایده های خود را به عرصه ظهور برسانند.

مسئول بخش پژوهش خانه فیزیک اصفهان در این باره گفت: هدف خانه فیزیک کار پژوهشی در جهت تولید علم است.

 

* طرح ايده دودکش خورشيدی در خانه فيزيک اصفهان

مسئول بخش پژوهش خانه فیزیک اصفهان گفت: نخستین بار که ایده دودکش خورشیدی در خانه فیزیک اصفهان مطرح شد، با حمایت از این ایده، ساخت دودکش خورشیدی در این مر کز آغاز شدو بعد از پایان طرح وآزمایش بر روی آن به نتایج خوبی نیز دست پیدا کردیم . عظیمی افزود: ساخت دودکش خورشیدی حاصل مجموعه کار گروهی است که این موضوع برای خانه فیزیک اهمیت بسیاری دارد.

مسئول بخش پژوهش خانه فیزیک اصفهان تصریح کرد: اساس کار این دستگاه تغییرات چگالی می باشد. این دستگاه از دو قسمت عمده تشکیل شده است. قسمت پایینی که به فضای گلخانه ای شهرت دارد و قسمت استوانه ای یا دودکش دستگاه.

 

* سه دانش آموز پايه چهارم دودکش خورشيدی ساختند

محمود عظیمی با بیان اینکه سه دانش آموز پایه چهارم به نام­های پانته­آ واعظی پور، رها دری و هانیه کاغذچی دودکش خورشیدی را با ارتفاع سه متر در مدت نزدیک به سه ماه ساختند،گفت: طرز کار دستگاه به این نحوه است که با ورود هوای خنک از پایین دستگاه و ورود آن به محوطه گلخانه ای تحت تاثیر نور خورشید دمای آن افزایش می یابد. به دلیل پوشش شیشه ای روی دستگاه این هوای گرم به سمت دودکش هدایت می شود در آنجا به دلیل کاهش چگالی هوا و سبک تر شدن آن نسبت به هوای محیط این هوا شروع به بالا رفتن می کند و هر چه ارتفاع دودکش بلندتر باشد سرعت گیری هوای گرم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: سازندگان دودکش خورشیدی سه کاربرد برای این دستگاه ارائه کرده اند. که یک کاربرد آن تولید انرژی الکتریکی و دو کاربرد دیگر آن تولید گرمایش مورد نیاز منازل و کارگاه های صنعتی و همچنین تهویه هوای آنهاست. وجود چنین دستاوردهایی به نقش پررنگ مراکزی چون خانه فیزیک اشاره می کند که اگر وجود چنین مراکزی نبود شاید ایده های بسیاری بی پاسخ می ماند.

 

* ايده هايی که ممکن است برای هميشه خاموش بماند!

طبیعی است که مبتکران و مخترعان بعد از ساخت ایده هایشان در انتظار حمایت های گسترده تری هستند که بتوانند درباره ایده هایشان صحبت بکنند و مردم با دیدن کارهایشان با ایده ها و کاربردهایش آشنا بشوند. بیش از سه سال از فعالیت خانه فیزیک اصفهان می گذرد اما در این مدت حمایت و پشتیبانی اندکی از طرف سازمان ها و نهادهای وابسته برای برگزاری همایش ها و برنامه های علمی برای مبتکران این خانه شده است.

مسئول بخش پژوهش خانه فیزیک اصفهان در این باره گفت: از آنجایی که کار خانه فیزیک خدمت رسانی است و هدف درآمدزایی ندارد. با توجه به هزینه های بالا، برپایی همایش ها برای این خانه کار دشواری است و خانه فیزیک با توجه به ظرفیت های خوب و استعدادهای بسیار بالاانتظار داردمراکز وسازمان های دیگر باحمایت دوچندان، فضا و بسترهای لازم را برای آنها فراهم کنند تا بتوانند در این راه مهم گامهای بلندتری بردارند.

به گفته محمود عظیمی وقتی مبتکران ما بتوانند کارهایشان را در همایش های مختلف ارائه کنند از دو جهت دارای فایده است: اول آنکه عموم جامعه با علوم جدید آشنا می شوند و می توانند آنها را در زندگی روزمره خود به کار ببندند و دوم آنکه افراد مبتکر به این نتیجه خواهند رسید که فعالیت های آنها برای جامعه سودمند است و آنها را برای ادامه راه مصمم تر می گرداند.

وی در پایان تصریح کرد: باید بستری فراهم شود تا مردم، نهادها و خانواده ها از وجود چنین مراکزی و اهداف آن به آگاهی درستی برسند. با توجه به بالا بودن استعدادها و ظرفیت های بالای جوان در سطح استان اصفهان می توان گفت که حمایت از چنین مراکزی در جهت آگاهی مردم و برگزاری برنامه های متنوع در راستای ادامه فعالیت مبتکران و پیشرفت آن ها لازم و ضروری به نظر می رسد و اگر حمایت ها در همین حد باقی بماند نه تنها اولین جرقه ایده های کودکان و نوجوانان استان، بلکه جرقه ایده های بعدی مبتکران برای همیشه خاموش می ماند.

 

 

منبع خبر: شعار سال

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار