موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
139962
۲۴ بهمن ۱۳۹۶

نکاتی که در مورد بیهوشی کودکان در اتاق عمل باید بدانید

در زمان ورود کودک به اتاق عمل، در بعضی موارد که کودک همکاری نداشته باشد تحت نظر پزشک متخصص بیهوشی به کودکان بزرگتر شربت آرامبخش داده می‌شود و یا در کودکان کوچکتر، در بازویشان داروی آرامبخش تزریق می‌شود، که آسیبی به کودک نمی‌زند و برای همکاری کودک برای گرفتن رگ می‌باشد.

به گزارش کودک پرس ، والدینی که کودکانشان جراحی در پیش رو دارند، بیش از جراحی، از بیهوشی کودک می‌ترسند، ولی در واقع نباید از بیهوشی در کودکان واهمه داشته باشند. به نقل از بیتوته در واقع والدین باید بدانند که بیهوشی برای کودکان بالای ۴ سال هیچ ضرری ندارد و همان طور که یک بزرگسال برای جراحی خود به سادگی فرایند بیهوشی را پشت سر می‌گذراد، کودکان نیز می‌توانند بیهوشی قبل از جراحی را به راحتی پذیرا باشند. برای کودکان زیر ۴ سال هم هنوز مطالعات کامل نشده است مگرنه بسیاری از کودکان بدون مشکل بیهوش شده و به هوش آمده‌اند.

 

 

 

روش بیهوشی در کودکان

عمل‌های جراحی در کودکان تنها در صورت لزوم برای حفظ سلامتی کودک تجویز می‌شود، بنابراین والدین نباید به علت ترس از بیهوشی از این روند مهم در زندگی کودک خودداری کنند. امروزه بیهوشی در کودکان زیر ۶ سال معمولا به گاز‌های استنشاقی انجام می‌شود که در اتاق عمل متخصص بیهوشی به کمک پرستار بیهوشی، با ماسک قرار گرفته بر روی بینی و دهان کودک، سبب تنفس گاز بوسیله کودک می‌شوند. گاز‌های بیهوشی جدید، بوی بسیار کمی دارند و بعلاوه عوارض بیهوشی نادری دارند. در برخی مراکز درمانی به علت نوع عمل جراحی و یا به علت دستگاه بیهوشی متفاوت، تنها با روش دارو‌های تزریقی کودکان را بیهوش می‌کنند.

 

جزییات بسیار مهمی وجود دارد که والدین و پزشک بیهوشی باید در اختیار یکدیگر بگذارند:

– والدین باید هرگونه سابقه به هوش نیامدن یا دیر به هوش آمدن در اعضای درجه یک خانواده را به پزشک بیهوشی اطلاع دهند.

– والدین باید همواره پیشینه بیماری‌ها و سابقه حساسیت کودک را به پزشک بیهوشی بگویند، برای مثال در رابطه با سابقه سرماخوردگی دو هفته اخیر، سابقه حساسیت دارویی، سابقه بیماری‌های کودک از بدو تولد تا کنون، و لیست دارو‌هایی که کودک مصرف می‌کند را در اختیار پزشک بیهوشی قرار دهند.

– در مورد زمان قطع دارو‌های مصرفی قبل از عمل، حتی مکمل‌های ویتامینی مصرفی کودک، از متخصص بیهوشی سوال کنید.

– در زمان ورود کودک به اتاق عمل، در بعضی موارد که کودک همکاری نداشته باشد تحت نظر پزشک متخصص بیهوشی به کودکان بزرگتر شربت آرامبخش داده می‌شود و یا در کودکان کوچکتر، در بازویشان داروی آرامبخش تزریق می‌شود، که آسیبی به کودک نمی‌زند و برای همکاری کودک برای گرفتن رگ می‌باشد. تا بدینوسیله پزشک بیهوشی بتواند حین عمل در صورت بروز مشکلات قلبی، ریوی و دیگر موارد، درمان‌های تزریقی را به کودک شما بدهد و به همین دلیل هیچ عمل جراحی در اتاق عمل بدون گرفتن رگ امکان پذیر نمی‌باشد.

 

 

بیهوشی در نوزادان

– به شیرخواران تا ۶ ماهگی، می‌بایست به مدت ۴ ساعت قبل از عمل جراحی، شیر داده نشود، برای کودکان ۷ ماهه تا ۳ ساله ۶ ساعت می‌بایست ناشتا باشند و کودکان ۴ سال و بالاتر هشت ساعت پیش از عمل جراحی نباید غذای جامد بخورند و در بعضی مواقع نیز استفاده از مایعات نظیر آب یا شیر مادر (و نه شیر خشک) تا دو ساعت پیش از عمل مجاز می‌باشد. بدیهی است کودکان بی قراری می‌کنند به ویژه در سنین پایین‌تر، ولی دادن هر گونه خوراکی در ساعات ممنوع، نه تنها دلسوزی نیست و بلکه ممکن است سبب مرگ کودک در هنگام بیهوشی شود و حتما در این مورد با متخصص بیهوشی خود صادق باشید.

– کودکان بزرگتر، بهتر است پیش از عمل درباره جراحیشان آگاهی داشته باشند تا در اتاق عمل با پزشک بیهوشی خود همکاری کنند. البته باید به آن‌ها اطمینان خاطر داد که عملشان برای سلامتی آن‌ها ضروری است و آسیبی برای آن‌ها به همراه ندارد.

– پس از اتمام عمل جراحی کودکان به بخش ریکاوری می‌روند تا دارو‌های بیهوشی از بدن کودک خارج شوند و بعلاوه کودک تحت نظر پزشک بیهوشی باشد و پس از خوب شدن شرایط بیمار، به بخش منتقل شود. در مورد بعضی از کودکان، مثل نوزادان زیر ۶۰ هفته، نوزادان نارس و زود متولد شده و کودکان کم خون، شاید تا ۶ ساعت هم کودک در ریکاوری نگه داشته شود و این امری کاملا طبیعی است و دلیلی برای نگرانی والدین نمی‌باشد.

– در مورد شروع مجدد تغذیه بعد از عمل از جراح یا متخصص بیهوشی خود سوال بپرسید و راس زمانی که پزشک به شما گقته است، مجاز هستید ابتدا به کودک کمی آب دهید و سپس در صورت عدم سرفه و حالت تهوع و استفراغ، به کودک خود دیگر مایعات و سپس غذا دهید.

– مادران شیردهی که خودشان تحت بیهوشی قرار می‌گیرند، به علت ترشح دارو‌های بیهوشی در شیر مادر، حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از عمل شیر خود را بدوشید و دور بریزید. شما می‌توانید روز قبل از عمل کمی از شیر خود را برای ۲۴ ساعت بعد از عمل، در یخچال ذخیره کنید.

به طورکلی در حد مطالعات فعلی بیهوشی برای کودکان نسبتا بی‌خطر است، اما خطرات مربوطه بسته به عواملی نظیر سن و اورژانسی بودن عمل، متغیر است.

 

 

منبع: فردا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار