139862
۲۴ بهمن ۱۳۹۶
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموش و پرورش عنوان کرد؛

تغییر اساسی در پیک نوروزی امسال/ توزیع پیک نوروزی ممنوع

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموش و پرورش از جایگزینی داستان‌نویسی به جای پیک نوروی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در فرهنگسازی جامعه، اظهار داشت: فرصت کودکی با تصمیم وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون در دوره ابتدایی، به کودکان این دوره بازگشت.

وی افزود: داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود و هفت و نیم میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد.

حکیم زاده اضافه کرد: به دلیل طولانی بودن ایام نوروز، کودکان از فضای آموزشی دور می‌شوند و برای تقویت فعالیت‌هایی که در طول سال تحصیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این طرح اجرا می‌شود.

 

وی در خصوص پیک‌نوروزی و پیک شادی، ادامه داد: پیک نوروزی و پیک شادی از شکل متمرکز به شکل منطقه‌ای و مدرسه‌ای درآمد اما بررسی‌ها نشان داد که پیک نوروزی یک فرآیند فرسایشی شده بود و در تثبیت آموخته‌ها نقش موثری نداشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص داستان‌نویسی در ایام نوروز، افزود: تلاش داریم با این روش با توجه به نقشی که داستان برای انتقال ارزش‌ها و تقویت قوه تخیل دارد، از این ابزار در بستر مناسبی برای رشد خلاقیت کودکان استفاده شود.

وی با بیان اینکه داستان شنیدن و داستان گفتن با توجه به سبک زندگی امروزی کاهش یافته یا یک طرفه و مجازی شده است، گفت: این طرح موجب تقویت توان گفتاری، شنیداری و ابتکار دانش‌آموزان خواهد شد.

 

حکیم‌زاده با اشاره به ویژگی‌های این طرح بیان داشت: انتخاب کتاب‌ها به صورت هدفمند خواهد بود و تلاش می‌شود فعالیت‌های یادگیری لذت بخش طراحی شود و متناسب با جنبه‌های رشد و ابعاد عاطفی دانش‌آموزان باشد ضمن اینکه استقلال دانش‌آموزان محور قرار بگیرد، به آداب و رسوم محلی و منطقه‌ای توجه خاصی شود و متناسب با شرایط ایام تعطیلات به‌گونه‌ای طراحی شود که دانش‌آموزان فرصت‌بازی و مسافرت را هم داشته باشند و از انجام این فعالیت‌ها لذت ببرند.

وی خاطر نشان کرد: این فعالیت نوروزی در سه قالب شامل خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، روایت داستان و نوشتن یک داستان توسط دانش‌آموزان به انتخاب آنها انجام خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزان باید نام داستان، نویسنده، تاریخ انتشار و انتشارات را در دو برگ خلاصه یادداشت کنند تا به مستند نویسی آنها کمک کند و یا گزارش دید و بازدید را در قالب روایت گونه با ذکر جزئیات بنویسند.

وی ادامه داد: برای اینکه این فعالیت به شکل خوبی هدایت شود به همکاری معلمان دوره ابتدایی نیاز داریم.

 

 

* توزیع پیک نوروزی ممنوع است

حکیم‌زاده با بیان اینکه امسال توزیع پیک نوروزی ممنوع است، گفت: از خیرین دعوت می‌کنیم برای ارسال این کتاب‌ها در مناطق محروم و عشایری کمک کنند.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های کتاب‌های مناسب را در دستورالعملی اعلام خواهیم کرد و کتاب‌ها از مؤسسات انتشاراتی مورد تأیید انتخاب خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: داده‌های این طرح جمع‌آوری خواهد شد و در سطح کشوری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که این طرح، رقابتی نشود و آگاهی‌های لازم به اولیا و معلمان داده خواهد شد تا دانش‌آموزان در این طرح محور باشند و این طرح علاوه بر جدی گرفته شدن، فعالیتی لذت بخش باشد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه پیک‌ها تبدیل به یک کلیشه شده بود و خلاقیت معلم و دانش‌آموز را از بین می‌برد، گفت: در مواردی گزارش هایی در خصوص سوءاستفاده سودجویان از پیک‌های نوروزی وجود داشت بنابراین لازم بود با طرح مناسبی جایگزین شود.

وی گفت: تعطیلات نوروز برای یادگیری دروس، تعمیق آموخته‌ها و انجام جبرانی زمان خوبی نیست و برای جبران تعطیلات زیادی که امسال وجود داشت معلمان از زمان طول هفته استفاده خواهند کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف مدارس سمپاد و نگرانی خانواده ها اظهار داشت: خانواده ها قطعا می پذیرند که شادی و نشاط فرزندان آنها در مقطع ابتدایی مقدم بر همه چیز است و در دوره دوم متوسطه می‌توانند از مدارس استعدادهای درخشان استفاده کنند.

وی گفت: امروز جلسه ای خواهیم داشت و ضوابطی برای مدارس غیردولتی تعیین خواهیم کرد تا مسئله حذف مدارس سمپاد زمینه سودجویی ایجاد نکند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار