13933
۲۴ آذر ۱۳۹۵

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها در ارتقای حقوق کودک

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: استفاده از ظرفیت خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد استان از اهداف کمیته گفتمان حقوق کودک و نوجوانان زیر 18 سال به‌شمار می‌رود.

به گزارش کودک پرس,محمد محمدی‌قیداری  اظهار کرد: کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل، کودکان و نوجوانان کار و خیابانی، کودکان و نوجوانان تحت حمایت کانون اصلاح و تربیت، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، کودکانی که به ازدواج‌های زودهنگام مجبور شده‌اند و کودکان و نوجوانان معلول، مخاطبانی هستند که رصد کارشناسانه مسایل و نیازهای آن‌ها از اهداف کمیته گفتمان حقوق کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

 

این مسئول ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید برای مطالعات مربوط به حوزه کودکان و نوجوانان دست به دست هم بدهند و شناسایی و در همین ‌راستا، بررسی عوامل مخاطره‌آمیز و ارائه راهکارهای حمایتی را مدنظر قرار دهند. این در حالی است که ارائه آموزش‌های لازم جهت ارتقای دانش خانواده‌ها در خصوص حقوق کودک، از دیگر اهداف برجسته کمیته گفتمان حقوق کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

 

وی افزود: در راستای اجرای برنامه‌های کمیته مذکور، استان در وهله اول به اقداماتی از قبیل ایمن‌سازی مهدهای کودک، مناسب‌سازی فضای بازی کودکان در پارک‌ها، ثبت و صدور شناسنامه در مهلت قانونی برای کودکان، شناسایی کودکان بی‌هویت و فاقد اسناد سجلی، فراهم آوردن محصولات فرهنگی مناسب نظیر کتاب، نشریه و فیلم، تاسیس و تجهیز کتابخانه برای کودکان و ارائه خدمات به خانواده‌های دارای کودک معلول نیاز دارد.

 

محمدی‌قیداری خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مهد کودک در مناطق محروم روستایی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، همچنین حمایت از کودکان ترخیص شده در مراکز اصلاحی مواردی است که تا حدودی مغفول مانده، ولی می‌تواند تحت پیگیری کمیته گفتمان حقوق کودک و نوجوان قرار بگیرد. البته راه‌اندازی مرکز حمایتی کودکان کار و خیابانی می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات جسمی و روحی این کودکان بکاهد، مشروط بر آن‌که برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی آشنایی با حقوق کودک برای شهروندان اهتمام داشته باشیم.

منبع : خبرگزاری ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار