13918
۲۴ آذر ۱۳۹۵

سوء رفتار با کودکان می‌تواند منجر به معلولیت شود

یک کارشناس بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه سوءرفتار با کودک می‌تواند منجر به معلولیت شود از مداخله اورژانس اجتماعی بهزیستی برای برخورد با کودک‌آزاران و حمایت از کودکان خبرداد.

 

به گزارش کودک پرس ، بهار سلطانی به تشریح عواقب سوءرفتار با کودکان پرداخت و اظهار کرد: بدرفتاری و یا بی توجهی مکرر نسبت به کودکان توسط والدین یا سایر افرادی که وظیفه مراقبت از کودک را بر عهده دارند منجر به آسیب جسمی و یا آزار و اذیت روانی کودک می شود که در واقع کودک آزاری است.

 

وی با اشاره به اینکه کودک آزاری انواع مختلفی مانند جسمی، جنسی، کلامی، عاطفی دارد، ادامه داد: کودک آزاری جسمی شامل مشت، نیشگون، تکان دادن شدید و آزار جنسی نیز شامل تماس جنسی با کودک، استفاده از کودک برای فیلم ها و عکس های جنسی و برقراری رابطه جنسی با کودک و همچنین اجبار کودک در درگیر شدن فعالیت های جنسی بزرگسالان است.

 

به گفته کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، داد و فریاد بیش از حد، تحقیر، فحاشی و سرزنش از نوع کودک آزاری کلامی است و کودک آزاری عاطفی نیز شامل کوتاهی در تأمین صمیمیت، توجه و محبت و عدم ایجاد فرصت برای کسب تجارب عادی زندگی است.

 

سلطانی با بیان اینکه کودک آزاری می تواند اثرات سوء بر کودکان داشته باشد، یادآور شد: این پدیده از سویی می تواند منجر به معلولیت های جسمی و روانی برای کودک حتی تا آخر عمر شود و گاهی رفتارهای ضد اجتماعی را ایجاد می کند.

 

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه عنوان کرد: بیشتر اوقات کودکانی که مورد سوء استفاده یا سوء رفتار قرار می گیرند در نوجوانی و بزرگسالی رفتار ضد اجتماعی و خشونت آمیز از خودشان نشان می دهند.

 

این مسئول اضافه کرد: باید بدانیم که بدرفتاری با کودکان یک مشکل اجتماعی است که می تواند به طور موفقیت آمیزی درمان شود و به راحتی قابل پیشگیری است که علائم آن برطرف می شود، اما ضرورت دارد مردم این پدیده را بشناسند.

 

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه بیان داشت: بیشتر اوقات سوء رفتار واکنشی است به مشکلات و فشارهای روحی حال یا گذشته که والدین قادر به غلبه بر آن نیستند.

 

سلطانی عدم بلوغ فکری و روانی، ناآگاهی والدین نسبت به مسائل تربیتی، انزوهای اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدر و تجارب ضعیف دوران کودکی را از جمله عوامل سوء رفتار والدین با کودکان ذکر کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر یک از علائم کودک آزاری خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس حاصل کنند و اطمینان داشته باشند که کارشناسان متخصص بهزیستی نسبت به شناسایی علت مسئله به شیوه تخصصی حتی با انجام مداخلات در محل اقدامات لازم را انجام می دهند.

 

این مسئول هدف مددکاران و روانشناسان اورژانس اجتماعی را محافظت از کودکان و کمک به خانواده ها برای یادگیری رفتار با کودکان و غلبه بر بحران های زندگی است.

 

سلطانی بیان کرد: از جمله اقدامات اورژانس اجتماعی در این خصوص می توان به جداسازی موقت کودک و نگهداری از کودک در محیط سالم، مداخلات در مشکلات اورژانسی مانند جراحی جسمی، سوءتغذیه، اقدامات قضایی جهت احقاق حقوق کودک اشاره کرد.

منبع: مرصاد نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار