موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
138265
۱۶ بهمن ۱۳۹۶

آسیب‌های جسمی بازی‌ها رایانه‌ای

نچه بيشتر كودكان و نوجوانان را شيفته خود می كند بازي های رايانه ای است. پيشرفت كيفيتی اين بازی ها به فاصله كوتاهی در ايران رواج يافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخير خود درآورده است. اين بازی ها كه دارای تصاوير دو بعدی است تا 50 درصد با تصاوير واقعی انطباق دارد و همچنين دارای موسيقی متن هست.

به گزارش کودک پرس ،اين پديده جديد دانش بشری كه تقريباً درهمه شئون زندگی انسان راه يافته است، همچون ديگر ساخته های دست بشر دو رو دارد كه يک روی آن استفاده صحيح در كارها و كمک به رشد و سعادت بشراست. و روي ديگرآن استفاده غلط است كه معمولاً جز در موارد علمی وشغلی ازآن استفاده می شود.

آنچه بيشتر كودكان و نوجوانان را شيفته خود می كند بازي های رايانه ای است. پيشرفت كيفيتی اين بازی ها به فاصله كوتاهی در ايران رواج يافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخير خود درآورده است. اين بازی ها كه دارای تصاوير دو بعدی است تا 50 درصد با تصاوير واقعی انطباق دارد و همچنين دارای موسيقی متن هست.

چيزي كه اخيراً بر تعداد طرفداران اين بازي ها افزوده، قيمت مناسب آنها برای مصرف كننده است. علاوه بر اين چون كودک و نوجوان خود اجرا كننده و در بطن بازی است و همراه با ساير شخصيت هاي بازي درگير ماجراهايی می شود كه طراح بازی برای او تدارک ديده است، برای او بسيار جذاب است . اين بازی ها با استفاده از تصاوير پرتحرک و صداهای مهيج، دنيايی از هيجان را به اين انسان های تشنه جنب و جوش ارزانی می كند و همين جذبه، روح و جسم آنان را مطيع خود می سازد و به عالمی از تخيلات می برد كه خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پندارند.

آسیب های جسمانی

چشمان فرد، به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض منفی می شود.

مشاهده ها نشان می دهد که نوجوانان، چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند به دلیل درگیر شدن در ماجرای بازی، تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی، به خود فشار می آورند.

به دلیل این که نوجوان در یک وضعیت ثابت تا ساعت ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی اش دچار اشکال شده و فرد، مبتلا به آرتروز می شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست، از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

هیجان همیشگی هنگام بازی، بر روی ارگانیسم فرد تأثیر گذاشته و پی آمدهای منفی بر دستگاه گردش خون و گوارش می گذارد، هم چنین این هیجان های دروغین، سلامت روانی کودک را به خطر می اندازد.

پوست فرد، در معرض بمباران همیشگی پرتو هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.

ایجاد تهوع و سرگیجه، بویژه در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض این بازی هاست.

به نظر برخی از متخصصان اعصاب و روان، بازی های پرهیجان رایانه ای که طی آن، صفحه نمایش گر رایانه، از فلاش ها و شعاع های خیره کننده نوری پوشیده می شود، سبب بروز هیجان های شدید عصبی در نوجوانانی می شود که از نظر عصبی ضعیف هستند و برای ابتلا به صرع، آمادگی دارند.

به گفته پزشکان، دلیل عمده ناراحتی صرع، مربوط به کسانی می شود که نسبت به نور حساسیت دارند و تحمل چشمک های پی در پی نور در بازی های رایانه ای برای آنان دشوار است.

به گفته انجمن بیماران صرع انگلیس، حدود یک درصد از نوجوانان غیرمبتلا به بیماری صرع، به نور حساسیت دارند؛ در حالی که این رقم در میان بیماران مبتلا به این بیماری، پنج درصد است که حتی در مواردی هنگام بازی صرع به مرگ گزارش شده است.

مادر یک نوجوان 14 ساله در یک بررسی که روزنامه انگلیسی «سان» در این باره انجام داد گفت: پسرم بر اثر بازی رایانه ای «نینتندو» جان سپرده است. وی افزود که پسرش پس از یک ساعت بازی، دچار تشنج شد و به زمین افتاد و چند دقیقه بعد، جان سپرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار