موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
137651
۱۲ بهمن ۱۳۹۶

دنیای دیجیتال کودکی

تبلت، موبایل و تکنولوژی‌های روز همگی دستاورد پیشرفت علوم هستند و با پیشرفت سریع علم شاهد دستگاه‌های عجیب‌تری خواهیم بود. وسایلی که برای راحتی امور بشر ساخته می‌شود، اما با استفاده نادرست انسان بلای جان می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ،کودکانی که در دوران رشد قرار دارند نیاز به خواب، غذا و تحرک کافی دارند که استفاده از موبایل و تبلت بر هر سه این موارد می‌تواند اثر منفی داشته باشد. جذابیتی که این دستگاه‌ها برای کودکان دارند، می‌تواند آن‌ها را ساعت‌ها در جای خود میخکوب و به خود مشغول کند، آن ها را وابسته خود سازد، به طوری که حتی تمایل چندانی به غذا نشان نمی‌دهند و حتی موقع خواب حاضر به جدا شدن از آن نیستند.

کودکی که تحرک کافی ندارد مستعد چاقی می‌شود و رشد مناسبی نخواهد داشت و عدم بازی کردن مشکلات فراوانی در آینده برای او در پی خواهد داشت. کودک و هم‌ بازی‌هایش در حین بازی کردن یک دنیای خیالی برای خود می‌سازند، دنیایی که ساخته ذهن آن ها است و خلاقیت را در آن ها رشد می‌دهد.

کودک در حین بازی با ساختن‌ها، خراب کردن‌ها، شادی‌ها و دعواها کم کم خود را برای مواجهه با دنیای واقعی آماده می‌کند، استعدادها و توانایی‌هایش ظاهر می‌شود؛ بازی‌هایی که کودک را وادار به تحرک و جنب و جوش می‌کند و در نهایت خسته روانه خانه می‌کند.

اما به نظر می‌رسد تبلت و موبایل نمی‌تواند جای بازی را برای کودک پر کند. کدام دستگاه و کدام بازی رایانه‌ای می‌تواند زندگی واقعی را برای کودک شبیه‌ سازی کند و مهارت‌ های مورد نیاز آینده را به او بیاموزد. کدام بازی می‌تواند جایگزین واقعی کتاب و داستان و شعر برای کودک باشد.

بازی‌هایی که هیچ‌ وقت تمام نمی‌شوند و کودک ساعت‌ها پای آن می‌نشیند و به آن وابسته می‌شود و در نهایت اختلال روح و روانی و خستگی روحی و ذهنی را برای آن ها به همراه دارد. البته شاید بازی‌ها فایده‌هایی هم داشته باشند اما گویا ضرر هایش خیلی بیشتر از فواید آن است. چه‌ قدر پدر و مادر بودن در قرن بیست و یکم سخت است! چاره‌ای نیست، مسئولیت سنگین است، باید بیشتر وقت گذاشت و حوصله به خرج داد.

تبلت، موبایل و تکنولوژی‌های روز همگی دستاورد پیشرفت علوم هستند و با پیشرفت سریع علم شاهد دستگاه‌های عجیب‌تری خواهیم بود. وسایلی که برای راحتی امور بشر ساخته می‌شود، اما با استفاده نادرست انسان بلای جان می‌شوند. تلنگری برای پدر و مادرها کافی است تا توجه آن ها را بیشتر به آثار و پیامدهای استفاده کودکان از فناوری جلب کند و تا کار از کار نگذشته فکری کنند. خطر در کمین است، خطری که آثار اصلی آن سال‌ها بعد گریبان همه افراد خانواده را می‌گیرد، باید آماده بود و به گفته شهید آوینی «خانه را باید در دامنه آتشفشان بنا کرد».

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار