137585
۱۱ بهمن ۱۳۹۶
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد:

دستاوردهای انقلاب در حوزه باروری و سلامت مادر و کودک

معصومه ابتکار با تاکید بر دستاوردهای نظام سلامت در حوزه بهداشت بانوان و سلامت مادرو کودک در سا‌ل‌های اخیر، از آمادگی این معاونت در اجرای طرح توسعه کلینیک‌های سلامت خانواده در کشور خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اعلام این خبر گفت: امیدوارم وزارت بهداشت اجرای این طرح را به‌طور جدی پیگیری کنند.

ابتکار در نشست مشاورین امور زنان و خانوار و خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد شد ضمن تقدیر از خدمات و اقدامات وزارت بهداشت در دولت دوازدهم، از انتخاب و حضور زنان در رده‌های مختلف مدیریت، معاونت و مشاوره به عنوان حرکت اثرگذار در متعادل کردن نگاه اجتماع برای حضور زنان در اجتماع نام برد و گفت: نیمی از جامعه مخاطب و همین‌طور سرمایه اجتماعی ما را زنان تشکیل می‌دهند؛ هنوز تا رسیدن به هدف دولت که کسب آمار 30 درصدی حضور زنان در جامعه است فاصله زیادی داریم ولی امیدواریم با توجه به ظرفیتی که در حوزه مدیریت و سیاستگذاری در وزارت بهداشت وجود دارد، فراتر از هدف تعیین شده و حتی تا 50 درصد شاهد حضور زنان در فعالیت‌های اجتماع باشیم.

وی با استناد به ماده 101 برنامه ششم توسعه درباره ایجاد تعادل جنسیتی در جامعه تصریح کرد: خوشبختانه جامعه زنان کشور از ظرفیتی بالایی برخوردار است؛ باید قسمت‌هایی که در موضوع تعادل جنسیتی نیازمند توجه ویژه هستند شناسایی شوند.

 

ابتکار در ادامه با اشاره به نزدیک شدن دهه فجر بر دستاوردهای انقلاب در حوزه‌ زنان به‌ویژه مسائل بهداشتی عنوان کرد: بدون اغراق اعلام می‌کنم حوزه بهداشت زنان به‌ خصوص در بخش بهداشت باروری و سلامت مادر و کودک پیشرفتی خوبی داشته ایم، البته هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم و تدوین شاخص‌های عمومی و تخصصی در این حوزه برای پیشرفت بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، آموزش صحیح را یکی از عوامل ضروری در بهداشت دانست و اظهار داشت: با اقدامات آموزشی می‌توان سلامت روان جوان و نوچوانان را تامین و حفظ کرد؛ با توجه به فضای مجازی، اجبار و اعمال فشار جوابگو نیست، بلکه باید از طریق آموزش‌های منطبق بر آموزه‌های دینی اقدام کرد؛ نشاط اجتماعی وظیفه یک سازمان و نهاد خاص نیست و نیازمند همکاری بین بخشی در حوزه‌های مختلف در دستگاه‌های مختلف است؛ به عنوان مثال در بحث کاهش ساعات ورزش در مدارس دخترانه، علاوه بر آموزش و پرورش به وزارت بهداشت و وزارت ورزش هم مربوط می‌شود.

 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به دلیل تربیت دانشجو در حوزه آموزش هم می‌تواند ورود کند؛ حث سلامت روانی، جسمی و یادگیری مهارت ‌های زندگی برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. درست نیست که زن و شوهر جوانی که پزشک هستند مهارت زندگی و حل اختلاف را نداشته باشند که این موضوع نشان می‌ دهد که ما باید روی مهارت‌ های زندگی دانشجویان کار کنیم و بتوانیم مانند وزارت علوم بحث کانون‌های همیابی دانشجویی را شکل دهیم تا خود دانشجویان بتوانند به توانمندی‌های لازم برسند.

ابتکار تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در معاونت زنان به طور جدی در حال پیگیری است طرح ارتقای تاب آوری است و در برخی از استان‌ها نیز کار را آغاز کرده ایم، این طرح می‌ تواند در دانشگاه‌ ها نیز مطرح شود تا شاهد ارتقای شاخص های بهداشتی و تطابق توانایی هایی اجتماعی باشیم. بنابراین نباید فکر کنیم چون جامعه دانشجویی پزشکی آموزش‌های پزشکی را می بیند، می تواند مهارت‌ های زندگی را به خودی خود بیاموزد، بنابراین باید روی آموزش این مهارت‌ ها کار کنیم، زیرا این رویکرد علمی پشتوانه خوبی برای تصمیم گیری درحوزه سلامت است.

 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بخش دیگر صحبت‌های خود از ایجاد کلینیک های سلامت خانواده استقبال کرد و گفت: از طریق این مراکز، می‌توان بخشی از آموزش‌های حین و بعد از ازدواج را ارائه کرد، در این زمینه آمادگی داریم تا در اجرای کامل این برنامه کمک کنیم و امیدواریم دکتر هاشمی آن را به طور جدی پیش ببرد؛ نباید آسیب‌ هایی که ممکن است به خانواده‌ ها وارد شود را دست کم بگیریم، بنابراین باید از زوایای مختلف اجتماعی، روان ‌پزشکی و سلامتی به این موضوعات بپردازیم، که البته مساله نشاط اجتماعی، عوامل روحی و روانی زیادی دارد و برخی از آنها به سیاست‌گذاری های کلان در کشور باز می ‌گردد.

ابتکار در پایان صحبت‌های خود به ایجاد تفاهم‌نامه مشترک این معاونت با وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: هرچه بتوانیم تعریف گسترده ‌تری از آزادی و حق انتخاب برای جامعه قائل شویم، عزت نفس و اعتماد به خود را در جامعه افزایش داده و جریان نشاط را ایجاد می کنیم. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا برای ارتقای نشاط اجتماعی ارتباط نزدیکی را با طبیعیت برقرار می کند و ایجاد مدارس طبیعیت بر این اساس است؛ این موضوعات باید درسطح کلان مورد توجه قرار گیرند، خوشبختانه در تفاهم‌ نامه مشترکی که امروز با وزارت بهداشت امضا کردیم، به بسیاری از این موضوعات پرداخته ایم و امیدواریم این تفاهمنامه اجرایی شود، زیرا در دولت آقای روحانی فضا برای حرکت به این سمت وجود دارد، بنابراین امیدوارم فرصت را غنیمت شمرده و توفیق یابیم اقدامی انجام دهیم تا فواید خوبی برای جامعه داشته باشد.

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار