موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
13691
۱۸ آذر ۱۳۹۵

۴۰۰هزار کودک در افغانستان نعمت تعلیم و تربیت محرومند

معین اداری وزارت عدلیه افغانستان گفت: چهارصد هزار کودک واجد شرایط در افغانستان از نعمت تعلیم و تربیت محروم هستند.

به گزارش کودک پرس  , سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی حقوق بشر که با عنوان «برای حمایت از حق یکدیگر برخیزید» و با حضور نمایندگان دولتی، غیر دولتی، ملی و بین المللی و نهادهای جامعه مدنی، در دانشگاه مرکزی کابل برگزار شد، گفت: تجلیل از این روز در حقیقت احترام گذاشتن به حقوق اساسی تمام انسان ها است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اعلامیه حقوق بشر جلوگیری از تعرض حکومت‌های مستبد بر ملت‌ها است، افزود: اعلامیه جهانی حقوق بشر که افغانستان نیز افتخار عضویت آنرا دارد، در برگرنده ی حقوق اساسی تمام انسانها و قابل احترام برای همه است.

آقای هاشمی با اشاره به وضعیت حقوق بشری در افغانستان گفت: با وجود تلاشهای پیگیر و پیشرفتها در زمینه ی تطبیق اعلامیه جهانی حقوق بشر در کشور اما هنوز هم عده‌ی زیادی از مردم به خصوص زنان به حقوق اساسی خود دست نیافته اند.

هاشمی علاوه کرد: در افغانستان افزون بر اینکه بخش عظیمی از مردم در حالت فقر و ناداری به سر می برند، تعداد چهارصد هزار طفل واجد شرایط از نعمت تعلیم و تربیت محروم هستند.

او همچنان تاکید کرد که برای بیرون رفت از مشکلات موجود در افغانستان، اتحاد ارگانهای مرتبط به حقوق بشر و تلاشهای مشترک نهادهای دولتی، غیر دولتی و بین المللی یک ضرورت جدی می باشد.
درهمین حال دوگلاس کی؛ رییس برنامه انکشاف سازمان ملل در افغانستان نیز گفت: چیزی که اعلامیه حقوق بشر را قابل احترام ساخته است شمولیت آن برای همه انسانها است.

به گفته او، محتوی اعلامیه حقوق بشر بدون در نظرداشت علایق مانند جغرافیا، رنگ، نژاد و زبان، همه را دارای حقوق مساوی در زندگی میداند.

این مقام سازمان ملل با بیان اینکه بشریت در صورت موفق هستند که به حقوق همدگیر احترام بگذارند افزود: اگر انسانها به حقوق اساسی خود که با آن زاده شده است دست رسی نداشت باشد و حق هرکس توسط دیگری پایمال شود، هیچ کس از زندگی لذت نمی برد.

او همچنان گفت: اعلامیه حقوق بشر به صراحت می گوید تمام انسانها با حقوق اساسی متولد شده و باید زندگی خود را با عزت و احترام در کنار همدیگر پیش ببرند.

او، با ابراز اینکه انسان برای رسیدن به کمالات و عزت آفریده شده است افزود: در شرایط کنونی فقر یکی از موانع بزرگی در برخی از کشورها است که نمی گذارد انسان ها به آن هدفی که برای آن آفریده شده است برسد.

رییس برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان با تاکید بر اینکه مردم افغانستان بر اساس دین و مذهب خود حقوق همدیگر را میدانند، افزود: ما و هر نهاد بین المللی دیگر کی هستیم که مردم افغانستان را بیاموزیم تا به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

آوا نوشت: در این کنفرانس پیرامون دست آوردها و چالشهای حقوق بشری در افغانستان نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

منبع:خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار