موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
136778
۰۷ بهمن ۱۳۹۶

در سالن گردشگری کودک چه می‌گذرد؟

یکی از موضوعات مهمی که در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به آن پرداخته شده، موضوع گردشگری کودک است که به همّت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در سالن شماره ۱۸ نمایشگاه برپا شده است.

به گزارش کودک پرس ، در این سالن غرفه های مختلفی که با موضوع کودکان و گردشگری مرتبط است فعالیت دارند. گروه گردشگری “کودک و تجربه” تهران به سرپرستی “نیلوفر رضابنده‌لو” در نخستین غرفه این بخش به معرفی فعالیت های خود می پردازد، رضابنده لو می گوید: من معلم هستم و در زمینه کوهنوردی و طبیعت گردی فعالیت داشته ام، اما سفرهای من و دوستانم مناسب کودکان نبود به همین دلیل به این فکر افتادم تا با فرزندانم به سفر بروم، چون دوست داشتم فرزندانم اتفاقاتی که در سفرهایمان می افتد را تجربه کنند، به این ترتیب سفر را با آنها شروع کردم و کم کم این گروه گسترش یافت و اکنون اعضای آن به ۷۰ نفر رسیده است.

این گروه آخر هر هفته سفری را ترتیب داده و موضوعات مختلفی مثل زمین شناسی، گیاه شناسی و نجوم را مورد بررسی قرار می هد، همچنین آشنایی با فرهنگ و یا چگونگی استقرار در طبیعت از دیگر مسایل مورد توجه در این سفرهاست که با حضور و راهنمایی افراد متخصص انجام می شود.

بخش دیگر این غرفه ها به خانه عکس اختصاص دارد که از کودکان با پس زمینه ای از شهر همدان ۲۰۱۸ عکاسی شده و عکس ها به صورت رایگان به آنها اهدا می شود. لازم به ذکر است که شهر همدان در سال ۲۰۱۸ میزبان چهلمین اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی خواهد بود.

“خانه کاوش کودک” که به همت “زهرا نعمتی” فعالیت می کند، غرفه دیگری از سالن گردشگری کودک است که در بخشی از آن کودکان علاقمند به باستان شناسی، به صورت تجربی با نحوۀ کاوش و مرمت آشنا می شوند و در بخشی دیگر کودکان سنین پایین تر به بازی با خاک مشغول هستند.

“خانه بازی بومی” نیز با تلاش “پروانه رحیمیان”، طراح و مجری بازی سفر ماجراجویانه از سوی مرکز بین المللی خلاقیت کودکان کرمانشاه در این سالن برپا شده است. او هدف از طراحی این بازی را به اجرا درآوردن بازی های مجازی به شکل عملی برای کودکان می داند. این بازی آمیخته ای از حرکت و چالش و آموزش های دیداری برای شناخت جاذبه های تاریخی است، ضمن اینکه کودکان در این بازی با نحوه بازیافت در محیط زیست آشنا شده و بدون حضور ناظر یا راهنمای مستقیم بازی را به انتها می رسانند و بعد از هر چالش از درون صندوقچه گنج سکه های نمادین طلایی را دریافت می کنند.

در بخشی دیگر “امیر سهرابی” مدیر موزه عوسک و اسباب بازی های کاشان به ارایه برخی از عروسک های موزه پرداخته است. بخش دیگر سالن کودک و گردشگری، غرفه آیین های پهلوانی و ورزش زورخانه ای است که از سوی فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در نمایشگاه ایجاد شده تا به گفته “مهدی شاکری” مسئول روابط عمومی این فدراسیون، کودکان برای ورزش کردن، این انتخاب را نیز در نظر بگیرند، نه تنها ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی نوعی ورزش محسوب می شود، بلکه به لحاظ داشته های غنی مانند معماری، فرهنگ، رقص و موضوعات شاهنامه نوعی جاذبه به شمار می رود.

میز گفت و گو و نقاشی کودکان نیز در این سالن جایگاه ویژه ای دارد، به طوری که کودکان درباره بخش های مختلف این سالن به گفت و گو و ارایه نظر می پردازند و از فضای موجود، آنچه را در ذهن دارند بر صفحات کاغذ نقاشی می کنند.

“مهناز ایروانی” در غرفه بازی های بومی که از سوی فدراسیون روستایی و عشایری در این سالن برپا شده و به معرفی ورزش تونیک پرداخته است، می گوید: تونیک شاخه ای از ورزش است، اما مهارت دیگر آن کارآفرینی است و تنها ورزشی است که در وزات کار ثبت شده است، تونیک توسط یاسمن مویدی ابداع شده که ورزش ایروبیک را نیز به جامعه ایرانی معرفی کرد، او تونیک را از خط بریل الهام گرفته است و نظم این ورزش بر مبنای شش نقطه انجام می شود.

در “خانه سفال کودک” نیز “مهیار خشوعی” به آموزش ساخت سفال های لالجین همدان به کودکان می پردازد و هر کودک حاضر در نمایشگاه می تواند تجربه ساختن سفال را از نزدیک لمس کند.

در بخشی دیگر هم مراحل سبدبافی ملایر برای آشنا کردن کودکان با این رشته توسط “نجمه موسوی” نمایش داده می شود. کتاب های شاهنامه کودک و شاهنامه نوجوان در معرض فروش قرار داده شده است و عروسک سازان دست ساز زنان استان خراسان جنوبی نیز در غرفه ای دیگر عروسک‌های مختلفی مانند عروسک “روتوک” را نمایش داده اند.

“سوسن نیک ذات” در غرفه ای که به موزه سیار صلح استان خراسان رضوی اختصاص دارد عروسک هایی را در معرض دید مخاطبان قرار داده است که با پایه قاشق و چنگال و با موضوع های صلح، میراث، توسعه، گردشگری و هنر پایدار و حقوق و ایمنی کودکان ساخته شده اند.

در بخش انتهایی سالن گردشگری کودک نیز مدرسه طبیعت معرفی می شود؛ مدرسه طبیعت بستری برای تجربه آزادانه کودک در طبیعت است و به معنای واقعی مدرسه است، چرا که کودک با انگیزه و بدون فشار و اجبار مفاهیمی از علوم مختلف را تجربه کرده و می آموزد.

سالن گردشگری کودک تجربه ای متفاوت برای کودکان است که برای نخستین بار شکل گرفته است.

گفتنی است؛ یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته امروز -جمعه ششم بهمن ماه- در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران به پایان می رسد. این نمایشگاه از سوم بهمن ماه میزبان علاقمندان و فعالان حوزه صنعت گردشگری بود.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

یک نظر برای "در سالن گردشگری کودک چه می‌گذرد؟"

استان اشتباه درج شده است سالن 18 مربوط به همدان بوده است

آخرین اخبار