136760
۰۷ بهمن ۱۳۹۶

رفع محرومیت فضای آموزشی زمینه ساز بروز استعدادهای درخشان البرز

استان البرز که به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان ایران کوچک نام گرفته، دارای استعدادهای درخشان نهفته بسیار به ویژه در بین نوجوان و جوانان است که امروز امکانات موجود آموزشی پاسخگوی شکوفایی این استعدادها نیست و ارتقاء این امکانات یکی از ضروریات استان محسوب می شود.

به گزارش کودک پرس ، دانش آموزان بسیاری در استان البرز در حوزه های مختلف دارای نبوغ بالا هستند که کسب مقام در بسیاری از مسابقات در سطح کشوری و ملی خود گواه این ادعا است.
برخی از دانش آموزان این استان توانسته اند در مسابقات علمی بین المللی نیز برای کشور افتخارآفرینی کنند.
از سویی جمعیت بالای دانش آموزی در استان البرز و تحصیل نزدیک به 460 هزار دانش آموز دراین استان و کمبود 8 هزار کلاس درس و تراکم دانش آموزان در کلاس ها، نیازمند توجه ویژه به این استان به منظور بروز و ظهور ظرفیت های موجود در آن است.

اکنون فضای آموزشی موجود متناسب با جمعیت بالای دانش آموزی استان نیست و استاندار البرز و دیگر مسئولان استان نیز بارها بر این نکته تاکید کرده اند که نیازهای آموزشی البرز نیازمند نگاه ویژه و توجه خاص است.
استان البرز به تبع مشکلات موجود در عرصه فضای آموزشی با مسایل دیگری نظیر چند شیفته بودن مدارس، تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس، رشد بالای دانش آموزی در هر سال تحصیلی، قدمت زیاد ساختمان های آموزشی و مقاوم نبودن برخی از آنان مواجه است.

هرچند دولت و خیران مدرسه ساز در سال های اخیر در البرز گام های بلندی برای توسعه زیرساخت های آموزشی برداشته اند، اما مهاجرپذیر بودن، پراکندگی مناطق، ساختن شهرک های مسکونی بسیار بدون پیش بینی فضای آموزشی به ویژه در نواحی 4 گانه کرج باعث کمبود شدید فضاهای آموزشی در این استان شده است.
چند سالی است به منظور بازگشایی مدارس در مهرماه پروژه مهر برای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید به اجرا در می آید تا با بکار گیری روش های مختلف دانش آموزان در مدارس موجود در البرز سازماندهی شوند.

هر ساله ساماندهی این جمعیت دانش آموزی بالا و ساماندهی نیروی انسانی در مدارس البرز به دلیل کمبود فضای آموزشی و معلم به ویژه در دوره ابتدایی و دروس تخصصی پایه و مهارتی در کنار ناکافی بودن تجهیزات آموزشی با دشواری و مشکلات ویژه ای روبرو است.

 

**صدای محرومیت فضای آموزشی البرز باید شنیده شود

محمد علی نجفی استاندار البرز نیز بارها با بیان اینکه چیزی نباید مانع اطلاع‌رسانی از کمبودهای آموزشی به مسئولان کشور شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش پلی میان توسعه‌یافتگی و عدم توسعه است و عناصر آن نیز دانش‌آموزان هستند، بنابراین باید برای آنها فضای مناسبی مهیا شود.
نجفی بیان کرد: زیرساخت‌های آموزشی در این استان ضعیف است و متاسفانه البرز در این زمینه وضعیت خوبی ندارد، این وضعیت برای استانی چون البرز قابل قبول نیست.

وی جایگاه سی و یکم البرز در زمینه فضای آموزشی را نامناسب دانست و یادآور شد: برای رفع این مشکل باید با اهتمام بیشتری وارد عمل شد و همه مصوبات شورای آموزش و پرورش با مشارکت همه اعضای این شورا اجرا شود.
نماینده عالی دولت در البرز ادامه داد: برای جبران عقب‌ ماندگی‌ های آموزشی در این استان باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در کنار بخش دولتی استفاده کرد.

 

** بحرانی بودن وضعیت فضای آموزشی در البرز

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: این استان در بخش سرانه های آموزشی محروم است که باید از طریق رسانه ها، خیرین و مسئولان صدای آن به گوش مسئولان ملی برسد تا چاره ای اساسی اندیشیده شود.
محمد رضا اسپرورین اظهار کرد: وضعیت زیرساخت سرانه های فضای آموزشی البرز با سایر استان ها قابل مقایسه نیست، لذا دست اندرکاران امر باید صدای محرومیت های این بخش را رساتر از گذشته به گوش مسئولان ملی برسانند.
وی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز تا کنون به فریاد زیرساخت های فضای آموزشی در البرز رسیده اند، یادآور شد: خیرین نیک اندیش با تعهد فکری و انرژی مثبت برای آینده کشور در تلاش هستند که این خود موهبتی ارزشمند به شمار می رود.

وی ترسیم نقشه راه برای توسعه مدارس و رفع کمبودها و محدودیت های سرانه های آموزشی در این استان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: شرایط مدارس البرز به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر استان ها نیست و باید این محرومیت ها به طور مستمر در سطح ملی انعکاس داده شود.
وی تصریح کرد: فرهنگ سازی برای ساخت مدرسه در استان باید به سمتی پیش برود که دامنه کار، وسعت پیدا کند و آحاد جامعه در حد توان و وسع خود از کمک برای تامین ساخت مدرسه تا حتی یک نیمکت، با شوق وارد این میدان شوند.

وی با بیان اینکه این استان با کمبود شدید کلاس درس روبرو است، افزود: میانگین سرانه فضای آموزشی در سطح کشور 5 متر و 17 سانتی متر مربع است که این رقم در استان البرز به حدود 3 متر و 52 سانتی متر می رسد.
اسپرورین ادامه داد: باید با ایجاد زیرساخت ها فاصله موجود در استان برداشته شود.
وی اعضای فعال این مجمع در البرز را 181 نفر عضو فعال ذکر کرد و افزود: سه هزار نفر دیگر نیز در امر مقدس مدرسه سازی در این استان مشارکت دارند.
وی اضافه کرد: کمک های مردمی جذب شده در یک سال اخیر رقم قابل توجهی بوده است و تا کنون 200 کلاس درس در استان ایجاد شده اما با توجه شرایط مهاجرپذیری استان، نیاز است که تعداد خیرین بیشتری وارد میدان شوند تا نیاز سالانه البرز به 400 کلاس درس را برطرف سازند.

 

** کمبود 8 هزار کلاس درس در البرز

مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: کمبود 8 هزار کلاس درس در این استان موجب تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس شده است.
خسرو ساکی افزود: میانگین سرانه آموزشی در کشور 5 متر و 17 سانتی متر مربع است که این رقم در البرز حدود 3 متر و 52 سانتی متر مربع است.
وی بیان کرد: باید با ایجاد زیرساخت ها، فاصله یک متر و 65 سانتی متر مربعی در این استان برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این منظور علاوه بر کمک های دولت، مجمع خیرین مدرسه ساز ، اداره کل نوسازی مدارس نیز برای رفع محرومیت ها وارد کار شده اند.
وی یادآور شد: مجمع خیرین مدرسه ساز در البرز 181 نفر عضو فعال دارد که تا کنون موفق به ساخت حدود 50 درصد مدارس در این استان شده اند.

وی اضافه کرد: تا کنون خیرین مدرسه ساز کمک زیادی به آموزش و پرورش البرز در تامین فضای آموزشی کرده اند ولی این استان که میانگین رشد دانش آموزی آن از کشور بالاتر است نیاز به حضور و مشاکت بیشتر خیرین نیک اندیش با هر توان مالی حتی با اهدا یک نیمکت دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: با مشارکت های خوب مردمی طی یک سال گذشته 200 کلاس درس در این استان احداث شده است.
ساکی تصریح کرد: با توجه به شرایط مهاجرپذیری استان، نیاز است که تعداد خیرین بیشتری وارد گود مدرسه سازی در البرز شوند زیرا این استان 8 هزار کلاس درس جدید کم دارد.

وی خاطر نشان کرد: طبق برآوردها باید سالانه 400 کلاس در استان راه اندازی شود تا به جایگاه مناسب سرانه های آموزشی در کشور دست پیدا کنیم.
وی نرخ رشد دانش آموزی در البرز را نسبت به سال قبل 3.25 ذکر کرد و افزود: اکنون البرز برای این جمعیت دانش آموزی 2 هزار و 723 مدرسه دولتی و غیر دولتی با 15 هزار و 704 کلاس درس دارد.
ساکی تراکم دانش آموز در کلاس ها ی درس مدارس البرز را بین 6.7 تا 32.93 ذکر کرد.

 

** بیش از2 هزار کلاس درس البرز نیاز به مقاوم سازی دارد

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز گفت: 2هزار و 301 کلاس درس در این استان نیاز به مقاوم سازی دارد تا دانش آموزان در فضایی ایمن و استاندارد درس بخوانند.
فرامرز مهدوی اصل افزود: در البرز 15 هزار و 854 کلاس درس وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 746 کلاس نیاز به مقاوم سازی دارد.
وی با اشاره به اینکه البرز دارای 8 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش است ، اظهار کرد: این استان با توجه به جمعیت دانش آموزی، فرسوده بودن مدارس و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس نیاز به ساخت 8 هزار کلاس درس جدید نیز دارد.

وی یاد آور شد: سالانه بطور متوسط 400 کلاس درس به این کمبود 8 هزاری کلاس در البرز افزوده می شود که این مهم نیاز به افزایش سطح مشارکت های مردمی در ساخت مدارس و افزایش اعتبارات دولتی به این استان دارد.
مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس البرز تصریح کرد: این استان در بخش تراکم دانش آموزی ، یکی از متراکم ترین استان های کشور است که در این زمینه آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج با بیشترین جمعیت دانش آموزی نیاز مبرم به ساخت کلاس درس دارد.

مهدوی اضافه کرد: اعتباراتی که به ساخت فضای آموزشی در البرز اختصاص می یابد نمی تواند جوابگوی تامین نیازهای فضای آموزشی دانش آموزان در این استان باشد.
وی گفت: استان البرز به دلیل مهاجر پذیری بالا، حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر مجاز با چالش های ویژه ای در بخش فضای آموزشی مواجه است.

استان البرز بیش از 455 هزار کلاس درس و 24 هزار معلم دارد.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار