موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
136724
۰۷ بهمن ۱۳۹۶

خورشاهیان: “رؤیای بعد از ظهر” معرّف چرایی برپایی انقلاب برای قشر نوجوان است

خورشاهیان در اهمیت جایگاه کتاب «رؤیای بعدازظهر» گفت: این کتاب را قرار است به یک نوجوان بدهیم تا بداند چرا انقلاب کردیم.

به گزارش کودک پرس ، مراسم رونمایی از کتاب «رؤیای بعد از ظهر» به نویسندگی نیلوفر مالک با حضور مصطفی خُرامان، عضو هیأت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، هادی خورشاهیان، نویسنده و منتقد و جمعی از نویسندگان ادبیات حماسی در خبرگزاری تسنیم برگزاری شد.

در این نشست سارا عرفانی، کارشناس ادبی و دبیر کانون نویسندگان بانوی فرهنگ با بیان اینکه کانون بانوی فرهنگ با هدف هم‌اندیشی و هم‌افزایی بانوان نویسنده شکل گرفت، گفت: این کانون در طول یک سال تأسیس خود دوره‌های آموزشی متعددی از جمله داستان‌نویسی و نیز نشست‌های نقد و بررسی کتاب برگزار کرده است.

وی افزود: کتاب «رؤیای بعد از ظهر» به نویسندگی خانم نیلوفر مالک محصول کانون بانوی فرهنگ نیست بلکه از قبل آن را نوشته بودند. این کتاب جایزه ادبی انقلاب اسلامی را گرفته است، اما از آنجایی که رسالت خود را پشتیبانی و حمایت از آثار انقلابی و دفاع مقدس می‌دانیم، افتخار داشتیم نشستی برای معرفی این کتاب برگزار کنیم و از آن رونمایی کنیم.

 

 

خورشاهیان: رؤیای بعد از ظهر معرّف چرایی برپایی انقلاب برای قشر نوجوان است

در ادامه این نشست خورشاهیان در اهمیت جایگاه کتاب «رؤیای بعد از ظهر» گفت: کتابی قبلاً مطالعه کردم به نام «شب هول» به نویسندگی هرمز شهدادی که قبل از انقلاب نوشته بود. ایشان طرفدار نظام و انقلاب هم نبود. من در آثارم برای آنکه بخواهم وضعیت بد قبل از انقلاب را توصیف کنم، بارها به این کتاب ارجاع داده‌ام. وقتی این کتاب را می‌خوانید متوجه خواهید شد جامعه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی چه وضعیت اسفباری داشته است و می‌فهمیم چرا باید انقلاب می‌شد. حالا «رؤیای بعد از ظهر» هم قرار است چنین کاری کند، یعنی این کتاب را قرار است به یک نوجوان بدهیم تا بداند چرا انقلاب کردیم.

 

 

وی شرح و بسط مقدمه و وقایع را از مواردی شمرد که در این داستان مراعات نشده است و در این باره گفت: در کتاب «رؤیای بعد از ظهر» نویسنده تقریباً ناگهان وارد ماجرا شده است. این در حالی است که می‌توانست مقدمات آن را بیشتر کند. شخصی مثل ویکتور هوگو برای اینکه انقلاب کبیر فرانسه را روایت کند، 1500 صفحه را اختصاص به مقدمه می‌کند، لذا برای مردم این سرزمین ماندگار می‌شود. همچنین در توضیح برخی داستان‌های این کتاب نیاز بود وقت بیشتری و مطلب بیشتری صرف می‌شد.

 

 

خُرامان: انتخاب ایده و خوشخوانی از محسنات کتاب است

در ادامه این مراسم مصطفی خُرامان ضمن تشکر از نویسنده کتاب «رؤیای بعد از ظهر» گفت: داستان خوبی برای این کتاب انتخاب شده بود و ایده خیلی خوبی هم داشت؛ هرچند از این ایده استفاده‌های متفاوتی شده بود، اما در هر صورت مناسب بود. مثلاً یک نفر از این دوره به 30 سال گذشته می‌رود و وقایع آن سال‌ها را با یک نگاه جدید روایت می‌کند؛ از این رو ایده خوبی محسوب می‌شود. همان طور که دوستان اشاره کردند، داستان خوشخوانی هم دارد. یعنی خواننده خیلی راحت با آن ارتباط برقرار می‌کند و راحت آن را می‌خواند. این موارد جزو محسنات یک کتاب است. حتماً هم به این دلایل کتاب برگزیده انتخاب شده است.

 

 

وی افزود: روایت‌گری داستان با یک روش ساده به گونه‌ای که خواننده بفهمد منظور نویسنده چیست، مورد پسند است. کتاب «رؤیای بعد از ظهر» داستان را خیلی راحت و ساده روایت کرده بود.

خلاصه‌نویسی وقایع یکی از نقدهای وارد بر این کتاب است
این دانش‌آموخته رشته ادبیات فارسی موجزنویسی را یکی از نقدهای وارد بر این کتاب معرفی کرد و افزود: شایسته بود «رؤیای بعد از ظهر» خیلی مفصل‎‌تر از این نوشته می شد. مطالب خیلی تلگرافی و موجز مطرح شده است در حالی که می‎‌توانست شرح و بسط بیشتری داشته باشد. زیرا ما درباره وقایع انقلاب به ندرت کتاب جذاب داریم. مثل کتبی که درباره جنگ تحمیلی است. یک عده فکر می‌کنند چون درباره جنگ نوشته می‌شود، 50 درصد داستان در آمده است. یعنی یک نفر به جبهه می‌رود و جنگ می‌کند و تمام می‌شود. اما شیوه بیان و جذابیت‌بخشی به داستان شرط است.

عضو هیأت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان اینکه کتاب «رؤیای بعد از ظهر» می‌توانست یک رمان باشد و مورد توجه نوجوانان و جوانان هم قرار گیرد، افزود: اینکه داستان درباره شهری غیر از تهران یعنی مشهد بود برایم جلب توجه کرد. خاطرم نیست داستانی درباره انقلاب مربوط به شهر مشهد خوانده باشم. بنابراین چون سوژه‌ها خوب انتخاب شده بود، می‌توانست بسیط‌تر توضیح داده شود.

 

 

  

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار