موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
136610
۰۷ بهمن ۱۳۹۶
فقهی‌زاده بیان کرد:

توصیه‌هایی به قاریان نوجوان طرح ملی تلاوت/ حمایت از برنامه‌ها تا تحقق گفتمان قرآنی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات شوق تلاوت ضمن بیان‌هایی به قاریان نوجوان حاضر در این مسابقات، گفت: حمیات از فعالیت‌های قرآنی تا زمان تحقق گفتمان قرآنی در جامعه را وظیفه خود دانسته و می‌دانیم.

به گزارش کودک پرس ،  عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات شوق تلاوت در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن کتاب رحمت است و در وهله اول باید از این دریچه به آن نگاه کرد، گفت: یکی از مفسران بزرگ روزگاری این موضوع را مطرح کردند که چرا همگان استفاده‌های بهینه از قرآن نمی‌برند، این مفسر از نوادر جهان اسلام است که دردمندانه روی این مسئله انگشت می‌گذارد.
وی در ادامه در پاسخ به چرایی این موضوع، افزود: برای اینکه ما به قرآن صرفاً به عنوان کتاب علم می‌نگریم و از آن به دنبال درمان نیستیم تا دردهای خودمان را به آن عرضه داریم.

فقهی‌زاده در ادامه خطاب به نوجوانان حاضر در این مراسم بیان کرد: این پیام را تا زمانی که هنوز دچار پیچ و خم‌های زندگی نشده اید بشنوید که قرآن برای زندگی است و تنها کتاب علم نیست. قرآن نیامده است تا صرفاً تلاوت شود، اگر ما تلاوت هم می‌کنیم و به آن افتخار داریم، باید بدانیم که برای فهم قرآن است، اما نه فهم جدا از زندگی و عمل.

فقهی زاده اظهار کرد: انس قرآن یک وسیله است که ما را شرافت ببخشد. ما قرآن را تلاوت می کنیم و این راهی است که ما را با قرآن کریم آشتی بدهد و ما آیات را فهم کنیم. آیات را که فهم کردیم در ادامه با آن زندگی بسازیم.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه به روایتی از یکی از همسران پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) که از او در مورد رفتار و اخلاق ایشان سوال شده بود، گفت: همسر پیامبر در پاسخ به این سوال که پیامبر چه رفتاری داشت، او را مجسمه اخلاق و نماد اخلاق و روش و منش و بینش قرآن معرفی کردند. نکند جوانی ما فرا برسد به میانسالی برسیم و بعد هم پیری بیاید و اما تنها قرآن را استماع کرده باشیم.

فقهی زاده در ادامه خطاب به نوجوانان حاضر در طرح ملی تلاوت، عنوان کرد: اوایل انقلاب بارها و بارها از معلمان خود می‌شنیدیم که می گفتند آینده ساز جامعه ایرانی هستیم. من تصور می کردم شاید این تعارفی بیش نباشد. اما الان متوجه شده ام که چقدر صحیح گفته اند. من به شما می گویم ایران عزیز متعلق به شماست و با شما می درخشد و با شما می بالد و رشد می کند. لحظه ای از ضرورت رشد خود غافل نشوید و قدر سرمایه بزرگی که دارید را بدانید.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اساتید قرآنی که در کشور حضور دارند، گفت: این اساتید که با برخی از آنها آشنایی دارم، دو مزیت دارند یکی انس با قرآن، شناخت قرآن و عمل به قرآن را در وجود ارزشمند و عزیر خود محقق کرده اند و دوم اینکه انگیزه کار فرهنگی دارند. انگیزه پرورش استعدادها را دارند و من گمانم این است که اینها به شما به عنوان فرزندان معنوی خود نگاه می کنند و این البته امور ارزشمندی هستند.

فقهی زاده به زمان پیش از انقلاب که هنوز کلاس‌های قرآن مخفیانه برگزار می شد، اشاره و تاکید کرد: سال پنجم دبستان بودم هنوز انقلاب نشده بود و جسته و گریخته در برخی از گوشه و کنار کشور برخی کلاس‌های قرائت قرآن به صورت مخفیانه برگزار می‌شد. این کلاس‌ها با ترس و لرز و محرومیت فراوان برگزار می‌شد و هیچ ارگان رسمی عهده‌دار حمایت از این برنامه‌ها نبود. هرچه بود سرکوب و مشکل آفرینی و محرومیت بود.
وی افزود: الان به برکت انقلاب اسلامی و نفس شهیدان و آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) و در پرتو حمایت های داعیانه مقام معظم رهبری که پرچمدار گفتمان قرآنی در کشور هستند. فعالیت‌های اثرگذاری صورت می‌گیرد. به اعتقاد من همه شما برنده هستید و فیض برده‌اید. چه کسانی که در رتبه بندی قرار ندارند و چه کسانی که برگزیده شده اند، همه برنده‌اید.

فقهی زاده در ادامه بر حمایت معاونت قرآن و عترت خود از فعالیت های قرآنی تأکید و عنوان کرد: حمایت از این برنامه ها را وظیفه خود می داند، دانسته و خواهد دانست. برای حمایت از این برنامه‌ها جهت تحقق نقش بزرگی که در توسعه گفتمان قرآنی باید داشته باشیم، تلاش خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در پایان خطاب به اساتید قرآن اظهار کرد: ما دست بوس تمامی اساتید قرآنی کشور هستیم برای اینکه سختی‌هایی که تحمل      می‌کنند از جنس سختی‌هایی است که پیامبر(ره) بر عهده داشته است. پیامبر واسطه بین انسان و منبع وحی بود. معلمان قرآنی نیز همین نقش را در سطحی دیگر بر عهده دارند و این ارزشمند و قابل تقدیر است.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار