136584
۰۷ بهمن ۱۳۹۶
در نشست تخصصی گردشگری کودک و نوجوان مطرح شد؛

تأکید سازمان میراث‌فرهنگی بر بحث کودک به‌عنوان محور و محرک سفر

نشست تخصصی گردشگری کودک و نوجوان در سالن خلیج‌فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، پویان قائم‌مقامی مدیر اجرایی پایگاه ملی گردشگری کودک و نوجوان در این نشست گفت: «گردشگری کودک حوزه‌ای نوپاست، باید همه کمک کنیم که اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد. امسال برای اولین‌بار سالن گردشگری کودک در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته راه‌اندازی شد و امیدواریم همه علاقه‌مندان به این حوزه بتوانند روزبه‌روز نقش پررنگ‌تری را برای رونق گردشگری کودک ایفا کنند.»

او افزود: «دیدگاه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این است که بخش خصوصی در این حوزه ورود پیدا کند و به همین دلیل سازمان از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کند.»

مدیر اجرایی پایگاه ملی گردشگری کودک و نوجوان تصریح کرد: «بحث کمپ‌های گردشگری کودکان در سراسر کشور به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در دستور کار است و راه‌اندازی مدارس طبیعت، آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و فعالیت‌های مختلف در این حوزه از جمله برنامه‌هایی است که در این کمپ‌ها در نظر گرفته خواهد شد.»

 

او ادامه داد: «ترویج عروسک‌های بومی در کنار ترویج بازی‌های محلی و بومی مناطق مختلف کشور که ظرفیت بزرگی است که به ورزش کودکان مربوط است هم نشاط را ترویج می‌دهد از دیگر برنامه‌های ما برای توسعه گردشگری کودک است.»

قائم‌مقامی خاطرنشان کرد: «امیدواریم شاهد این باشیم که گردشگری کودک و نوجوان به یکی از حوزه‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید دارد که باید به بحث کودک به‌عنوان محور و محرک سفر توجه شود زیرا کودکان می‌توانند مشوق خانواده‌ها برای سفر به مناطق گردشگری باشند.»

 

او ادامه داد: «مناسب‌سازی مناطق و جاذبه‌های گردشگری برای کودکان از دیگر مواردی است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر روی آن تأکید دارد زیرا بسیاری از مکان‌ها فقط برای بزرگسالان مناسب است و برای کودکان دارای جاذبه نیست.»

 

 

باید نقش حوزه گردشگری کودک در برنامه جامع گردشگری کشور گنجانده شود

جعفر سطوتی مدیرکل دفتر امور فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان نیز در این نشست گفت: «اگر با رویکرد توسعه پایدار به این موضوع نگاه کنیم، لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان کاملا مشهود است. کشورهایی که موفق‌تر بودند بر روی توسعه پایدار به خوبی برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

او افزود: «دوره کودکی دوره مهمی است زیرا مهم‌ترین بخش هویت فردی و اجتماعی در این دوره شکل می‌گیرد. کنوانسیون جهانی حقوق کودک افراد زیر 18 سال را کودک نامیده است. در این روند شکل‌گیری هویت باید جای گردشگری کودک نیز مشخص شود.»

سطوتی تصریح کرد: «بحث هوش هیجانی در دوران کودکی بسیار مهم است، هر چه کودک در معرض مراودات اجتماعی بیشتری قرار بگیرد دارای هوش هیجانی بهتری خواهد بود. گردشگری به شکوفایی این هوش هیجانی کمک می‌کند.»

 

او ادامه داد: «همچنین وقتی کودک قومیت‌ها، آداب و رسوم و… سایر شهرها را می‌بیند می‌تواند مدیریت بهتری در اجتماع از خود بروز دهد. بسیاری از کشورها روی این موضوع کار کرده‌اند، زیرا معتقدند هوش هیجانی از آی‌کیو هم مهم‌تر است. هر چه بتوانیم کودکان را در مسائل اجتماعی، مراودات اجتماعی فعال‌تر کنیم.»

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به بحث فرهنگ سازی در حوزه گردشگری کودک گفت: «اگر می‌خواهیم گردشگری سهم درستی در اقتصاد کشور ایفا کند باید بر روی گردشگری کودک تمرکز کنیم، زیرا شخصیت این فرد و دیدگاهش نسبت به سفر و بحث گردشگری راحت‌تر شکل می‌گیرد. اگر فردی از کودکی با سفر رفتن خو بگیرد در بزرگسالی نیز بیشتر به‌ سفر می‌رود و سفر را در سبد خانوار خود می‌گنجاند. متأسفانه اکنون این مسئله چندان در خانواده‌ها به آن توجه نمی‌شود.»

او افزود: «ابتدا باید گردشگری داخلی را تقویت کرد تا بتوانیم گردشگران خارجی را نیز جذب کنیم. جامعه‌پذیری یکی دیگر از مواردی است که در دوران کودکی بهتر بروز پیدا می‌کند، گردشگری کودک می‌تواند کمک کند که جامعه‌پذیری فرد بهتر شکل بگیرد. خروجی این مسئله را می‌توان در توسعه اجتماعی دید، و توسعه اجتماعی بهتر، توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.»

 

سطوتی گفت: «اگر به گردشگری کودکان توجه کنیم میتوانیم در آینده شاهد هویت ملی بهتر، توسعه پایدار قوی‌تر، هویت اجتماعی قوی‌تر و… باشیم.»

او تأکید کرد: «باید سازمان، آموزش و پرورش، وزارت علوم،وزرات ورزش و جوانان، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط در حوزه گردشگری ککودک و نوجوان ورود کرده و برنامه‌های خود را ارائه کنند تا بتوان این نوع گردشگری را در کشور ارتقا داد.»

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان در پایان افزود: «باید نقش حوزه گردشگری کودک در برنامه جامع گردشگری کشور نیز گنجانده شود تا شاهد ارتقای حوزه گردشگری کودک و به‌دنبال آن رونق گردشگری در کشور باشیم.»

 

 

موزه‌ها نقش مهمی در ایجاد تفکر انتقادی و شخصیت فرهنگی کودک ایفا می‌کند

مسعود ناصری مدیر موزه عروسک‌های ملل نیز در این نشست گفت: «موزه‌ها در ایجاد تفکر‌های انتقادی و ایجاد دیدگاه حل مسئله در کودکان نقش به‌سزایی دارند. یکی دیگر از نقش‌های موزه‌ها ایجاد فضایی برای گردشگری فرهنگی است، هدف این است که بتوانیم با بازدید از مراکز فرهنگی، آیین‌ها و… با شیوه زیست مردم آشنایی پیدا کنیم.»

او افزود: «گردشگری فرهنگی هم باید میراث بازمانده از گذشته و هم تولیدات فرهنگی معاصر را به‌نمایش بگذارد. گردشگری پویا و خلاق زمانی رخ می‌دهد که بازدیدکننده تعامل فعالی با فرهنگ در موزه‌ها برقرار کند. موزه‌ها باید با تکیه بر تفکر اندیشه چشم‌انداز روشنی را برای کودکان به‌وجود بیاورند. باید بتوانیم فرهنگ گذشتگان را به فرهنگ معاصر پیوند دهیم، پیوند میان فرهنگ گذشتگان و نیازهای معاصر چیزی است که تفکر انتقادی در این حوزه بر روی آن تأکید می‌کند.»

 

مدیر موزه عروسک‌های ملل بیان کرد: «موزه‌ها نقش مهمی در ایجاد تفکر انتقادی و شخصیت فرهنگی کودک ایفا می‌کند. در بخشی از موزه عروسکی به دانش بومی و دانش آکادمیک پرداخته شده است، گروه‌های بحث و مناظرات مختلفی در این موزه ارائه می‌شود که به بخش تجزیه و تحلیل و تبادل افکار در کودکان کمک شایانی می‌کند.»

او افزود: «امیدوارم موزه‌ها و فرصت‌های گردشگری این فرصت را ایجاد کنند که تفکر‌های انتقادی، خلاق و توانایی حل مسئله در کودکان رشد پیدا کند.»

 

 

منبع: میراث آریا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار