136397
۰۴ بهمن ۱۳۹۶

«تربیت کودک» پای درس عین.صاد

تربیت کودک از علی صفایی حائری معروف به «عین. صاد» کتابی است که تلاش کرده تا به نقش معلم، روش تربیت کودک و عوامل تربیتی کودک چون تقلید، رقابت، ترس و مجازات اشاره کند.

به گزارش کودک پرس ، وقتی کودک می‌گوید اگر فلان چیز را بدهی فلان کار را به خوبی انجام می‌دهم، نباید از این عامل استفاده کرد؛ چون این پیشنهاد، از یک نیرنگ کودکانه و یک «پُلتیک» شیطنت‌آمیز خبر می‌دهد.

گاهی سادگی یک چیز آن‌قدر جذاب است که ناخوداگاه دست دراز می‌کنی تا آن را لمس کنی، سادگی که دلت نمی‌خواهد با هیچ تعلق و تجملی آن را عوض کنی، یکی از این سادگی‌ها کتاب‌های «ع.ص» است، مجموعه کتاب‌هایی که در عین بی‌پیرایه‌ای پر است از مطالب ناب و بکر و تکرارنشدنی؛ آن‌قدر شیواست که دلت می‌خواهد ساعت‌ها پای به پای کلمه به کلمه کتاب همراه شوی و روح و جانت را با نثر آرام و خودمانی‌اش تسلی دهی.

 

اما هفتانه امروز، کتاب تربیت کودک از علی صفایی حائری معروف به «عین. صاد» را برای معرفی در نظر گرفته است، این کتاب به همت انتشارات «لیله‌القدر» در 74 به چاپ رسیده است، نقش معلم، روش تربیت کودک، عوامل تربیتی کودک شامل تقلید، رقابت، ترس و مجازات، قهر، تهدید و وعده، محبت و احسان از جمله تیترهای مورد بررسی و کاوش در این کتاب است.

 

 

*سطری از کتاب:

 

تهدید و وعده و وعید

کودکان علاقه‌های فراوانی دارند، آرزوهای طول و دراز دارند و این هم یکی از نقاط ضعف آن‌هاست که از این راه می‌شود به تربیت و تأدیب آن‌ها پرداخت و به نتیجه رسید.

در این کار هم باید دقیق بود تا این که دروغ و تخلف پیش نیاید؛ چون همین که یک تهدید و یا یک وعده عملی نشود، دیگر تهدیدها و وعده‌ها کاربردی ندارند، گذشته از اینکه عملا درس دروغ و فریب را هم یاد گرفته‌اند و آموخته‌اند.

مربی باید آگاه باشد که قول ندهد و اگر هم داد حتما وفا کند تا همین راستگویی او، در این مورد هم یک درس باشد.

 

مربی باید متوجه باشد که جایزه‌ها به صورت باج در نیاید و کودک، سوداگری نشود که در برابر هر کار خوبی، طلب‌کار جایزه‌ای باشد؛ چون این روحیه بچه را فاسد می‌کند و این نقطه ضعف، او را خود فروش کرده و ارزان قیمت بار می‌آورد که زود می‌توان خریداری‌اش کرد و به هر کاری وادارش نمود، بنابراین آن‌جا که خود کودک می‌گوید اگر فلان چیز را بدهی فلان کار را به خوبی انجام می‌د‌هم، نباید از این عامل استفاده کرد؛ چون این پیشنهاد، از یک نیرنگ کودکانه و یک پُلتیک شیطنت‌آمیز خبر می‌دهد و این خود علامت فساد در روحیه و قابل خریداری بودن روحیه کودک را می‌رساند.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار