136379
۰۴ بهمن ۱۳۹۶
با توجه به گسترش مهدکودک‌ها؛

نیازهای روحی و عاطفی کودکان در برهوت مهدکودک‌ها!

والدین معمولا کودکانشان را به این دلیل به مهدکودک‌ها می‌سپارند تا آنها را با زمان سریعتری به چرخه آموزش و یادگیری وارد کنند اما در این بین باید دید نیازهای عاطفی و روحی کودکان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس ، والدین عموما خواستار آن هستند که کودکان خود را هر چه سریع تر وارد چرخه آموزشی کنند و انتظار دارند مهدهای کودک بار این مسئولیت را به دوش بکشند. این اقدامات روح و روان کودکان را نشانه گرفته و بی توجهی به روحیه شادی و نشاط کودکان در سنین بسیار پایین است.
به گزارش همشهری، روز به روز بر تعداد مادران شاغل در جامعه افزوده می‌شود. این سبب شده تا تعداد مهد کودک‌ها نیز افزایش یابد.

چون بسیاری از کودکان در حساس ترین مرحله از زندگی تربیتی خود، ناچار به دوری از مادر و حضور در مهدهای کودک هستند، توجه به امکانات و شرایط نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و بی توجهی به برخی مسائل منجر به خسارات غیرقابل جبران در کودکان و به عبارتی پدران و مادران آینده خواهد شد.
کودکان در سنین مختلف نیازمند توجه خاص در مهدهای کودک هستند. علاوه بر این‌که کودکان در مهدهای کودک از نظر جسمی نگهداری می‌شوند، باید از نظر روحی و روانی نیز مورد توجه قرار گیرند.

 

هر چند ایمن بودن کودکان از نظر جسمی در مهدهای کودک نیز حائز اهمیت است ولی به نظر می‌رسد حفظ سلامت جسمی کودکان در مهدهای کودک بیش از سلامت روحی و روانی آنها مد نظر قرار دارد. از اینرو نهادها و سازمان‌های متولی بدون در نظر گرفتن سلامت روحی و روانی کودکان، در ارزیابی‌های خود فقط به عمر ساختمان، ایمن بودن لوازم بازی، ایمن بودن محیط برای جلوگیری از آسیب جسمی کودکان توجه می‌کنند.
توجه نکردن به ارائه خدمات در سطح مطلوب سبب شده تا امروزه مهدهای کودک به محل نگهداری و آموزش دروسی از جمله زبان و شعر برای کودکان تبدیل شوند و عملا روحیات فرزندان در مهدهای کودک مورد غفلت قرار گیرند.

امروزه شاهدیم در مهدهای کودک به آموزش شعر، زبان انگلیسی، مفاهیم ریاضی و… بیشتر توجه می‌شود و متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها نیز از این روند بسیار راضی و خوشحال هستند ولی نباید فراموش کرد که مهدهای کودک محل نگهداری کودکان زیر 6 سال هستند و در این سن نباید کودکان وارد چرخه آموزش رسمی شوند.

این در حالی است که اگر مهدها طبق استانداردهای تعیین شده بتوانند محیطی امن و عاری از خشونت و بد رفتاری را فراهم کنند، خواهند توانست علاوه بر جذب بیشتر کودکان و جلب اعتماد والدین، به الگویی برای دیگر مهدهای کودک تبدیل شوند.

در این میان سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره بهزیستی، استاندارد و… دستگاه‌های متولی بررسی و نظارت بر روند کار و دریافت مجوزمهدهای کودک هستند که به نظر می‌رسد باید هماهنگی لازم در این رابطه بین دستگاه‌های متولی بیشتر باشد.در این خصوص انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده نیز به عنوان یکی از انجمن‌های ذی ربط در این زمینه است که برای استیفای حقوق کودکان و والدین آنها مسئولیت دارد.

 

 

استانداردهای تشویقی و اجباری

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی نیز در این مورد گفت: خدمات مهدهای کودک مشمول استاندارد تشویقی است ولی رعایت استانداردهای اجباری در مورد تجهیزات تفریحی مورد استفاده در مهدهای کودک اجباری است.
«منصور جلایر» افزود: با همکاری و تعاملات خوب سازمان بهزیستی استان تاکنون نسبت به بازرسی و آزمون از تجهیزات موجود در ۱۵۵ مهد کودک در استان اقدام شده که نتایج آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد و به محض وصول نتایج پیگیری‌های لازم برای رفع ایرادات و اصلاح ناهمخوانی‌ها مشاهده شده با همکاری سازمان بهزیستی انجام خواهد پذیرفت.
بهزیستی به عنوان شناخته شده ترین دستگاه اجرایی در زمینه مهدهای کودک است و معمولا اگر کوتاهی در عملکرد مهدهای کودک مشاهده شود مقصر اصلی قلمداد می‌شود. شاید بسیاری از مردم تنها متولی امورات مهدهای کودک را این اداره می‌دانند.

 

 

استاندارد خاصی وجود ندارد

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی نیز در مورد به خبرنگار همشهری گفت: مهدهای کودک باید از نظر ایمنی محیطی ایمن برای کودکان باشند در غیر این صورت مجوزی به مهدها داده نمی‌شود.
«مهرداد مطلبی» افزود: برای ارائه خدمات در مهدهای کودک استانداردهای خاصی تعریف نشده است.
وی ادامه داد: در طول سال 3 تا 4 مورد از مهدهای کودک بازدید به عمل می‌آید و مهدهای کودک از نظر ایمنی، آموزش و شهریه‌ها مورد نظارت قرار می‌گیرند.

این مسئول گفت: متاسفانه براثر فرهنگ نامناسبی که در استان حاکم است فقط 10 درصد کودکان زیر 6 سال استان از مهدهای کودک بهره می‌برند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی یادآور شد: هدف از سپردن کودکان به مهدهای کودک ایجاد شادابی، نشاط، آرامش و بازی کودک است و نباید اهداف آموزشی همچون سیستم آموزشی سازمان آموزش و پرورش در مهدهای کودک اجرا شود.
مطلبی گفت: متاسفانه کمال طلبی والدین کودکان سبب شده تا از مهدهای کودک درخواست کنند کودکانشان را وارد چرخه آموزشی کنند در حالی که باید کودک در مهد کودک علاوه بر بازی و نشاط، با مفاهیم اولیه ریاضی و نظم، مدارا و کنترل خشم، نوبت و… در قالب بازی آشنا شود.

وی با بیان این‌که با وارد کردن کودکان زیر 6 سال به سیستم آموزشی آنها را دچار آسیب می‌کنیم، گفت: متاسفانه در برخی از مهدهای کودک بنا به خواسته خود والدین، سیستم آموزشی خشن و سوء استفاده آموزشی از کودکان را شاهد هستیم.

این مسئول با بیان این‌که تعداد کودکان پذیرش شده براساس فضای موجود در مهدهای کودک تعیین می‌شود، بر توجه جدی به روح و روان کودکان به جای آموزش دروس به آنها تاکید کرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی گفت: والدین کمال طلب سبب می‌شوند مدیران مهدهای کودک تحت فشار قرار گرفته و مجبور شوند کودکان را وارد سیستم آموزشی خشن که صرفا در آن به آموزش دروس به کودکان می‌پردازند، روی آورند.

مطلبی اعلام کرد: به ارائه خدمات مهدهای کودک توجه جدی می‌شود و تمام عملکرد مهدهای کودک مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار