13632
۱۷ آذر ۱۳۹۵

اجرای برنامه غربالگری اوتیسم در قزوین

برنامه غربالگری اوتیسم به منظور تشخیص و مداخله بهنگام این بیماری در استان اجرا می شود .

به گزارش کودک پرس , معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان گفت : در این برنامه کودکان 2 تا 5 سال از اواسط دی ماه غربالگری و  در صورت وجود علائم مشکوک به پایگاه‌های غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم ارجاع داده می شوند.

به گفته حسن حسامی،  برنامه غربالگری اوتیسم برای بار نخست در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی افزود : نشانه‌های اختلال طیف اوتیسم در دو زمینه رفتاری مشخص می‌شود که یکی نقص در ارتباط اجتماعی و دیگری رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود است.

حسامی با اشاره به اینکه مغز در اختلال طیف اوتیسم نمی‌تواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند، بیان کرد: تشخیص این اختلالات در سنین اولیه زندگی اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه خانواده به عنوان عامل مهمی در افزایش سطح مداخلات در این اختلال به حساب می‌آید، این برنامه به عنوان برنامه‌ای خانواده‌محور در نظر گرفته شده است.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اضافه کرد : با اجرای این برنامه ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده در این استان درباره اختلال طیف اوتیسم، امکان اجرای آزمون غربالگری که در (پمفلت‌های آموزشی توزیع می‌شود)ازسوی  والدین و یا مربیان کودکان 2 تا 5 ساله مهیا می شود .

حسامی گفت : در صورت دریافت سه پاسخ مثبت از مجموعه 10 سؤال آزمون غربالگری هیوا، خانواده‌ها برای اجرای مصاحبه پیگیری و اطمینان از وضعیت کودک خود به مراکز آموزشی توانبخشی اوتیسم تحت نظارت سازمان بهزیستی هدایت می‌شوند.

وی با اشاره ه به شیوه غربالگری در مراکز استان گفت : در مراکز پس از اجرای مصاحبه پیگیری، در صورت تأیید مشکوک بودن کودک به دارا بودن اختلال اوتیسم، از سوی  کارشناسان تخصصی آموزش‌دیده مورد اجرای آزمون تشخیصی گارس قرار می‌گیرند و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال اوتیسم امکان بهره‌مندی از خدمات مداخلات مرکز‌محور و خانواده‌محور را خواهد داشت.

حسامی با بیان اینکه اختلال طیف اوتیسم مادام‌العمر است ، گفت : فرد دارای این  اختلال با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی‌تری برخوردار شود و سازمان بهزیستی در ازای ارائه خدمات آموزشی توانبخشی مستمر به کودکان دارای اختلال اوتیسم، سهم یارانه به مراکز خدمات‌دهنده پرداخت می‌کند.

26 کودک مبتلا به اوتیسم  در استان قزوین شناسایی شده است .

منبع:خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار