136181
۰۳ بهمن ۱۳۹۶

راه اندازی مرکز پشتیبانی از کودکان کار و خیابانی در خرم آباد/ ۹۵ کودک شناسایی گردیدند

در زمانی‌ که کودکان کار برای به دست آوردن کمی پول کوشش می‌کنند و صبح تا شب در خیابان‌ها سرگردان می‌باشند همسالان‌شان در کنار خانواده بچگی می‌کنند و بزرگ می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، اگرچند ساعتی را در خیابان‌های اصلی، بوستان‌ها، بازار، مکان‌های تفریحی و مذهبی لرستان به‌ویژه در خرم‌آباد قدم بزنی کودکانی را رویت می‌کنی که در حال فروش اجناس مختلفی ازجمله کیسه نایلون، مواد خوراکی، فال، وزن ‌کشی و تکدی گری می باشند عده‌ای نیز در تولیدی‌ها و کارهای ساختمانی مشغول کارند.
بعضاً از جلوی بعضی مغازه‌های تعمیراتی و جوشکاری که عبور می‌کنی دست و صورت سیاه کودکان نشان از جبر روزگار و شرایط نابسامان جامعه‌شان دارد که وادار شده‌اند درس و مدرسه را رها کنند و به دنبال لقمه نانی باشند.

فقری که در تاروپود خانواده‌ها تنیده قصه پُر غصه‌ای هست که کودکان کار و خیابانی را به وجود آورده؛ دنیای نابرابر و روزگار ناکوکی که کودکان ۷ ‌تا ۱۵ ساله را ملزم به تأمین مخارج زندگی خانواده‌شان کرده تا از بازی‌ها و شیطنت‌های بچگانه خود بگذرند و ساعت‌ها در خیابان‌ها، دخمه‌ها و مکان‌های خشن با سخت‌کوشی کار کنند.

بعضی از خانواده‌ها به‌دلیل از دست دادن سرپرست و ضعف در تأمین مخارج زندگی، کودکان خود را راهی شغل ها سخت می‌کنند. درزمانی‌که کودکان کار برای به دست آوردن کمی پول کوشش می‌کنند و صبح تا شب در خیابان‌ها سرگردان می باشند همسالان‌شان در کنار خانواده بچگی می‌کنند و بزرگ می‌شوند.
بعضی از کودکان کار نیز به‌صورت باندی و به سرپرستی افرادی کار می‌کنند که به‌واسطه داشتن یک سرپناه تمام کوشش خود را می‌کنند تا شب دست‌پر برگردند و درآمد همه روزه خود را تحویل صاحب‌کارشان دهند.
در کنار همه این‌ها چند دیروز شاهد صحنه تلخی بودیم که در آن مامورین شهرداری بروجرد با بازداشت چند کودک دستفروش و انتشار عکس‌های آنها در فضای سایبری موجبات ناراحتی آنها را فراهم کرد .

فریبرز محسنی از اعضای شورای شهر بروجرد دررابطه با پخش عکس ها کودکان کار از سوی شهرداری بروجرد در فضای سایبری اظهارکرد: در این ارتباط از ریاست شورای اسلامی شهر بروجرد خواسته‌ایم که سه‌شنبه هفته جاری سرپرست شهرداری بروجرد را به صحن علنی شورا احضار کند تا در این ارتباط پاسخگو باشند
محسنی در جواب به این سوال که این کودکان، کودکان کار بوده‌اند یا خیابانی؟ اضافه کرد: ظاهراً این کودکان کاسبی سرپایی داشته‌اند که چند نفر از آن‌ها حدود ۱۰ سال و چند نفر دیگر از آن‌ها نیز ۱۵ تا ۱۶ ساله می باشند.

اشرف چگنی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر بروجرد نیز در این ارتباط گفت: چیزی که من شنیده‌ام عده ای از این بچه‌ها از شهرهای اطراف بروجرد به‌عنوان دست‌فروش آمده‌اند و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کردند.
گرچه ما با این کودکان گفت وگو نکردیم اما در خرم آباد پای گفت وگو بعضی دیگر از کودکان کار نشستیم .

 

از سبب کار کردنش با این سن و سال پرسیدم گفت سرپرست خانواده هستیم، از کلاس چهارم تا الآن که هفت سال می‌شود کار می‌کنم و خرج خانواده را می‌دهم.

وی گفت: برادرم چهار سال از من بزرگ‌تر و خواهرم دو سال کوچک‌‌تر هست، من و برادرم مخارج زندگی را تأمین می‌کنیم. برادرم در یک مغازه تعمیراتی کار می‌کند و من نیز با ترازویم مردم را وزن می‌کنم.
هرروز برای این‌که مأمورین شهرداری ترازویم را نبرند در مکان‌های متفاوت کار می‌کنم.
چه بسیارند افرادی مثل حمید و محمد که در کودکی سرپرست خانواده می‌شوند و باید از بازی‌های بچگانه، درس و تحصیلات خود بگذرند و به دنبال تأمین مخارج زندگی باشند ولی افرادی نیز می باشند که باز به خاطر فقر در سطح خیابان‌های شهر تکدی گری می‌کنند.

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان لرستان با اشاره به راه اندازی مرکز پشتیبانی از کودکان کار وخیابانی در خرم‌آباد، گفت: سال کنونی ۹۵ کودک کار در خرم‌آباد که زیادتر آن‌ها در منطقه فلک‌الدین هست شناسایی ‌شدند که ۱۱ تا ۱۸ سال سن دارند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به‌دلیل نبود مرکز حمایتی در لرستان، طرح شناسایی کودکان کار اجرا ‌نشد.
مدیرکل بهزیستی لرستان در ارتباط با بازداشت و انتشار عکس کودکان کار در بروجرد تصریح نمود: انتشار این عکس ها کار درستی نبود و حتی اگر به گفته بعضی از مسولان بروجرد این کودکان کاراز جای دیگری آمده باشند، دستگاه‌های متولی برای جمع‌آوری و اصلاح آنها موظفند کارهای لازم را انجام دهند.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار