136053
۰۳ بهمن ۱۳۹۶
پژوهشگر آموزشی کودکان و نوجوانان:

ضعف خلاقیت در فرزندان ما و نداشتن روشی برای حل مسئله

دکتر فریده قائمی پژوهشگر آموزشی کودکان و نوجوان از وجود خلاقیت در فرزندان انتقاد کرد و گفت: روش حل مسئله که یکی از راهکارهای حل مشکلات در زندگی‌های خصوصی و حرفه‌ای است را نمی توانند اجرا کنند.

به گزارش کودک پرس ، دکتر فریده قائمی پژوهشگر آموزشی کودکان و نوجوان گفت: فرزندان ما خلاق نیستند و روش حل مسئله که یکی از راهکارهای حل مشکلات در زندگی های خصوصی و حرفه ای است را نمی توانند اجرا کنند.

وی که یکی از سخنرانان همایش«مدرسه هرگز کافی نیست» در شاهین شهر می باشد با تاکید بر یادگیری روش حل مسئله گفت: در جامعه امروزی ما شاهد طلاق های جوانانمان هستیم چون آنها نمی دانند چطور باید مشکلاتشان را حل کنند، چون آنها خلاق نیستند.

دکتر قائمی ادامه داد: خلاقیت یک فرآیند پیچیده ای است که جایگاهش از سال 2016 تا 2020 از رتبه هشتم به سوم رسیده است و این درحالیست که دانش آموزان و فرزندان ما از این مهارت مهم دور هستند و ما باید شرایط را برای خلاقیت و حل مسئله آنان فراهم کنیم .

وی بیان داشت: بیشتر کارگاه های اجرا شده برای سنین پیش دبستانی هستند و گروه سنی 13 تا 16 سال رها شده اند و ما باید با برگزاری کارگاه های مهارتی آنها را در مسیر درست قرار دهیم، محتوای آموزشی ما در سیستم آموزشی دیگر جوابگوی آینده فرزندان ما نیست به همین دلیل ما پیش بینی کارگاه هایی متناسب با این مهارت ها در فرهنگسرای اشراق شاهین شهر را کرده ایم.

دکتر قائمی گفت: طبق پژوهش های انجام شده بچه ها با شغل های متفاوت آشنا نیستند بیشتر مشاغلی همچون پزشکی، پیرا پزشکی و مهندسی را می شناسند، در صورتیکه خیلی از مشاغل که عنوان مشاغل نامحسوس را دارند درآمدزا هستند و فرزندان با آشنایی بیشتر در خصوص این شغل ها می توانند علاقه خود را در نظر بگیرند و مسیرشان را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص آشنایی مشاغل نیز کارگاه هایی در فرهنگسرای اشراق برگزار می شود و امیدوارم بتوانیم این خلاء بوجود آمده را برای دانش آموزان پر کنیم.

این پژوهشگر آموزشی به مشکلات جوانان امروزی ما اشاره کرد و گفت: متاسفانه جوانان ما هدف ندارند زیرا مهارت هدفگذاری ندارند و این مورد برمی گردد به آموزش هایی که باید در سن 13 تا 16 سال داده می شد و اطرافیان و مدرسین آموزشی از آن غافل بودند.

دکتر قائمی ادامه داد: مدارک دانشگاهی جوابگوی ورود دانشجویان به جامعه نیستند و لازم است در کنار این مدارک مهارت هایی را نیز کسب کنند.

وی افزود: مهارت هایی که برای موفقیت جوانان تا سال 2020 اعلام شده است به ترتیب منطقی بودن یا حل مسئله، هوش اجتماعی، تفکر تطبیقی و بدیعی، شایستگی فرا فرهنگی، تفکر محاسباتی، سواد رسانه های جدید، فرا رشته ای شدن دانش، ذهن طراح، مدیریت شناختی و مشارکت مجازی می باشند.

گفتنی است نخستین سمینار مدرسه هرگز کافی نیست با محوریت استعدادیابی، هدفگذاری و انتخاب رشته برای اولین بار در ایران در شهر شاهین شهر اصفهان ویژه نوجوانان 13 الی 16 سال همراه با والدین در تاریخ های 4 بهمن ماه(دختران) و 11 بهمن ماه(پسران) در فرهنگسرای اشراق شاهین شهر ساعت 16 برگزار می شود.

در این سمینار دکترفریده قائمی مدرس استعدادیابی و مهارت‌های تفکری درباره اهمیت این موضوعات صحبت می‌کند و علی صادقی، نویسنده و پژوهشگر در زمینه آموزش و یادگیری جوانان و نوجوانان مطالبی را در همین رابطه ارائه می دهد.

منبع: اصفهان امروز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار