موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
135803
۰۱ بهمن ۱۳۹۶

کودکانی کنجکاو و جستجوگر

در جهش تحصیلی، استعداد حرف اول را می‌زند، استعداد هم لزوما با نمره خوب گرفتن هم‌معنی نیست، اما برخی والدین این دو موضوع را با هم اشتباه می‌گیرند و در حالی که استعدادهای ویژه فرزند برایشان مسجل نیست برای جهش تحصیلی او اصرار می‌کنند؛ اصرار هم به مسئولان مدرسه و هم به دانش‌آموز برای بیشتر خواندن و قوی‌کردن بنیه علمی‌اش.

به گزارش کودک پرس ،تمام والدین تلاش دارند تا بهترین شرایط را برای رشد استعدادهای فرزند خود فراهم کنند ولی برخی والدین حساسیت بیشتری نسبت به تحصیل فرزندشان دارند و به روش‌های مختلف برای پیشرفت او روی می‌آورند. یکی از روش‌های پیشرفت تحصیلی، «جهش تحصیلی» است؛ به عبارت دیگر دانش‌آموز با سرعت بیشتری دوره تحصیلی را طی می‌کند که این روش برای دانش‌آموزان درسخوان و باهوش است.
.
در حقیقت والدین بعد از مشاهده خصوصیاتی چون «هوش بالا»، «سریع‌ الانتقال بودن» و «سخت‌ کوشی» فرزندشان، به فکر جهش تحصیلی می‌افتند و برای انجام آن اقدام می‌کنند؛ هر چند که صرف باور خانواده به آمادگی فرزند برای جهش تحصیلی کافی نیست و باید مراحل قانونی طی شود؛ اما در اصل ماجرا چقدر خانواده‌ها با فرصت‌ها و تهدیدهای «جهش تحصیلی» آشنا هستند؟!

در جهش تحصیلی، استعداد حرف اول را می‌زند، استعداد هم لزوما با نمره خوب گرفتن هم‌معنی نیست، اما برخی والدین این دو موضوع را با هم اشتباه می‌گیرند و در حالی که استعدادهای ویژه فرزند برایشان مسجل نیست برای جهش تحصیلی او اصرار می‌کنند؛ اصرار هم به مسئولان مدرسه و هم به دانش‌آموز برای بیشتر خواندن و قوی‌کردن بنیه علمی‌اش.

اما استعداد نه با اصرار به وجود می‌آید و نه با کلاس‌های پی‌در‌پی و داشتن معلم خصوصی، بلکه استعداد توانی است که با آدم‌ها آفریده می‌شود و فقط تمرین و پشتکار آن را پرورش می‌دهد. کودکان تیزهوش که بهترین گزینه برای جهش تحصیلی هستند، چند ویژگی بارز دارند. آن ها نسبت به یادگیری حریصند و مطالب را با سرعت می‌آموزند، اعتماد به نفس‌شان بالاست، کتاب خواندن را دوست دارند و همیشه مشغول مطالعه‌اند، دایره لغات وسیعی دارند و تمرکزشان به‌ اندازه‌ای است که نه هنگام حرف زدن و نه هنگام یادگرفتن رشته افکارشان پاره نمی‌شود، آن ها روابط میان امور به ظاهر نامربوط را درک می‌کنند و هر آنچه آموخته‌اند با یافتن شباهت و تفاوت‌ها به آموخته‌های جدید ربط می‌دهند.

این ها کودکانی کنجکاو و جستجوگرند و پرسش‌های کاوشگرانه دارند. این افراد می‌توانند با سرعت و بدون تمرین زیاد مسائل را به حافظه بسپارند، در حالی که علایق و سرگرمی‌های آن ها همیشه این حس را به اطرافیان می‌دهد که آن ها فراتر از سن‌ شان رفتار می‌کنند.

بی‌شک کودکی که چنین ویژگی‌هایی دارد بهترین گزینه برای جهش تحصیلی است و کودکی با توان ذهنی عادی اشتباه‌ترین گزینه برای این کار؛ اگر این چنین شود هم تلاش‌های والدین به هدر می‌رود و هم تحمیل فشارهای خارج از تحمل به دانش‌آموز، او را از درس زده می‌کند.

ویژگی کودکان تیز هوش

۱- نسبت به یادگیری حریصند و مطالب را با سرعت می‌آموزند.
۲- اعتماد به نفس‌شان بالاست.
۳- کتاب خواندن را دوست دارند و همیشه مشغول مطالعه‌اند.
۴- دایره لغات وسیعی دارند و تمرکزشان به‌ اندازه‌ای است که نه هنگام حرف زدن و نه هنگام یادگرفتن رشته افکارشان پاره نمی‌شود.
۵- آن ها روابط میان امور به ظاهر نامربوط را درک می‌کنند و هر آنچه آموخته‌اند با یافتن شباهت و تفاوت‌ها به آموخته‌های جدید ربط می‌دهند.
۶- این ها کودکانی کنجکاو و جستجوگرند و پرسش‌های کاوشگرانه دارند.
۷- این افراد می‌توانند با سرعت و بدون تمرین زیاد مسائل را به حافظه بسپارند.
۸- در حالی که علایق و سرگرمی‌های آن ها همیشه این حس را به اطرافیان می‌دهد که آن ها فراتر از سن‌شان رفتار می‌کنند.

کودکی که چنین ویژگی‌هایی دارد بهترین گزینه برای جهش تحصیلی است و کودکی با توان ذهنی عادی اشتباه‌ترین گزینه برای این کار می باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار