135688
۰۱ بهمن ۱۳۹۶

آیا برای نوزادمان پستانک بخریم؟

پستانک وسیله‌ای است که پدر و مادرها برای این‌که کودک بی‌قراری نکند به او می‌دهند و گاهی به این فکر می‌کنند که آیا این پستانک ممکن است برای کودک ضرر داشته باشد؟ جواب قطعی این سوال را پزشکان داده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حتی قبل از به دنیا آمدن کودک و زایمان، بعضی از پدر و مادرها به فکر خرید پستانک می‌افتند. پستانک وسیله‌ای است که پدر و مادرها برای این‌که کودک بی‌قراری نکند به او می‌دهند و گاهی به این فکر می‌کنند که آیا این پستانک ممکن است برای کودک ضرر داشته باشد؟ جواب قطعی این سوال را پزشکان داده‌اند. به گفتهٔ پزشکان نه‌تنها هیچ ضرورتی برای تهیهٔ پستانک برای کودک وجود ندارد، بلکه این پستانک به کودک آسیب‌های زیادی می‌رساند و باید تا جای ممکن از دادن پستانک خودداری کرد. در این مطلب به زیان‌های پستانک برای نوزاد و زمان‌های نامناسب برای دادن پستانک می‌خوانید.

 

چرا نباید به نوزاد پستانک داد؟
پستانک می‌تواند مشکلات زیادی را در کودک به وجود بیاورد یا مشکلات قبلی را تشدید کند.

در روند شیردهی اخلال ایجاد می‌کند: نوزاد با مکیدن سینهٔ مادر باعث می‌شود که شیر تولید شود. این‌کار را نوزاد به مرور یاد می‌گیرد و با شکل خاصی از مکیدن باعث می‌شودکه سینهٔ مادر شیر تولید کند. اما الگوی مکیدن پستانک با سینهٔ مادر متفاوت است و ممکن است نوزاد نحوهٔ مکیدن پستانک را جایگزین الگوی مکیدن سینهٔ مادر کند. با این‌کار ساخت شیر ممکن است با اخلال مواجه شود و سینهٔ مادر شیر کافی تولید نکند.

احتمال ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهد: از جمله دلایلی که پزشکان استفاده از پستانک را منع می‌کند، احتمال ابتلای نوزاد به عفونت گوش است و این احتمال در نوزدانی که مستعد این عفونت هستند، افزایش بیشتری خواهد داشت.

مشکلات گوارشی را شدت می‌دهد: به گفتهٔ پزشکان، کودک هنگام مکیدن پستانک به قصد این‌که شیر بخورد، هوای زیادی را به مرور وارد معده‌اش می‌کند. علاوه براین بسیاری از نوزادان مستعد نفخ هستند و با مکیدن پستانک احتمال نفخ در نوزاد بسیار افزایش می‌یابد و ممکن است با دردهایی در شکم نوزاد همراه باشد.

می‌تواند به رشد فک و دندان آسیب برساند: در مدت زمانی که کودک شما پستانک می‌مکد، به مرور دندان‌های شیری او شروع به رشد می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده که استفاده از پستانک باعث می‌شود که رشد فک و دندان نوزاد دچار مشکل شود. بنابراین به پدر و مادر توصیه می‌شود که تا جای ممکن از پستانک استفاده نکنند.

احتمال ورود عوامل بیماری‌زا به بدن نوزاد را افزایش می‌دهد: پستانک جسمی خارجی است که ممکن است هر لحظه روی زمین بیفتد و آلوده شود. اگر پدر و مادر حواسشان نباشد، ممکن است کودک نوپا خودش پستانک را دوباره بردارد و در دهانش بگذارد یا این‌که پدر و مادر در موقعیت شستن پستانک نباشند و کمی آن را تمیز کنند و دوباره به نوزاد بدهد. راه دیگری که پدر و مادر انجام می‌دهند این است که پستانک را به گردن نوزاد آویزان می‌کنند. اما باید بدانید که با این‌کار هم جلوی آلوده شدن پستانک را نمی‌گیرید و همچنان پستانک می‌توان عوامل بیماری‌زا را به بدن نوزاد وارد کند.

 

 

زمان نادرست دادن پستانک به نوزاد

هرچند که دادن پستانک به نوزاد منع می‌شود اما اگر تصمیم گرفتید به نوزاد پستانک بدهید، به یاد داشته باشید که این زمان‌ها، بدترین زمان برای دادن پستانک است:

اگر کودک شما عفونت گوش دارد یا قبلاً چند مورد عفونت گوش داشته، لازم است پستانک را فراموش کنید.
به نوزادی که در افزایش وزن یا وزن‌گیری مناسب مشکل دارد پستانک ندهید.
اگر نوزاد هنوز سینه‌گیری را درست یاد نگرفته است.
اگر نوزاد شما هر مشکلی در شیر خوردن از سینۀ مادر دارد.
اگر سطح تولید شیر شما کافی نیست نیز هرگز به نوزادتان پستانک ندهید.

 

 

منبع: تبیان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار