13563
۱۷ آذر ۱۳۹۵

نیمی از معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه پارسال 22 هزار نفر تحت آموزش و غربال‌گری اختلالات ژنتیک قرار گرفتند، گفت: 50 درصد از معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است.

به گزارش کودک پرس , محمد محمدی‌قیداری در مراسم گرامی‌داشت سالروز افراد دارای معلولیت اظهار کرد: اولین استراتژی سازمان، پیشگیری از معلولیت است. در همین راستا اداره‌کل اقدامات متعددی انجام می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان اجرای طرح غربال‌گری تنبلی چشم و ژنتیک را نام برد.

این مسئول با اشاره اینکه امسال 355 پایگاه ثابت و سیار، طرح غربالگری تنبلی چشم را اجرا کردند، ادامه داد: پارسال 41 هزار کودک در سطح استان تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم و 82 درصد از نوزادان یک روزه نیز تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی همچنین با بیان اینکه پارسال چهار هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های غربال‌گری ژنتیک قرار گرفتند، ادامه داد: در حال حاضر و در راستای توسعه تشکل‌های غیر دولتی، بیشتر امور سازمان به مراکز غیر دولتی محول شده؛ در واقع سیاست سازمان مردم محوری به جای دولت محوری و خانواده محوری به جای مرکز محوری است.

محمدی افزود: از ابتدای امسال تاکنون شش میلیارد و 200 میلیون تومان برای امور توانبخشی هزینه شده، این در حالی است که 19 هزار و 477 معلول در سامانه اطلاعاتی استان ثبت هستند. همچنین 9 مرکز شبانه روزی، 13 مرکز روزانه، چهار مرکز ویزیت در منزل و دو مرکز مراقبت در منزل تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان زنجان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر اینکه امسال 15 نفر موفق به کاشت حلزون شدند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای کاشت حلزون پشت نوبت نداریم. علاوه بر این، در حال حاضر چهار هزار و 614 نفر مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند و در صورتی که قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تحت حمایت نماینده‌های مجلس شورا اسلامی قرار گیرد، میزان مستمری معلولین نیز افزایش میاد.

وی یادآور شد: در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، 13 هزار و 430 معلول در سطح روستاها شناسایی شده‌اند. همچنین 201 مسکن معلولان در روستاها مناسب‌سازی شده و 95 معلول روستایی نیز کمک‌هزینه اشتغال دریافت کرده‌اند. علاوه بر این تا به امروز شش هزار و 482 کارت هوشمند برای معلولین صادر شده که نوع و شدت معلولیت را بر اساس استانداردهای جهانی نشان می دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان نیز در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط زندگی معلولان باید دلخواه آن‌ها باشد، گفت: 10 درصد از جامعه ما از معلولیت رنج می برد و متاسفانه این آمار هر سال افزایش می‌یابد.

مسیح‌الله سلطانی با بیان اینکه افزایش سالانه تعداد معلولان باید دستگاه‌های مسئول را برای شدت بخشیدن به اقدامات کنترل کننده ترغیب کند، افزود: باید دیدگاه جامعه نسبت به معلولآن تغییر کند. این در حالی است که تغییر دیدگاه نسبت به قشر معلول در همه دنیا اتفاق افتاده و در ایران رو به بهبودی است. البته معلولان نیز  باید توانمندی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند و در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه در وهله اول باید علت شکل‌گیری معلولیت را مدنظر قرار دهیم، ادامه داد: متاسفانه سالانه 300 هزار تصادف در سطح جاده‌های ایران رخ می دهد و 500 هزار معلول و 20 هزار کشته بر جا می‌گذارد. این آمار جای تاسف و تامل دارد و باید مورد توجه همه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باید همگی با معلولان مهربان‌تر باشیم و حقوق این قشر را محترم بشماریم  اما متاسفانه همین سالن نیز که تازه ساخت است، هنوز مناسب‌سازی نشده و معلولان با مشقت زیادی وارد سالن شدند. این نشان می‌دهد که ما هنوز هم حقوق معلولان را نادیده می‌گیریم.

منبع:خبرگزاری ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار