موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
135438
۳۰ دی ۱۳۹۶
نهمین جشنواره «کتاب برتر» برگزیدگان خود را شناخت؛

مسجد جامعی: پای کتاب کودک را به عرصه‌های بین‌المللی باز کنید

عضو شورای شهر تهران در اختتامیه نهمین جشنواره «کتاب برتر» کودک و نوجوان گفت: امیدوارم با توسعه بخش بین‌الملل، پایه کتاب کودک را ساختارمند به عرصه‌های بین‌المللی باز شود.

به گزارش کودک پرس ، آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان عصر روز گذشته (پنجشنبه 28 دی) در باغ کتاب تهران برگزار شد.

 

*پای کتاب کودک را با بخش بین‌الملل به عرصه‌های بین‌المللی باز کنید

 

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به این جشنواره گفت:‌ این برنامه سال آینده یک دهه می‌شود که آغاز شده و پایه آن زمانی که ما در ارشاد بودیم گذاشته شد.

وی با یادکردی از نام مرحوم توران میرهادی گفت: انتخاب کتاب پیش از این نیز صورت می‌گرفته و انجمن کتاب کودک هر سال کتاب‌هایی را به‌عنوان کتاب سال انتخاب می‌کرد که جا دارد اینجا یادی کنم از توران میرهادی و نوش‌آفرین انصاری که در انجمن کتاب کودک فعالیت‌های قابل اعتنایی داشته‌اند.

وی افزود: امیدوارم برای دوره بعد به بخش بین‌الملل این جشنواره نیز توجه شود، زیرا این حرکت یک اتفاق هیجانی نبوده و حاصل گردهم آمدن چند انجمن مختلف بوده که به انتخاب کتاب سال دست می‌زنند. امیدوارم با توسعه بخش بین‌الملل، پایه کتاب کودک را به صورت ساختارمند به عرصه‌های بین‌المللی باز کنید.

 

 

*921 اثر داوری شد

 

محمد مجری‌سازان طوسی عضو انجمن ناشران کودک و نوجوان در این مراسم با اشاره به دوره نهم این جشنواره گفت: 11 دی 95 بررسی کتاب‌های منتشرشده در سال‌های 94 و 95 را آغاز کردیم که در بررسی‌های این دوره کتاب‌های تألیفی را مورد داوری قرار دادیم که این مسئله یکی از ویژگی‌های دوره نهم نسبت به‌ دوره‌های قبل به شمار می‌رود. همچنین در دوره‌های گذشته کتب در دو گروه کودک و نوجوان بررسی می‌شد اما در این دوره گروه خردسال هم موردبررسی قرار گرفت.

 

وی افزود: هزار و 143 کتاب از 78 ناشر به دبیرخانه نهمین جشنواره کتاب برتر رسیده بود که در 9 گروه تقسیم‌بندی شدند. در بررسی‌های اولیه بخشی از کتاب‌ها مانند آنهایی که ترجمه بودند یا تجدیدچاپ سال‌های 94 و 95 بودند حذف شدند که درنهایت 921 اثر را شامل شدند. 204 اثر در بخش خردسال، 506 عنوان در بخش کودک و 211 کتاب نیز در بخش نوجوان حضور داشت که از این میزان 151 عنوان در قالب شعر، 639 عنوان داستان و 131 عنوان نیز در بخش علمی‌،‌ آموزشی قرار داشتند که پس از بررسی داوران 10 عنوان در هر گروه به مرحله نهایی رسیده و امروز برگزیدگان هر بخش معرفی خواهند شد.

 

 

*فرهنگ چشمه‌ای است که همه را سیراب می‌کند

 

سیدرضا صالحی امیری معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این مراسم گفت: اگر بناست در این سرزمین در آینده اتفاقی روی دهد، امروز باید نهال توسعه، اخلاق، فضائل و انسانیت را در فرزندان‌مان بکاریم و انگیزه حضور من در این مراسم به خاطر اهمیت کاری بوده که رقم زده‌اید.

وی افزود: نهاد آموزش و پرورش مهم‌ترین رکن تربیتی در جامعه به شمار می‌رود که در رقم زدن آینده کشور بسیار تأثیرگذار است. امروز اگر شرایط آن‌طور نیست که مطلوب ما است؛ یعنی ما در گذشته برای کودکان و نوجوانان خود سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و این برنامه نشانگر توجه شما به فردای این سرزمین است.

رئیس کمیته ملی المپیک در این مراسم گفت: آغاز حرکت قطار توسعه از همین نقطه‌ای که امروز شما مشغول کار کردن هستید، خواهد بود. ما در شهرداری وظیفه خود می‌دانیم که از این مجموعه فرهنگی حمایت کنیم. آلودگی فرهنگی بیشتر از آلودگی هوا و محیط‌زیست جامعه ما را تهدید می‌کند، اما می‌بینیم که ناشران کودک و نوجوان با فعالیت خود مشغول جهاد فرهنگی هستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر به همت فعالان نشر کودک و نوجوان،‌ اتفاقات خوبی روی داده است.

 

صالحی امیری در پایان گفت: نفت از چاه‌ها خارج می‌شود و می‌سوزد، اما نهالی که در نهاد کودک کاشته می‌شود، بارور می‌شود و ثمر می‌دهد. فرهنگ چشمه جوشانی است که همه را سیراب می‌کند و جوشش این چشمه از خانواده و دوران کودکی نشأت می‌گیرد.

قدرت‌الله نیک‌بخت دبیر نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در این مراسم بیانیه جشنواره را برای حاضرین قرائت کرد.

در پایان این مراسم در بخش‌های سه‌گانه خردسال‌، کودک و نوجوان کتب برگزیده معرفی و از ناشران آنها تقدیر به‌عمل آمد. در بخش شعر خردسال کتاب «اسمش چیه» از نشر افق، در بخش شعر نوجوان «با فرفره‌ها، به شادی باد بگرد»‌از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در داستان خردسال «10 پرنده سبز، زرد و آبی» اثر سوسن طاقدیس از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در داستان کودک «چه کسی آقای صورتی را می‌‌شناسد» اثر مژگان کلهر از نشر افق و در بخش داستان نوجوان «زیبا صدایم کن» اثر فرهاد حسن‌زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان آثار برگزیده بخش شعر و داستان معرفی شدند. همچنین در بخش کتاب‌های علمی و آموزشی کتاب «آ مثل آهو و ف مثل فیل» اثر علی خدایی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بخش خردسال، کتاب «سه، دو، یک، پرتاب» اثر سیروس برزو از نشر طلایی در بخش کودک، کتاب‌های برتر بودند.

بر اساس این گزارش در بخش شعر کودک و کتب علمی ـ آموزشی نوجوانان هیأت داوران هیچ اثری را شایسته برگزیده شدن ندانست. در نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، نشر افق در بخش خصوصی و انتشارات کانون پرورش کودکان و نوجوانان به‌عنوان ناشران برتر معرفی شدند.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار