135209
۲۷ دی ۱۳۹۶
با همكارى و مشاركت كارشناسان پليس فتا استان خراسان رضوى برگزار شد:

اولين مجموعه كارگاه آموزشى طرح پروژه ملی کودک و اینترنت (کوا) در شهر مقدس مشهد

در راستاى اجراى پروژه ملی کودک و اینترنت (کوا) و با هدف آشنايى كودكان و نوجوانان با آسيب‌ها و تهديدات فضاى سايبر، سه كارگاه آموزشى با مشاركت پليس فتا، آموزش‌و پرورش و سازمان فناورى اطلاعات وارتباطات‌ در مشهد برگزار گرديد.

به گزارش کودک پرس ، كارشناسان پليس فتا استان خراسان‌رضوى در راستاى اجراى پروژه ملى كودك و اينترنت(كوا) ميزبان جمع زيادى از دانش آموزان مدارس مشهد بودند. در اين طرح سه كارگاه آموزشى و در مجموع براى تعداد بيش از 900 دانش آموز برگزار گرديد و كارشناسان پليس فتا به بيان آسيب‌ها و تهديدات فضاى سايبر به خصوص براى كودكان و نوجوانان پرداختند.

كارشناس پليس فتا يكى از عوامل وقوع جرايم سايبرى را پنهان بودن هويت در فضاى سايبر و خصوصا در شبكه‌هاى اجتماعى عنوان کرد و در اين خصوص گفت: يكى از ويژگى‌هاى فضاى سايبر پنهان بودن هويت افراد در اين فضاست به اين معنى كه در اين فضا و خصوصا در شبكه‌هاى اجتماعى نمى‌توان هويت افراد را به سادگى تشخيص داد و از آن اطمينان حاصل كرد.

این کارشناس سایبری  با بیان اینکه بسيارى از مجرمين و افراد سود‌جو در اين فضا با جعل هويت و نشان دادن تصاوير و بيان مطالب غير واقعى خود را به عنوان فرد ديگرى معرفى مى‌كنند، افزود: مجرمان با اين كار سعى در جلب اعتماد ساير افراد و سوء استفاده از آنها را دارند و كودكان و نوجوانان مى‌بايست در اين خصوص هوشيار بوده و به سادگى به افراد غريبه و كاربران ناشناس در شبكه‌هاى اجتماعى اعتماد نكنند.

كارشناس پليس فتا با تاكيد بر لزوم توجه به امنيت در فضاى سايبر عنوان كرد: در فضاى سايبر امنيت تضمين شده نيست از اين‌رو براى استفاده از هريك از قابليت‌هاى مفيد اين فضا مى‌بايست دانش فنى آن توسط كاربران به دست آيد تا شاهد وقوع جرايم سايبرى نباشيم.

وی گفت: از همين رو كودكان و نوجوانان با توجه به سن كم و نداشتن تجربه كافى مى‌بايست در برخورد با هرگونه مشكل و يا موضوع ناشناخته و مبهمى در فضاى سايبر آن را با والدين و معلمان خود در ميان بگذارند تا با مشورت با آنها از وقوع هرگونه آسيب و تهديد سايبرى جلوگيرى به عمل آيد.  

شایان ذکر است در اين طرح علاوه بر حضوران كارشناسان پليس فتا و آشنايى دانش آموزان با جرايم سايبرى از حضور كارشناس روان‌شناسى جناب آقاى دكتر پيوندى‌زاده نيز استفاده شده و در بخشى از برنامه‌هاى تدوين شده، دانش آموزان با مباحث روان شناختى استفاده از فضاى سايبر نظير هويت مجازي، اعتياد اينترنتى و ديگر آسيب‌هاى اين فضا كه مى‌تواند منجر به آسيب‌هاى شخصيتى گردد آشنا شده و راه‌كار‌هاى ترك و كاهش پيامدهاى منفى آن مورد بررسى قرار گرفت.

همچنین در قسمت ديگر از اين كارگاه‌آموزشى که توسط كارشناسان اعزامى از سوى سازمان فناورى اطلاعات و ارتباطات برگزار شد به وسيله ابزارهاى كمك آموزشى و روش‌هاى متناسب با طيف سنى دانش آموزان نظير عروسك‌گردانى و اشعار موزيكال آسيب‌ها و تهديدات فضاى سايبرى بيان شد.

در پايان برگزارى اين كارگاه آموزشى ضمن پذيرايى، بين كليه حاضرين در جلسه فرم‌هاى نظرسنجى توزيع گرديد تا با جمع‌بندى موارد ذكر شده در اين جلسات بتوان بر ارتقاى مطالب ارائه شده افزود و تهدیدات و چالش‌های موثر در حوزه کودک و اینترنت را بيش از پيش مورد شناسايى و بررسى قرار داد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار