135087
۲۷ دی ۱۳۹۶
قناعت مطرح کرد؛

واکاوی مجازات‌های جایگزین حبس در سریال «محکومین»/ ماجرای جالب ادامه تحصیل یک نوجوان در کانون اصلاح و تربیت

کارگردان مجموعه محکومین گفت: موضوع “حکم جایگزین حبس” سالهاست که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و برای جرایمی چون ریختن زباله در خیابان، به جای حبس، فرد خاطی را موظف به تمیز کردن خیابان‌ها می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، تقریباً یک ماهی می‌شود که باکس پر بیننده‌ی ساعت 22 شبکه اول به سریال محکومین اختصاص پیدا کرده. اثری که راوی دردها و رنج‌های آدم‌هایی است که جرمی مرتکب شده اند و حالا به جای مجازات‌کشیدن پشت میله‌های زندان، قرار است به عوض تنبیه، کاری عام‌المنفه انجام دهند و نفعی به جامعه‌شان برسانند. «محکومین» از خوب‌های زمستان 96 تلویزیون است. با روایت اپیزودیک و سرراست خود، هر قسمت مخاطبش را مهمان قصه‌ای می‌کند که هم تلخ است و هم شیرین. هم درد است و هم درمان.

حسین قناعت، کارگردان سری جدید مجموعه تلویزیونی محکومین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، درباره این سریال می‌گوید:«طرح اولیه مجموعه و ایده داستان توسط تهیه کننده مجموعه، آقای بهروز مفید به شبکه اول سیما ارایه شد و پس از تایید ایده، فیلمنامه نوشته و در سی قسمت ساخته شد. هر قسمت از این سریال دارای یک داستان جداست و به جز چند نفر از بازیگران در نقش مددکار اجتماعی و عوامل دادگاه، بقیه بازیگران در هر اپیزود تغییر می‌کنند.»

وی با بیان اینکه کارگردانی نوزده قسمت ابتدایی مجموعه بر عهده سید جلال سید حاتمی بوده است، افزود: «یازده قسمت دیگر که از یکشنبه شب یعنی بیست و چهارم دی ماه پخش آن‌آغاز شده، به کارگردانی من ساخته شده است. »

 

 

کارگردان مجموعه محکومین با اشاره به اینکه در این یازده قسمت و با پخش قسمت های جدید قرار است شاهد تغییرات کلی در این مجموعه باشیم اظهار داشت:«یکی از این تغییرات بازی خانم سپیده خداوردی بعنوان مددکار است، یعنی نقشی که ایفاگر آن در قسمت های قبلی خانم لیلا زارع بوده است. به علاوه تغییرات کلی در پشت صحنه که شامل حضور عوامل جدید است.»

قناعت در ادامه افزود: «تمامی این قسمت ها با وجود تغییرات مذکور، حول موضوع اصلی مجموعه یعنی حکم جایگزین حبس است.»

وی در رابطه با موضوع مجموعه محکومین گفت:«موضوع “حکم جایگزین حبس” سالهاست که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و برای جرایمی چون ریختن زباله در خیابان، به جای حبس، فرد خاطی را موظف به تمیز کردن خیابان ها می‌کنند. این موضوع دو سال است که در ایران تا حدودی فراگیر شده و طبق تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که در شیراز بیشتر از تهران رواج دارد.»

کارگردان مجموعه محکومین اظهار داشت: «در گذشته نیز این حکم به صورت مختصر وجود داشته و یکی از این موارد، مربوط به شانزده سال پیش است که توسط شخصی به نام قاضی مظفر در مورد دو پسر نوجوان در کانون اصلاح و تربیت انجام شد. ماجرا از این قرار بوده که قاضی به آنها گفته بود درصورتی که بتوانند دیپلم بگیرند،آزاد خواهند شد و آن دو نفر دیپلم گرفتند و آزاد شدند. اکنون یکی از آنها پزشک است و در کانون اصلاح و تربیت به درمان افراد می پردازد.»

 

 

قناعت در ادامه افزود: «چندین اپیزود از این مجموعه بر اساس پرونده های واقعی موجود در دادگاه های کشور به ویژه شهر شیراز ساخته شده است. با این حال داستان بعضی قسمت ها بر پایه باورهای خودمان است و امیدواریم در آینده این حکم در مورد افراد بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی آنها اجرا شود.»

وی اظهار داشت: «اجرای حکم جایگرین حبس در مورد افرادی با شرایط ویژه است که به تشخیص دادگاه قابلیت اجرای این موضوع را داشته باشند و بتوان این حکم را درمورد آنها اجرا کرد. مثلا افرادی که سوء سابقه ندارند و مرتکب جرایم کوچک و قابل اغماضی شده اند. البته اجرای این حکم در کنار حبس به متهم ارایه شده و انتخاب با خود اوست. در مورد جرایمی چون قتل و سرقت های کلان و مفاسد دیگر، تنها اجرای حکم اصلی جایز است.»

کارگردان محکومین با اشاره به مزایای استفاده از حکم جایگزین حبس گفت: «با اجرای قانون حکم جایگزین حبس، تعداد زندانیان به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد و یکی از نتایج قطعی آن کاهش میزان بزهکاری در جامعه است.»

قناعت در پایان هدف خود را از ساخت این مجموعه این‌گونه بیان کرد: «یکی از اهداف این مجموعه و قصه‌هایی از این قبیل، معرفی حکم جایگزین حبس به مردم، بررسی مسایل و معضلات اجتماعی، موضوع اعتیاد، بزهکاری کودکان و… است. این داستان ها برای مخاطبان جذاب هستند و قطعا می توانند راه‌گشا باشند.»

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار