134900
۲۶ دی ۱۳۹۶

تلاش جهاد دانشگاهی هنر برای ارتقای هنر از مقطع پیش از دبستان

رییس جهاد دانشگاهی هنر گفت: اگر در مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک، مربیان کاردان و هنرشناس حضور داشته باشند که بتوانند با استفاده از قابلیت‌های هنر، روحیه خلاقیت، نوآوری و کار گروهی را در کودکان ایجاد و استعدادهای آنان را شناسایی و شکوفا کنند، تحول بزرگی در نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، بهزاد رشیدی با اعلام این مطلب، گفت: مراکز آموزش پیش دبستانی و مهدهای کودک، بعد از خانواده، اولین مرحله و در حقیقت سنگ بنای فرآیند آموزش و پرورش کودکان ایرانی هستند که باید با حضور مربیان کارآزموده و متخصص، آغازی برای شکوفایی استعدادها و ایجاد روحیه خلاقانه و نوآورانه در کودکان باشد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود مربیان هنر در مهدهای کودک‌، گفت: متاسفانه آموزش هنر در مراکز پیش دبستان و مهدهای کودک عمدتا توسط همان مربی عمومی کودک انجام می‌گیرد. درحالی‌که این مربی هیچ‌گونه آموزشی جهت آموزش هنر، ایده پردازی، خلاقیت و کار تیمی ندیده و ممکن است حداقل آشنایی با رشته‌های هنری و قابلیت‌های بالای هر یک از آنها را نداشته باشد.

رییس جهاد دانشگاهی هنر تصریح کرد: امروزه اهمیت و ضرورت وجود مربیان آشنا با هنر و قابلیت‌ها و مفاهیم آن بیش از هر زمانی احساس می‌شود و دوره‌ای که بتوان در قالب آن “مربی هنر کودک” تربیت کرد، بسیار ضروری است.

رشیدی با تشریح تجارب موفق کشورهای پیشرفته در به‌کارگیری قابلیت‌های هنر در تعلیم و تربیت کودکان، افزود: یافته‌های علوم تربیتی نشان می‌دهد، سال‌های پیش از دبستان در رشد و شکوفایی قابلیت‌ها و خلاقیت‌های فردی و تربیت درست کودکان نقشی مهم دارد و سیاستگذاران آموزش، معمولا روی آموزش مهارت‌های پیش‌دبستانی و دبستان تاکید زیادی دارند و همواره هنر را بستری مناسب برای پرورش واقعی کودکان بر می‌شمارند.

وی گفت: بر اساس همین ضرورت‌ها، جهاد دانشگاهی هنر برای اولین بار در کشور دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک را تدوین کرده و برای کمک به نظام آموزشی مراکز پیش از دبستان و مهدهای کودک، این دوره آموزشی را برای دانشجویان و جوانان علاقه‌مند به فعالیت در این مراکز برگزار می‌کند.

رشیدی با تشریح فعالیت‌های این واحد در خصوص آموزش تربیت مربی هنر کودک، گفت: این واحد در حال حاضر  حدود 250 نفر از جوانان علاقه‌مند را تحت آموزش این دوره‌ها قرار داده و در مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی هنر و دیگر مراکز آموزشی همکار این واحد این دوره را برگزار می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی هنر، آشنایی با شیوه‌های تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان، آشنایی با شیوه‌های پرورش خلاقیت کودکان، آموزش چگونگی برقراری ارتباط موثر با کودکان و آشنایی با مباحث هنر مدرن و هنر کودکان و نمایش خلاق را از جمله اهداف این دوره آموزشی برشمرد و ادامه داد: بازی‌های رنگین و انواع تکنیک‌های نقاشی، تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان، مباحث روانشناسی رشد کودکان، راه‌ها و روش‌های هنر خلاق کودک و پرورش خلاقیت هنری کودکان و آشنایی با نمایش خلاق کودکان از جمله سرفصل‌های اصلی دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک است.

وی گفت: فراگیران با شرکت در دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک می‌توانند در مدارس، مهدهای کودک و سایر مراکز تربیتی از جمله خانه‌های کودک، فرهنگسراها، سرای محله‌ها و آتلیه‌های هنری به آموزش مباحث هنر کودکان و پرورش مهارت‌های خلاقانه و کار گروهی به کودکان بپردازند.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، رشیدی تاکید کرد: رویکرد دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر رفع نیازهای جامعه و اشتغالزایی جوانان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌ها است و در دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک تلاش می‌شود مربیانی کارآزموده، ماهر و آشنا به قابلیت‌های بالای هنر در پرورش و تربیت کودکان آماده و مهیا شود.

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار