13430
۱۴ آذر ۱۳۹۵

۷۰۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال در شهرضا در طرح بینایی‌سنجی بررسی می‌شوند

رئیس اداره بهزیستی شهرضا گفت: تاکنون در طرح بینایی سنجی که از آبان‌ماه امسال در شهرضا آغاز شده بیش از یک هزار و ۸۰۰ کودک بررسی شدند که تا پایان سال این تعداد به ۷ هزار کودک می‌رسد.

به گزارش کودک پرس , محمدعلی صادقی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، اظهارداشت: روز جهانی معلولان روز سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه است که برای نخستین بار در سال 1992 میلادی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولان اعلام شد.

وی افزود: هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی‌هایی بوده که می‌بایست از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا گفت: براساس آمار بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان دچار نوعی معلولیت هستند به عبارت دیگر می‌توان گفت معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند که بر اساس این آمار در حال حاضر بیش از 600 میلیون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند.

وی با بیان اینکه 10 درصد از جامعه ما دارای انواع معلولیت‌ها هستند، بیان کرد: متأسفانه 80 درصد از معلولان در کشورهای جهان سوم هستند و از هر 10 نفر 8 نفر از آنها زیر خط فقر هستند.

صادقی با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت بسیار مهم است و در دهه‌های اخیر انجام شده، تصریح کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم در شهرستان در حال انجام است و امسال پنجمین سال اجرای این طرح است و به صددرصد هدف در بینایی سنجی رسیده‌ایم.

وی بیان کرد: در طرح بینایی سنجی کودکان 3 تا 6 سال غربالگری می‌شوند که در سال گذشته 7هزارو 242 کودک بینایی سنجی شدند که صددرصد جامعه هدف بودند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا بیان کرد: تاکنون در طرح بینایی سنجی که از آبان‌ماه امسال آغاز شده بیش از هزارو800 کودک بررسی شدند و تا پایان سال به 7 هزار می‌رسند.

وی با اشاره به اجرای طرح شنوایی سنجی در شهرستان شهرضا، گفت: کودکان از بدو تولید به پایگاه‌های ثابت و سیار این اداره در بیمارستان امیرالمومنین و بهزیستی، مراکز درمانی و بهداشتی ارجاع داده می‌شوند، در دوران نوزادی می‌توان از بسیاری از ناشنوایی‌ها جلوگیری کرد.

صادقی با بیان اینکه حدود 6هزارو850 نفر در بانک اطلاعات اداره بهزیستی شهرضا به ثبت رسیده‌اند، گفت: از این تعداد 3هزارو800 نفر جزو گروه معلولان هستند.

وی با بیان اینکه 1500 نفر از این آمار را زنان سرپرست و خانوارهایی که سرپرست آنها از کار افتاده‌اند، شامل می‌شوند، افزود: در بخش امور پیشگیری 350 نفر را تحت پوشش داریم.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان اینکه هزارو600 نفر تحت پوشش اورژانس اجتماعی شهرستان شهرضا هستند، افزود: 52 دانشجو تحت پوشش این اداره هستند که تا 80 درصد از هزینه‌های آنها را بهزیستی پرداخت می‌کند همچنین 270 دانش‌آموز نیز تحت پوشش بهزیستی هستند که به صورت نه ماهه هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش جهیزیه به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته‌ایم آن را تأمین کنیم، گفت: در این راستا 100 مددجو تحت پوشش داریم و در نوبت هستند و امیدواریم خیران همانند گذشته در تأمین جهیزیه بهزیستی را یاری کنند.

صادقی با بیان اینکه در تأمین وسایل توانبخشی مشکلی نداشته‌‌ایم، اظهارداشت: این اداره بیمه 45 نفر از زنان سرپرست خانوار را تا 100 درصد هزینه پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بخش پرستاری از بیماران ضایع نخاعی 55 نفر تحت پوشش این اداره هستند، گفت: بیشتر افراد معلول در شهرستان معلولیت آنها ناشی از تصادف، عوامل محیطی و کار بوده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به ماده 6 معافیت رهبری، بیان کرد: افراد معلول به سه گروه تقسیم می‌شوند، پدر یا مادر و یا عضو دیگر خانواده که می‌توانند از این معلولیت استفاده کنند.

وی با اشاره به حمایت بهزیستی از خانواده‌های چند قلو، بیان کرد: در فرزندخواندگی بهزیستی به دو شکل عمل می‌کند، زوج‌هایی که نابارور هستند و بچه‌دار نمی‌شوند می‌توانیم به آنها فرزند واگذار کنیم و شکل دوم طرح امین موقت ویژه کودکان 10 سال به بالا است.

صادقی افزود: در طرح امین موقت ویژه کودکان 10 سال به بالا به خانواده‌هایی که حتی فرزند داشته باشند، فرزند تحت نظارت بهزیستی داده می‌شود که می‌توانند در ازدواج، رشد و جهیزیه به او کمک کنند.

وی با اشاره به طرح مصون‌سازی کودکان در برابر خطرات اعتیاد در 20 مهدکودک شهرضا، بیان کرد: در این طرح مهارت‌‌ها به صورت انیمیشن، سی‌دی، نقاشی و بازی ماروپله به کودکان آموزش داده می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا گفت: بهزیستی با همکاری شبکه بهداشت به کودکان مهدهای کودک در روستاها به دلیل مشکلات تغذیه ای یک وعده غذای گرم می‌دهد که در 4 مهدکودک روستایی با 104 کودک این طرح انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در بخش آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت هزارو879 نفر، مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی 352 نفر امسال آموزش دیدند.

صادقی افزود: متأسفانه فرهنگ آزمایش ژنتیک در جامعه نهادینه نشده اما در کشورهای پیشرفته 75 درصد از آنها مشاوره ژنتیک انجام می‌دهند، اگر مشاوره ژنتیک کامل باشد 80 درصد از معلولیت‌ها کاسته می‌شود.

وی اظهارداشت: در بحث آموزش‌های پیش از ازدواج 13 دوره برای 289 نفر، آموزش خانواده 13 دوره برای 277 نفر، آموزش مهارت‌های زندگی 65 دوره برای هزارو577 نفر و پیشگیری از ایدز 17 دوره برای هزارو104 نفر برگزار کرده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به 15 محله اجتماع محور در شهر و روستا، بیان کرد: آمار مراجعه به مراکز مشاوره تحت نظر بهزیستی 988 نفر بوده‌اند که از این تعداد به 115 نفر یارانه پرداخت کرده‌ایم.

وی با اشاره به مراکز ترک اعتیاد زیر نظر اداره بهزیستی، گفت: امسال تاکنون 824 نفر در طرح متادون درمانی،270 نفر نیز در مراکز MMT و 844 نفر در مراکز اقامتی میان مدت پذیرش شدند.

صادقی تصریح کرد: در بحث اشتغال سهمیه اداره بهزیستی در سال 94، 372 سهمیه بود که 458 نفر در سایت رصد اشتغال ثبت شد و امسال سهمیه این اداره 548 نفر است که تاکنون حدود 200 نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است.

وی افزود: اعتبارات امسال اداره بهزیستی شهرضا نسبت به سال گذشته 45 درصد کاهش پیدا کرده و به 19 میلیارد ریال رسیده که ویژه مددجویان است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به طرح‌های این اداره برای مسکن مددجویان، افزود: پرداخت کمک هزینه ساخت مسکن به مبلغ 40 میلیون ریال بلاعوض برای معلولان و مددجویان، در تفاهم‌نامه‌ای که مابین راه‌وشهرسازی، بنیادمسکن، انجمن خیران مسکن ساز، بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی منعقد شده ویژه روستائیان یک معلول به بالا است.

وی بیان کرد: در تفاهم‌نامه دیگری با سازمان‌های فوق‌الذکر ویژه معلولان شهری دارای دو معلول به بالا است و تا 32 ملیون تومان وام بلاعوض و 15 میلیون تومان هم از سوی بنیاد مسکن تسهیلات داده می‌شود.

صادقی با اشاره به برگزاری جشن ویژه معلولان در 12 آذرماه، گفت: چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان از 12 تا 17 آذر با حضور 35 گروه داخلی و 6 گروه خارجی از آلمان، ایتالیا، اوگاندا، هلند، بلژیک و ارمنستان به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با مجموع 3 تیم که 2 تیم از آن از شهرضا هستند در این مسابقات حضور دارد، گفت: گروه شهرضا به مدت یک هفته با رایزنی‌های اداره ارشاد شهرضا در تالار سوره اصفهان نمایش برگزار می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به مشکلات معلولان، گفت: مهمترین مشکلات معلولان عدم مناسب سازی اماکن عمومی و مبلمان شهری است که تاکنون 20 درصد در شهرضا مناسب سازی شده است.

وی افزود: مشکل دیگر اشتغال معلولان است، با توجه به اینکه دولت در قالب تسهیلات اشتغالزایی اعتباراتی را در اختیار بهزیستی فرار داده، درصدی از معلولان نمی توانند اشتغالزایی کنند و نیاز به ایجاد اشتغال برای آنها است.

صادقی با اشاره به عدم حمایت شایسته و بایسته از خانواده‌های دارای معلول، اظهارداشت: بیمه مکمل معلولان با توجه به اینکه معلولان هزینه‌های درمان بالایی دارند و جوابگوی کلیه هزینه‌های درمانی آنها نیست.

وی با اشاره به پایین بودن نرخ مستمری معلولان، بیان کرد: باید باورهای غلطی که مردم نسبت به معلولان دارند را با فرهنگ سازی تغییر داد بیشتر آنها توانمند هستند باید موقعیت برای آنها فراهم شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به عدم اجرای قانون جامع حمایت از معلولان توسط سازمانها و موسسات دولتی و غیردولتی، گفت: اگر این قانون اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات معلولان برطرف می‌شد.

منبع:خبرگزاری تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار