134293
۲۴ دی ۱۳۹۶
کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی چهارمحال و بختیاری:

والدین از نوجوانان به اندازه توان و استعدادشان انتظار داشته باشند

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به استعدادها و ویژگی‌های شخصی گوناگون نوجوانان از والدین خواست تا سطح انتظاراتشان را به اندازه توان و استعداد نوجوانان قرار دهند.

به گزارش کودک پرس ، اشرف عسگری سامانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با بیان شیوه‌های صحیح برخورد و اصلاح رفتارهای نامناسب نوجوان، اظهار کرد: چندین اصل مهم و اساسی در رابطه با برخورد با نوجوان وجود دارد که والدین با آگاهی از این مسائل و دلایل بروز رفتارهای نامناسب در نوجوان می‌توانند این موارد را به بهترین نحو مدیریت کنند.

 

پرهیز والدین از افراط و تفریط در برخورد با نوجوان/ پرداختن بیش از اندازه به رفتارهای بد نوجوان موجب پرخاشگری می‌شود

وی پرهیز از افراط و تفریط را در رفتار نوجوان لازم و ضروری عنوان کرد و افزود: والدین باید توجه ویژه‌ای نسبت به نوجوانان داشته باشند و باید به این نکته توجه کنند که نوجوان رفتارهای مستبدانه و حاکمانه را نمی‌پذیرد و همچنین محبت بیش‌ از اندازه  به فرزند نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: معمولا نوجوان پس از انجام رفتار نامناسب احساس پشیمانی می‌کند و اگر والدین از انجام برخی از رفتارهای نامناسب که به نوجوان و دیگران آسیب نمی‌زند چشم‌پوشی کنند؛ این نادیده‌گیری گاهی موجب ترک این رفتار می‌شود، زیرا پرداختن بیش از اندازه به رفتار نامناسب موجب واکنش شدید و پرخاشگری و مقاومت در نوجوان می‌شود.

عسگری ادامه داد: والدین در مواقعی که رفتار نامناسبی از نوجوان مشاهده می‌کنند اجازه دهند نوجوان رفتار خود را بسنجد و به اشتباه خود پی ببرد و همچنین والدین بر روی نظرات خود اصرار نورزند و در رابطه با برخورد با نوجوان انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند، زیرا ممکن است گاهی رفتارها مطابق میل و نظر والدین نباشد، اما از نظر نوجوان این رفتار صحیح باشد.

 

محبت بی‌قید و شرط در مواجهه با نوجوان ضروری است

وی با اشاره به اینکه والدین باید نسبت به نوجوان محبت همیشگی و بی‌قید و شرط داشته باشند، خاطرنشان کرد: والدین نباید برای دوست داشتن فرزند خود، شرط تعیین کنند، بلکه باید نوجوان را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی دوست داشته باشند، زیرا تعیین شرط برای دوست داشتن، استقلال را از نوجوان می‌گیرد و به شخصیت او آسیب می‌زند.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نوجوان به دلیل بحران هویت، عدم ثبات در شخصیت و بلوغ در این برهه نسبت به مسائل پیرامون خود حساس است، گفت: نوجوان زمانی‌که مسائل و مشکلات خود را با والدین مطرح می‌کند، باید با همدلی و درک متقابل او را همراهی کرد حتی اگر صحبت‌های او صحیح نباشد.

عسگری ادامه داد: اگر به حرف‌های نوجوان در محیط خانواده توجه لازم صورت نگیرد، نوجوان مسائل و مشکلات خود را در بیرون از منزل مطرح می‌کند و ممکن است این موضوع مخاطراتی را برای نوجوان ایجاد کند، پس والدین برای نزدیکی به نوجوان باید به صحبت‌های او اهمیت دهند.

 

انتظارات والدین از نوجوان باید در حد توان و استعداد او باشد

وی با بیان اینکه نوجوانان دارای استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی از یکدیگر هستند، افزود: انتظارات والدین از فرزندان باید در حد استعداد و توان نوجوان باشد و اگر والدین انتظاراتی بیش از توان و اندازه نوجوان از او داشته باشند، باعث فشار روحی و جسمی در نوجوان می‌شود.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی چهارمحال و بختیاری تقویت مهارت گوش دادن را در والدین ضروری دانست و خاطرنشان کرد: والدینی که به‌طور مداوم در حال نصیحت فرزندان هستند، باعث می‌شود نوجوان احساس بدی پیدا کند و نیاز است والدین در برخورد با نوجوان با درک و همدلی به صحبت‌های او گوش دهند.

 

والدین نحوه ارتباط صحیح با نوجوان را یاد بگیرند

عسگری در پایان گفت: والدین تلاش کنند تا با آموزش‌های لازم در رابطه با برخورد صحیح با نوجوان و نیازهای آن، ارتباط صحیح با نوجوان را فرابگیرند، زیرا این مسئله موجب می‌شود تا والدین بدانند چگونه نوجوان را به برخی از رفتارها ترغیب و از برخی رفتارهای بازدارند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار