موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
134232
۲۴ دی ۱۳۹۶

استمرار چاقی در کودکان با تغذیه نادرست تقویت می‌شود

کودک شش ساله چاق در بزرگسالی ۲۵ درصد شانس چاق شدن و نوجوان دچار اضافه وزن، ۷۰ درصد شانس اضافه وزن در بزرگسالی را دارند و این چرخه همچنان با تغذیه نادرست و دیگر عوامل دخیل بر این امر، تقویت شده و ادامه دارد.

به گزارش کودک پرس ، بر اساس آخرین آمارهای موجود، درصد کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق نسبت به گذشته رو به افزایش است.

کودکان دارای اضافه وزن به احتمال زیاد در آینده بزرگسالانی چاق خواهند بود و نسبت به کودکان بدون اضافه وزن به احتمال زیاد به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین نوجوانی، که به نوبه خود با شانس بالاتر مرگ زودرس و ناتوانی بزرگسالی همراه است، مبتلا می‌شوند.

در واقع کودکان و نوجوانان چاق هم از پیامدهای کوتاه‌مدت و هم از پیامدهای بلند مدت چاقی رنج می‌برند، در چنین شرایطی بهره‌مندی از اصول پیشگیری اولیه، انجام مداخلات آموزشی و اجرایی، اصلاح باورها و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی و تدوین و اجرای برنامه‌های مداخلاتی موثر به عنوان یک ضرورت مورد تاکید قرار می‌گیرند. بررسی‌های انجام شده در خصوص علل زمینه‌ای موثر در بروز و شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان‌ها، نشان می‌دهد که چاقی عوامل بسیار مهم و جدی در بروز این مشکلات به شمار می‌رود.

اضافه وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا و سومین عامل خطر در ایران است.

اضافه وزن و چاقی با ذخیره بیش از حد انرژی به صورت چربی در بدن ظاهر می‌شود در کشور ما اضافه وزن در افراد بزرگسال «۱۵ تا ۶۰» سال بسیار شایع است و در کودکان و نوجوانان نیز روند روبه افزایشی را طی می‌کند.

 

زیان‌های چاقی چیست؟

عوارض و زیان‌های ناشی از چاقی را به دو دسته کلی شامل عوارض و پیامدهای جسمانی و مشکلات روانی ناشی از چاقی تقسیم می‌شود.

 

عوارض و پیامدهای جسمانی ناشی از چاقی

دیابت نوع ۲، افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی، التهاب مفاصل، افزایش فشار بر کمر و مهره‌ها، بیماری‌های تخمدان در زنان، غیرطبیعی بودن هورمون‌های جنسی، بالارفتن آنزیم‌های کبدی همراه با کبد چرب و سیروز کبدی، بیماری‌های گوارشی، افزایش بروز برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه، رحم، روده بزرگ، پروستات، خفگی در خواب، سنگ کیسه صفرا را می‌توان نام برد.

 

عوارض و مشکلات روانی ناشی از چاقی

اعتماد به نفس کمتر، منزوی شدن،دوستان کمتر، در کودکان اشتباه شدن با کودکان بزرگتر و بالاتر بودن توقع از کودکان چاق از جمله این عوامل هستند.

 

توصیه‌ها و راهنمایی‌های مفید برای پیشگیری از چاقی

مصرف غذاهای کم کالری با محتوای مواد مغذی و کم کالری مانند گوشت‌های فاقد چربی، حبوبات پخته شده،غذاهای آب‌پز و یا بخارپز، عدم مصرف غذاهای فرآوری و تصفیه شده مانند سوسیس و کالباس، نوشابه‌های گازدار، چیپس، آب میوه‌های صنعتی، عادت دادن کودکان از اوایل زندگی به خوردن میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.

 

انتخاب روش‌های صحیح غذا خوردن

آهسته غذا بخورید و غذا را خوب بجوید، در ساعات مشخص غذا بخورید و از خوردن غذا لذت ببرید، غذا خوردن را تا زمانی که میل دارید ادامه دهید و از پرشدن شکم جدا اجتناب کنید.

 

استمرار چاقی در کودکان

کودکان ۶ ساله چاق در بزرگسالی ۲۵ درصد و کودک ۱۲ ساله چاق در بزرگسالی ۷۵ درصد شانس چاق شدن دارد.

نوجوان دچار اضافه وزن، ۷۰ درصد شانس اضافه وزن در بزرگسالی را دارد.

 

تغذیه و اضافه وزن

مصرف قند و شکر را کاهش دهید، غذاهای حاوی قند و شکر مانند انواع شیرینی‌ها، شکلات،آب‌نبات، شربت‌ها و آب میوه‌های صنعتی و مرباها را محدود کنید.

به جای گوشت قرمز از مرغ و ماکیان استفاده کنید، روزانه ۳ واحد شیر و لبنیات کم‌چرب مصرف کنید، غذاهای سرخ شده، روغن جامد، روغن‌های حیوانی، خامه و کره، سس و کله پاچه را تا حد امکان مصرف نکنید.

 

تحرک بدنی برای کودکان چاق ضرورت دارد

اگر می‌خواهید کاهش وزن سریع داشته باشید نیازمند کمتر غذا خوردن و ورزش کردن هستید.

تمرین‌های موثر برای تعادل وزن بدن و از دست دادن چربی‌های اضافه، یک بخش ضروری از یک برنامه کاهش وزن سالم در کودکان و بزرگسالان است.

دویدن، قدم زدن، دوچرخه سواری، تمرینات قدرتی، پیاده‌روی، شنا، قایقرانی، راکت‌بال، بوکس، هنرهای رزمی منجر به سوختن کالری و ایجاد تعادل در وزن و سوخت و ساز بدن خواهد شد.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار