موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
134209
۲۴ دی ۱۳۹۶

علل بروز«نوروپاتی شنوایی» در کودکان/ اهمیت تجویز سمعک

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به عوامل ابتلا به «نوروپاتی شنوایی»، گفت: کودکانی که دچار آسیب عصب شنوایی شدند بعد از تشخیص بلافاصله وارد فرآیند توانبخشی شنوایی می‌شوند.

به گزارش کودک پرس، دکتر حمید جلیلوند اظهار داشت: یکی از بیماری‌های خاص شنوایی که متأسفانه مردم اطلاعاتی کمی در مورد این بیماری دارند، عارضه «نوروپاتی شنوایی» یا «آسیب عصب شنوایی» است.

وی گفت: عوامل زیادی می‌تواند در ایجاد این آسیب دخیل باشند. در این امر از ژنتیک یا وراثت گرفته تا پیرگوشی می تواند نقش داشته باشد. به عنوان مثال از عوامل ایجاد این آسیب، مسمومیت‌ها به ویژه توسط داروهای شیمیایی یا سمیت زای گوش، زردی در کودکان به‌خصوص در کودکانی که به دلیل زردی بستری شوند و خونشان عوض می‌شود، است.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: سروصدای بیش از حد و نویزهای صنعتی در محیط‌هایی که کارگران مشغول کار هستند و از محافظ گوش استفاده نکنند همچنین برخی از پیرگوشی‌هایی که با افزایش سن، عصب شنوایی آسیب می‌بیند از دیگر عوامل ایجاد کننده آسیب در عصب شنوایی است.

جلیلوند اظهار داشت: در این نوع اختلال سلول‌های شنوایی کار خودشان را درست انجام می‌دهند و این عصب است که مشکل دارد زیرا عصب باید سیگنال‌ها را از حلزون گوش بگیرد و تحویل مغز دهد که متاسفانه اختلال در این ناحیه سبب مشکل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه معمولا برای بررسی شنوایی نوزادان از دو آزمایش OAE و ABR استفاده می‌کنیم، گفت: باید در کودکانی که دچار زردی هستند و زردی بالایی دارند یا فرزندان خانواده‌هایی که نسبت فامیلی دارند و به خصوص کودکانی که به دلیل زردی خونشان عوض شده حتما علاوه بر آزمایش OAE, آزمایش ABR را انجام دهند.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران عنوان کرد: خوشبختانه در مبحث غربالگری نوزادانی که به دنیا می آیند همگی تحت آزمایش OAE قرار می‌گیرند ولی توصیه می‌کنیم والدینی که نوزادشان با وزن پایین به دنیا آمده یا زردی گرفته همچنین پدر و مادر ارتباط فامیلی دارند حتما فرزندشان تحت آزمایش ABR قرار گیرد و برای انجام این آزمایش کافی است به کلینیک‌های شنوایی و ادیولوژیست مراجعه کنند.

جلیلوند افزود: انجام این آزمایش سریع انجام می‌گیرد و با چسباندن چند الکترود روی سر کودک و بررسی عصب طی ۵ دقیقه، ادیولوژیست ها متوجه می شوند عصب وضعیت نرمال دارد یا خیر.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: به مدد پیشرفت‌هایی که در زمینه شنوایی رخ داده و مطالعات بیشتر امروزه تا ۹۸ درصد این کودکان را می توان درمان کرد البته این کودکان باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند و به پزشک های مربوطه ارجاع داده شوند تا با بررسی‌های انجام شده تشخیص داده شوند.

 

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بیان داشت: اگر زردی نوزاد خوب نشده یا وزنش کم است باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند تا این عارضه برطرف شود که معمولاَ در اکثر مواقع این عارضه برطرف می‌شود ولی در موارد کمی که عصب آسیب می بیند و احتمال بهبود ندارد ما وارد درمان ادیولوژیک می‌شویم و برای این کودکان سمعک تجویز می‌کنیم و یا کاشت حلزون را انجام می‌دهیم.

دبیر علمی هفدهمین کنگره علمی شنوایی شناسی ایران عنوان کرد: کودکانی که دچار آسیب عصب شنوایی شدند بعد از تشخیص بلافاصله وارد فرآیند توانبخشی شنوایی می‌شوند و این توانبخشی باعث می‌شود این کودکان بتوانند از سمعک تجویز شده استفاده کنند و یا کاشت حلزون برایشان صورت گیرد.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید بدانند آسیب عصب شنوایی جزء سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بیماری‌های شنوایی است ولی این موضوع به این معنی نیست که قابل درمان نباشد؛ مواردی داریم که کودک با تجویز سمعک و کاشت حلزون و توانبخشی توانسته مثل یک کودک عادی رشد کند، بشنود و به مدد پیشرفت‌ها و دستگاه‌هایی که برایشان تجویز می‌کنیم این عارضه درمان شود.

 

جلیلوند در پایان خاطر نشان کرد: در کودکانی که عارضه نوروپاتی شنوایی دارند میزان شنوایی خوب بوده و کم شنوایی ندارند ولی کیفیت شنوایی آنها بد است و یا ممکن است علاوه بر پایین بودن کیفیت شنوایی، کاهش شنوایی نیز وجود داشته باشد که ما می توانیم به مدد سمعک و کاشت حلزون این مشکل را حل کنیم.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار