موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
134
۰۵ مرداد ۱۳۹۵

دو کتاب قدیمی کودکان در موزه ملک

مدیر روابط عمومی موزه ملک از نمایش دو کتاب از اولین کتاب‌های کودکان و نوجوانان با نام‌های «الف و بای مصور» و «کلیله و دمنه» در این موزه خبر داد.

به گزارش کودک پرس، به گفته مهدی یساولی، این دو کتاب که در زمره اولین آثار مکتوب کودکان و نوجوانان هستند، در قطع رحلی به شکل فاکسیمیله (چاپ عکسی) بازنشر شده و روی میز مناسب برای کودکان در این موزه به نمایش درآمده تا  بازدیدکنندگان ضمن تماشای آنها بتوانند این حس را داشته باشند که در  بیش از 150 سال پیش به کودکان ما چه موضوعاتی آموزش داده می‌شده است.

«الف و بای مصور» طرح جدید به سعی و اهتمام میرزا عباس نقاش در محرم الحرام 1203 هجری قمری به عنوان یکی از کتابهای عهد قاجار ویژه  کودکان و نوجوانان در تیمچه کتابفروشها حجره آقا میرزا محمدعلی شیرازی به فروش می‌رسید و کتاب «کلیله و دمنه» در سال 1282 هجری قمری با  مقدمه‌ای از محمد بن محمد حسین نحنود خان ملک‌الشعرا در  اختیار کودکان و نوجوانان این مرز و بوم بود.

سیدعلی کاشفی در کتاب «تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان» منتشرشده در سال1387 در این زمینه آورده است: از دیگر کتابهایی که می‌توان به استفاده کودکان و نوجوانان از آن تصریح کرد «کلیله و دمنه» است. مترجم کتاب به تناسب آن با کودکان تصریح کرده و اسناد فراوانی از استفاده آن برای کودکان و توسط ایشان در خانوادها و در مکتب‌خانه از قرون گذشته تا دوره معاصر موجود  است. «کلیله و دمنه» توسط نصرالله منشی در قرن ششم هجری به فارسی ترجمه شده و  تا امروز هم برای آموزش کودکان و نوجوانان به کار رفته است.

این کتاب که با مدح رسول الله (ص) آغاز می‌شود، طی قرون مختلف بیش از 10 بار بازنویسی، گزیده‌نویسی و… شده  است.

کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از کتابخانه‌های شهر تهران است که در سال ۱۳۱۶ توسط حسین آقا ملک تأسیس شد. این مجموعه در خیابان امام خمینی تهران (سپه) جنب ساختمان امور خارجه قرار دارد.

انتهای پیام

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار