موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
133873
۲۳ دی ۱۳۹۶

گفت وگوی صمیمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با کودکان در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دومین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با کودکان به گفت وگو نشست و به سوال‌های آنها پاسخ داد.

به گزارش کودک پرس ، باغ کتاب تهران یزبان دانش آموزانی بود که به صورت گروهی به مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان باشگاه های کتاب خوانی کودکان و نوجوانان آمده بودند.
مدعوین هنگام ورود به سالن اصلی از یک راهرویی عبور می کردند که دیوارهایش به وسیله دوربین های بزرگ نصب شده بر روی سقف، تصایری از طبیعت و علوم مختلف کشف شده بشر را نشان می داد و پس از عبور از این «گذر خیال»، قبل از ورود به سالن اصلی با آبمیوه و کیک از آنان پذیرایی می شدند.
هر چند که داخل سالن مراسم سرشار از فریادهای شادمانه کودکان بود اما در نهایت دومین جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد.
البته شیرینی نغمات سرود ملی توسط کودکان، آنچنان زیبا و دلنشین بود که تمامی حاشیه های پیش آمده را از یادها می برد.

به سبب اینکه این برنامه مختص به کودکان بود بر همین اساس نیز حال و هوای مراسم نیز کودکانه تنظیم شده بود و برخلاف سایر مراسم ها از مژگان عظیمی دوبلور پیشکسوت رادیو برای مجری گری دعوت کرده بودند تا وی با دبیر دومین جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان مصاحبه داشته باشد.
علی اصغر سیدآبادی دبیر دومین جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان در این مراسم گفت: این جام از ایده ای کوچک در یکی از شهرهای میهن آغاز و امروز تعداد گروه ها به 100 شهر و روستای کشور رسیده اند.
وی افزود: برای این دوره بیش از پنج هزار باشگاه کتابخوانی به دبیرخانه جام باشگاه های استان، آثار خود را ارسال کردند که در همان استان ها بررسی و در نهایت 500 برگزیده طی 2 مرحله در تهران داوری نهایی شد.
مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به سووال دیگری از مجری برنامه در مورد دلایل نامگذاری این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره نیز همچون جام باشگاه های فوتبال، مسابقات متمرکز کشوری داشته و باشگاه هایشان غیر متمرکز است.
وی گفت: هنگامی که در ابتدا چنین ایده ای مطرح شد؛ امید زیادی نداشتیم اما اکنون بیش از پنج هزار باشگاه از 100 شهر و روستای سرتاسر ایران اسلامی عضو داریم که امیدواریم سال آینده نیز شاهد افزایش این آمار باشیم.

در ادامه این مراسم 2 کودک از شهرستان های کشور نامه هایی را که برای نویسنده کتاب های محبوبشان همچون هوشنگ مرادی کرمانی نوشته بودند، در بین حضار قرائت کردند و خواستار پاسخگویی این هنرمندان کردند.
همچنین فریدون عموزاده خلیلی رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در این مراسم اظهار داشت: هر نویسنده ای این آرزو را دارد که بازخورد آثارش را در مخاطبان خود ببیند و این امر برایش لذت بخش است.
وی گفت: برنامه جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان کمک زیادی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی داشته و افزایش آمار باشگاه های عضو شده به این جشنواره مهر تاییدی بر این مطلب است.
در ادامه مراسم از باشگاه های برگزیده که از استان های یزد، فارس، خوزستان، اصفهان و خراسان شمالی بود با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی شد و باشگاه های بچه های آسمان از استان گلستان، «استی» از استان خراسان رضوی و «کشکول» از شهرستان رامهرمز استان خوزستان برگزیده های برتر اعلام شدند.

** گفت وگوی وزیر ارشاد با کودکان
در ادامه این مراسم کلیپ هایی از روستاها و شهرهای مختلف کشور در سالن پخش شد که در آن کودکان ایران زمین از متولی فرهنگ نظام جمهوری اسلامی سووالاتی داشتند که گاها خنده حضار را هم سبب می شد اما سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قامت یک پدر و سپس وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم به تمامی دلمشغولی های ذهنی آنان جواب داد.

اولین سوال مربوط به پسری روستایی بود که پرسید آیا حسرت خواند کتابی در دلتان مانده است؟ و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد: آری، چون کتاب های زیادی است که منتشر می شوند و خواندن تمامی آنها از عهده افراد خارج است.
وی گفت: یکی از حسرت های بزرگ زندگیم کتاب های ناخوانده است که مربوط به حوزه های مختلف می شود.
صالحی افزود: حدود 16 سالم بود که در کتابخانه آستان قدس رضوی کتاب «جنگ و صلح» تولستوی را می خواندم که در مقدمه آن آمده بود که این کتاب ادبی نیست؛ 80 هزار واژه غیر مکرر روسی در آن است؛ آن روز این حسرت در دلم ماند که کاشکی این کتاب را به همان زبان روسی می خواندم.

«جنگ و صلح» نام رمان مشهور لئو تالستوی نویسنده شهیر روس است؛ وی این کتاب را در سال ۱۸۶۹ میلادی نوشت.
این کتاب یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات روسی و از مهمترین رمان‌های ادبیات جهان به شمار می‌رود؛ در این رمان طولانی بیش از ۵۸۰ شخصیت با دقت توصیف شده‌اند و یکی از معتبرترین منابع تحقیق و بررسی در تاریخ سیاسی و اجتماعی سده نوزدهم امپراتوری روسیه است؛ منتقدان ادبی آن را یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های جهان می‌دانند.

سووال دوم را یکی از دختران دانش آموز از شهرستان های جنوبی کشور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که چرا این وزارتخانه به دانش آموزان بن خرید نمی دهد و یا اگر داده می شود چرا در مهر ماه این کار صورت نمی پذیرد تا کمک خرج بچه ها برای خرید کتاب هایشان باشد؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارائه بن کتاب را در حد و اندازه وسع این وزارتخانه انجام می دهیم به گونه ای که در همین جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان بن هایی با تخفیف 50 درصدی دادیم.
وی افزود: همچنین در نمایشگاه های کتاب نیز سعی شده تا به دانش آموزان تخفیف های ویژه ای ارائه شود.

سوال سوم را یکی از بچه های روستایی شمال کشور از صالحی پرسید که سبب خنده وزیر و حضار شد زیرا که وی گفته بود که آیا حاضرید که جایتان را با من عوض کنید؟
صالحی در پاسخ گفت: همین الان آماده ام تا چنین معامله ای را داشته باشم، که این گفته وزیر باز هم با خنده حضار داخل سالن مواجه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس ادامه داد: اگر بچه ها جهان را اداره کنند، دنیا قشنگ تر می شود.
سوال دیگر این بود که آیا امکانش است که تمامی اعضای باشگاه های کتابخوانی کشور با یکدیگر جلسات مشترکی برگزار کنند، که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد نیز گفت: امسال 100 هزار نفر عضو دارید و شاید سال آینده 600 هزار نفر شوید و بر همین اساس نمی توان همه اعضا را گردهم آورد اما باشگاه ها به شکل شبکه ای به یکدیگر وصل هستند.
وی خاطرنشان کرد: مهم ارتباط دلی بین اعضای جام باشگاه های کتاب خوانی است که با فرهنگ های مختلف همه زیر یک سقف با پرچم سه رنگ منقش به نام الله با عنوان ایران اسلامی هستند.
همچنین در ادامه مراسم سوال دیگری مطرح شد که خواستار نوشته شدن کتاب هایی با قهرمانان معلول بود که صالحی اظهار داشت: کتاب راه زندگی را به بشریت نشان می دهد و حتما نویسندگان زیادی هستند که در مورد ناتوانی های جسمی نوشته اند.
وی گفت: امیدوارم در جام باشگاه های کتاب شاهد حضور پررنگ چنین کتاب هایی هم باشیم که در آنها قهرمان اصلی افرادی هستند که دارای ناتوانی های جسمی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: معتقدم کتاب چشم انداز یک زندگی خوب با هر شرایطی است.
همچنین در ادامه این مراسم از حسین فتاحی و «کلر زوبرت» به عنوان نویسندهای برتر دومین جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان قدردانی به عمل آمد.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار