133723
۲۱ دی ۱۳۹۶

از غوغای «ژی» در آزادی تا گریه کودکان در وحدت/ نیاوران اتریشی شد

اولین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در حالی با میزبانی گروه‌ها و هنرمندان فعال عرصه موسیقی همراه بود که بخش موسیقی نواحی این دوره با استقبال قابل توجه مخاطبان در برج آزادی همراه شد.

به گزارش کودک پرس، اولین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در حالی با میزبانی گروه ها و هنرمندان فعال عرصه موسیقی همراه بود که بخش موسیقی نواحی این دوره با استقبال قابل توجه مخاطبان در برج آزادی همراه شد. این در حالی است که حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی کشور در تالارهای مختلف از دیگر نکاتی بود که در روز اول جشنواره به چشم می خورد.

 

 

تماشاگرانی که در برج آزادی حال شان خوب شد

کنسرت گروه «ژی» به سرپرستی شهباز شاهین پور و خوانندگی صلاح خضری یکی از برنامه های جالب توجه و پرمخاطب اولین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود که توانست رضایت مخاطبان حاضر در مجموعه برج آزادی را راضی از سالن خارج کند.

البته پس از پایان اجرای زنده این گروه موسیقی بود که ضمن اهدای لوح قدردانی از سوی از مدیر مجموعه برج آزادی به صلاح خضری خواننده گروه به پاس سال ها تلاش و فعالیت در عرصه خوانندگی موسیقی مقامی منطقه کردستان، به گروه این قول داده شد که اسفند ماه امسال کنسرت دیگری را در برج آزادی اجرا کنند.

 

 

حضور معاون هنری وزیر ارشاد در کنسرت ارکستر «چکاوک»

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز چهارشنبه ۲۰ دی به تالار وحدت آمد و در کنار مدیران دیگری چون فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی به تماشای کنسرت ارکستر «چکاوک» به سرپرستی رضا شایسته نشست.

ارکستر «چکاوک» در این اجرا که با استقبال نسبی مخاطبان همراه بود برای اولین بار آثار جدیدی از مهرداد پازوکی را به خوانندگی امیر رفعتی، علیرضا عبدالکریمی و ایوب صادقی اجرا کرد.

 

 

حضور اطمینان بخش کمیته حراست جشنواره در تالارها

کمیته حراست سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به سرپرستی محمدرضا سلمانزاده نیز با استقرار در تمامی تالارهای میزبان جشنواره تمامی تلاش خود را انجام می داد تا در حوزه برقراری نظم و امنیت تالارها و برنامه ها خللی وارد نشود، این در حالی است که برخورد مناسب تیم حفاظت فیزیکی تالارهای وحدت، رودکی، برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران با مخاطبان و خبرنگاران از نکات جالب توجه اجراهای روز اول جشنواره بود.

 

 

رادیویی ها در تالار وحدت مستقر شدند

تعدادی از دست اندرکاران و برنامه سازان برنامه های مختلف فرهنگی و هنری صدای جمهوری اسلامی ایران به منظور پوشش خبری اخبار و رویدادهای مرتبط با سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در سالن انتظار تالار وحدت استقرار پیدا کرده و در اولین روز از برگزاری جشنواره نسبت به انعکاس اخبار به این رویداد فعالیت هایی را انجام دادند.

یکی از نکات جالب توجه این بخش حضور مستمر حمیدرضا نوربخش در برنامه های زنده رادیویی بود که پس از حضور در یک برنامه زنده بلافاصله توسط گروه دیگری برای ارائه توضیحات پیرامون جشنواره دعوت می شد.

 

 

برای احترام به مخاطبان کودکان را به تالار نیاورید

یکی دیگر از نکات بحث برانگیزی که در روز اول جشنواره مشاهده شد حضور کودکان زیر هفت سالی بود که توسط خانواده برخی از تماشاگران به تالارهایی نظیر وحدت و رودکی آورده شده بود. این حضور متاسفانه حین اجراهای زنده به دلیل سر و صدا و گریه کودکان به حدی بود که موجب توقف در اجرای قطعات می شد.

البته اقدامات مناسب راهنمایان فرهنگی تالارها و جلوگیری از حضور اطفال در سالن که به اصرار پدر و مادرهای شان از سالن هم خارج نمی شدند در اجراهای دوم کنسرت ها شدت سر و صداها را کاهش داد.

 

 

طراحی صحنه کنسرت ها فضایی مانند همیشه

طراحی صحنه کنسرت ها نیز همچون سبک و سیاق سال های گذشته جشنواره موسیقی فجر بر اساس چیدمانی مطابق با پوستر این دوره از جشنواره انجام گرفته بود که تفاوت چندانی به لحاظ ساختاری با دوره های گذشته نمی کردند. این در حالی است که در کنسرت علی زند وکیلی که تنها کنسرت برگزار شده در برج میلاد تهران به عنوان یکی از تالارهای میزبان جشنواره بود، نشانه ای از این دکور به چشم نمی خورد.

البته در دوره پیشین جشنواره طراحی کنسرت ها بر اساس ویدئو مپینگ انجام می شد که این ساختار نیز با اظهار نظرهای متفاوتی نیز همراه بود.

 

 

اتریشی ها با «جَز و شهر» به نیاوران آمدند

نخستین اجرای گروه‌های خارجی شرکت کننده در جشنواره موسیقی فجر نیز چهارشنبه شب ۲۰ دی با اجرای گروه «جَز و شهر» به سرپرستی و آهنگساز میشاییل کار در فرهنگسرای نیاوران تهران رقم خورد.

«جز و شهر» پروژه‌ای است که میشاییل کار برای شناساندن هویت شهر گراتس به‌ عنوان پایتخت کشور اتریش، تدارک دیده است. موسیقی جَز که از شهرهای آمریکا مانند نیویورک و واشنگتن شکل گرفت، در سال های اخیر چنان به سایر نقاط دنیا گسترش پیدا کرده که در کشورهای مختلف موسسات و مراکزی خاص این سبک موسیقی به وجود آمده است.

میشاییل کار حین اجرای برنامه که بخشی از آن به اجرای قطعه ای درباره شهر تهران اختصاص داشت، توضیح داد: آنچه امشب می‌شنوید حاصل تحقیقاتی است که در تاریخ  موسیقی جز داشتم و حاصل آن در یک کتاب هم منتشر شده است.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار