133544
۲۰ دی ۱۳۹۶

نماز مؤثرترین فعالیت در اصلاح و تربیت مددجویان زندان است

مدیرکل زندان‌های همدان گفت: نماز مؤثرترین فعالیت در اصلاح و تربیت مددجویان است.

به گزارش کودک پرس، حسن محمد یاری در سومین جلسه دبیران ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به آیه شریفه که می فرماید «هرکس یک نفر را نجات دهد مانند آن است که بشریت را نجات داده است»، افزود: اصلاح و تربیت مددجویان بعد از امنیت شعار اصلی سازمان زندان‌ها است و رسالت ما در سازمان زندان ها، اصلاح و تربیت مجرمین و به خطارفتگان جامعه است و نماز مؤثرترین فعالیت در اصلاح و تربیت مددجویان است.

محمد یاری با بیان اینکه ۳۱ روحانی در زندان های استان همدان مشغول فعالیت هستند، افزود: این روحانیون علاوه بر اقامه نماز به صورت جماعت برنامه های آموزش احکام، نماز و قرآن را نیز بر عهده دارند و بیشترین روحانیون در زندان مرکزی همدان  فعالیت می کنند.

 

مدیر کل زندان های همدان ادامه داد: در تمام زندان های استان نمازهای ظهر، عصر، مغرب و عشا ء به صورت جماعت برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اندرزگاه قرآنی در زندان همدان اشاره کرد و افزود: در اندرزگاه قرآنی  مددجو حافظ یک جزء تا سی جزء قرآن کریم داریم که آموزش های لازم را سپری می کنند  و به صورت داوطلبانه و به دور از هرگونه اجبار به حفظ قرآن کریم می پردازند.

وی برنامه های مذهبی بند قرنطینه را برشمرد و تأکید کرد: در زندانهای استان همدان برای فردی که حتی چند ساعت در زندان حضور دارد نیز برنامه هایی تدوین شده که شامل تصحیح حمد و سوره و اذکار نماز و آشنایی مقدماتی با احکام است.

 

مدیرکل زندان های همدان ادامه داد: علی رغم مشکلات اقتصادی، در امر زیباسازی و تجهیز نمازخانه های زندان های استان همدان اقدامات ویژه ای انجام شده و در زندان ها مکانی مناسب به این امر اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به مفروش کردن تمامی نمازخانه های زندانهای استان همدان با فرش های سجاده ای، طرح ابتکاری سنگ تیمم و دستورالعمل تصویری استفاده از این طرح را از اقدامات سال جاری بر شمرد و افزود: این طرح در تمامی نمازخانه ها اجرایی شده است.

محمد یاری ادامه داد: تمام نمازخانه های زندان های استان همدان به فرش های سجاده ای بسیار زیبا تجهیز شده اند که با هدف برگزاری نماز جماعت با شکوه مددجویان و سایر برنامه های مناسبتی فرهنگی مذهبی انجام شده و شرایط مناسبی برای برگزاری فعالیتهای مناسبتی در ایام مختلف سال و سایر برنامه هاکه می تواند زمینه توسعه برنامه های معنوی و مذهبی را فراهم سازد ایجاد کرده است.

 

معاون فرهنگی و دبیر ستاد اقامه نماز دادگستری کل استان همدان نیز به بازدارندگی نماز از فحشا و منکر اشاره کرد.

حجت الاسلام احمد وند افزود: دروغگویی، تجمل گرایی، فحاشی، احترام نگذاشتن به والدین و خانواده از مصادیق منکر است که فرد با تأسی به نماز از این رذایل اخلاقی دور می شود.

وی افزود: باید سعی کنیم مردم نمازخوان شوند و این باید از دوران کودکی فرد و توسط دستگاه های آموزشی و پرورشی آغاز شود که به مراتب هزینه های کمتری برای جامعه خواهد داشت.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز به فعالیت های اقامه نماز در زندان های استان اشاره کرد و گفت: با توجه به گزارش های تصویری و شفاهی، فعالیت های بسیار خوبی در زندان‌های استان در حال انجام بوده که از نزدیک مشهود و ملموس است.

 

وی بر امر تربیت در زندان ها و تأثیر روحانی مجرب در امورتربیتی اشاره کرد و عنوان کرد: ستاد اقامه نماز استان همدان با همکاری مرکز تخصصی نماز قم آمادگی دارد روحانیون شاغل در زندان های استان را به نحو مطلوب آموزش دهد.

مسئول نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان همدان نیز با تقدیر از فعالیت های اداره کل زندانهای استان همدان در حوزه نماز، توجه ویژه مسئولان سازمان زندان های کشور در موضوع نماز را عنوان کرد و افزود: در اجلاس سراسری نماز کشور، سازمان زندان ها نیز به عنوان دستگاه برتر در امر نماز شناخته شد و این نشان از عزم جدی مسئولان این سازمان در بپاداشتن فریضه نماز است.

حجت الاسلام محمد شاکری با اشاره به حالت بازدارنده بودن نماز، نماز را معجونی خواند که برای تمام ساعات زندگی انسان برنامه دارد.

 

وی خواستار حضور پر رنگ تر سایر دستگاه های قضایی استان همدان در امر نماز شد و افزود: مدیران دغدغه مند در حوزه نماز، از تمامی امکانات دستگاه خود برای ترویج و توسعه فرهنگ نماز بهره می جویند.

وی به توافق های امضاء شده بین دستگاه های اجرایی و ستاد اقامه نماز کشور اشاره کرد و افزود: از آنجا که این توافق نامه ها توسط بالاترین مسئول هر دستگاه امضاء شده است، لذا ارزیابی هایی که در این حوزه صورت می پذیرد، بر اساس مفاد مندرج در توافق نامه ها خواهد بود و لازمه کسب امتیاز مطلوب از ارزیابی اقامه نماز را اجرایی ساختن تمامی مفاد توافق نامه ها عنوان کرد.

حجت الاسلام شاکری با اشاره به ضعف مستند سازی در حوزه نماز، خواستار تقویت این وجه از کار شد و افزود: دبیران اقامه نماز دستگاه های اجرایی باید از تمامی مراحل انجام کار، تصویر، صورتجلسه و سایر موارد لازم را تهیه کرده و نسبت به مستند سازی موارد به نحو مطلوب و شایسته اقدام لازم را انجام دهند.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار