133460
۲۰ دی ۱۳۹۶
کارشناس مسول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان:

فرزندان والدین چاق ۸۵ درصد بیشتر از سایرین در معرض چاقی هستند

کارشناس مسول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با بیان اینکه والدین چاق فرزندانشان تا ۸۵ درصد در معرض اضافه وزن هستند، افزود: بشقاب غذای کودک نسبت به والدین باید از حجم مصرفی کمتری برخوردار باشد تا روند اضافه وزن در کودکی کنترل شود.

به گزارش کودک پرس ، امین امینی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با موضوع بسیج ملی تغذیه که در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: ۱۴ درصد کودکان زیر ۲ سال در معرض چاقی هستند که طبق این آمار، روند افزایشی چاقی در کودکان نگران کننده است.

وی حساس‌سازی در زمینه اضافه وزن را مهم عنوان کرد و افزود: امروزه مردم آگاهی‌های لازم در مورد نحوه تغذیه و ارتباط آن با چاقی را کسب کرده‌اند، اما به آن اهمیت نمی‌دهند، مردم باید در زندگی روزمره نگرش خود را تغییر دهند.

به گفته کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان، چاقی موجب افزایش و کاهش میزان انرژی در بدن می‌شود و این امر لازم به رسیدگی است.

امینی تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا و به تبع آن در ایران و استان کردستان روند افزایشی بیماری‌های غیرواگیر هشدار دهنده است، روزانه ۸۰۰ مرگ در کشور بوقوع می‌پیوندد که حدود ۴۶ درصد آن بعلت بیماریهای قلبی و عروقی و ۱۴درصد آن به دلیل سرطان‌ها است.

 

وی افزود: بی‌تحرکی در کنار تغییر الگوی غذایی مانند مصرف بیش از حد غذاهای آماده، غذاهای پرچرب و انواع شیرینی، قندها، تنقلات و نوشابه‌ها، استرس‌های محیط زندگی از عوامل اصلی بروز چاقی و اضافه وزن هستند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان اذعان کرد: اگر وزن فرد مناسب سن و قدش نباشد این فرد مبتلا به چاقی و اضافه وزن است ، یکی از روش‌های ساده و معمول برای تشخیص چاقی استفاده نمایه توده بدن(MBI) یا توده بدنی است.

وی با بیان اینکه والدین چاق فرزندانشان تا ۸۵ درصد در معرض اضافه وزن هستند، افزود: بشقاب غذای کودک نسبت به والدین باید از حجم مصرفی کمتری برخوردار باشد تا  روند اضافه وزن در کودکی کنترل شود.

امینی به تغذیه موجود در بوفه‌های مدارس اشاره کرد و افزود: الگوی تغذیه سالم باید توسط اولیای دانش‌آموزان و مدیران، معاونین و کادر آموزشی مدارس  کنترل و رسیدگی شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان به علل بروز اضافه وزن و چاقی گریزی زد و گفت: مصرف زیاد قند و شکر، نوشابه‌ها، مصرف زیاد روغن و چربی، مصرف کم میوه و سبزی، دریافت کم فیبر و نداشتن تحرک بدنی منجر به چاقی می‌شود.

امینی اظهار کرد: افزایش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، سکته های قلبی و مغزی، سرطان سینه، پروستات، مشکلات مفصلی استخوانی، مشکلات عاطفی ، روانی، افسردگی و اعتماد به نفس پایین از جمله پیامدهای اضافه وزن و چاقی هستند.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار