133417
۲۰ دی ۱۳۹۶

افزایش ۱۹ درصدی رضایت به اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت: میزان رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی این استان به اهدای عضو نسبت به سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کودک پرس ، ساسان عباسی اظهار داشت: امسال میزان رضایت خانواده های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد 95 درصد بوده در حالیکه این آمار در سال 1390، 76درصد بود.

وی میزان رضایت به اهدای عضو خانواده بیماران مرگ مغزی این استان در سال 1395 را 92.5 درصد ذکر کرد.

عباسی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار کارت اهدای عضو برای متقاضیانی که پیش از این فرم تکمیل کرده بودند در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده، اظهار داشت: فرهنگ اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد نهادینه شده است.

 

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج بیان کرد: این استان در سال گذشته رتبه نخست پیوند عضو را در کشور کسب کرد.

وی گفت:اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی این استان از سال 1390 تاکنون جان 440 نفر را نجات داده است که از این تعداد 400 نفر هنوز زنده هستند.

تاکنون 475 عضو شامل کلیه، کبد و قرنیه بیماران مرگ مغری در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.

وی بیان کرد: امسال 18 اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که 65 عضو برداشت و 60 مورد آن به بیماران نیازمند پیوند داده شده است.

 

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج بیان کرد: 175 بیمار دیالیزی در این استان وجود دارد که 50 درصد آنها قابلیت دریافت کلیه و 40 درصد در نوبت پیوند این عضو حیاتی هستند.

واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.

جوان‌ترین اهدا کننده عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو بیش از 70 سال سن داشته است.

توسط انجمن اهدای عضو استان «جشن نفس» با شرکت خانواده‌های اهدا کننده عضو در یاسوج شهریور سال جاری برگزار شد.

براساس آمارها سالانه بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در ایران رخ می‌دهد و روزانه بین هفت تا 10 نفر به دلیل نرسیدن عضو جان می‌سپارند.

این آمار حاکی است که روزانه 20 بیمار مرگ مغزی در کشور بدون اهدای اعضای بدن خود می‌میرند.

براساس گزارش‌های انجمن اهدای عضو ایران در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می‌شود، در هر 70 دقیقه یک نفر در کشور با مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهد، در هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر 12 ساعت یک بیمار در ایران موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.

این آمارها نشان می‌دهد فرهنگ اهدای عضو باید بیش از پیش گسترش یابد تا شمار بیشتری از هموطنان بتوانند شانس دوباره‌ای برای زندگی داشته باشند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار