133365
۲۰ دی ۱۳۹۶

نابغه ۱۱ ساله ایرانی با ایده‌های جهانی

شنیدن حرفها وایده‌های علمی که بیان آنها به سطح بالای علمی نیاز دارد از زبان یک پسر نوجوان در همان گام اول همه را متحیر می‌کند. با وجود این‌که تنها ۱۱ بهار را پشت سرگذاشته است اما کوله‌باری از تجربه به اندازه چندین دهه همراه دارد.

به گزارش کودک پرس ، چهره نوجوان نخبه البرزی چند روزی است در سایت‌های مختلف و فضای مجازی منتشر شده است. نوجوان 11 ساله‌ای که با 16 اختراع به عنوان یک نخبه بزرگ در زمینه طراحی خودرو مطرح شده است و دو کمپانی بزرگ خودروسازی دنیا به همراه یک کالج علمی در زمینه خودرو از او دعوت به همکاری کرده‌اند.

 

اختراعات مختلف در زمینه الکترونیک و صنایع دریایی و خودرویی و پهپاد عمود پرواز سه وضعیتی تنها گوشه‌ای از نبوغ حسین عطایی است.

نابغه‌ای که از کودکی با دیدن هر تصویر یا شیء بلافاصله ابعاد مختلف آن را در ذهن ترسیم و آن را روی کاغذ طراحی می‌کرد. وقتی از 3 سالگی استعداد خود را نشان داد پدر که خود از اعضای انجمن مخترعین کشور است با زیر نظر قرار دادن او تلاش کرد تا شرایط را برای شکوفایی استعداد حسین فراهم کند و سرانجام این استعدادها شکوفا شد. امروز حسین در 11 سالگی با اختراعات بسیار حرف‌های بسیاری در صنعت طراحی خودرو دارد و تلاش می‌کند در آینده صفر تا صد یک خودرو را طراحی و به مرحله عملیاتی برساند.

این نابغه ایرانی سه سالی است که مدرسه نمی‌رود و در خانه با کمک پدر و مادر درس می‌خواند و در امتحانات شرکت می‌کند. حضور او در مجتمع فنی تهران و کسب بهترین نمرات در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گام دیگری است که او برداشته و قرار است بزودی با دعوت شرکت خودرو‌سازی ولوو برای بازدید یک هفته‌ای از این شرکت به سوئد سفر کند. او در کنار اختراع و طراحی خودرو در زمینه خوانندگی و همچنین مجری کارشناس برنامه تلویزیونی فعالیت دارد و از مدتی قبل نیز به عنوان مشاور افتخاری سازمان برنامه و بودجه استان البرز انتخاب شده و همکاری می‌کند. زندگی از نگاه این نابغه یعنی این‌که برای حل یک مشکل چند راه حل وجود دارد و باتأمل می‌توان به همه آنها دست پیدا کرد.

 

 

در زندگی هدف داشته باشیم
با وجود سن کم ،اهداف بلندی دارد. در همان نگاه اول شیفته حرف‌ها و ایده‌هایش می‌شویم. می‌گوید 16 اختراع دارد که 6 اختراع در حال به ثبت رسیدن است. حسین عطایی موفقیت‌ها را مدیون لطف خدا و پدر و مادرش می‌داند و می‌گوید: «از سه سالگی روی کاغذ طرح می‌کشیدم. بعضی حجم ها را که نگاه می‌‌کردم برای طرح از آن‌ها ایده می‌گرفتم. از همان روزها علاقه زیادی به طراحی خودرو پیدا کردم و پس از آشنایی با نرم‌افزارهای حرفه‌ای کارهای طراحی را با این نرم‌افزارها انجام می‌دادم. علاوه بر آن در زمینه صنایع الکترونیک و کشتیرانی اختراعاتی نیز دارم. بخش زیادی از روز را به طراحی خودرو و مسائل مربوط به آن اختصاص می‌دهم اما در زمان باقی‌مانده همه‌ کار انجام می‌دهم؛ خوانندگی، بازیگری، نقاشی و خطاطی فعالیت‌های دیگری است که به آنها علاقه دارم. به نظر من کودکی کردن یعنی لذت بردن از زمانی که در آن به سر می‌بریم و من از طراحی خودرو و خلق‌کردن لذت می‌‌برم و معنی کودکی همین است.

باید در زندگی هدف داشته باشیم و با تلاش می‌توان به اهداف رسید. امسال از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی دنیا دعوت به همکاری شدم اما آرزو دارم یک شرکت خودروسازی تأسیس کنم که میلیون‌ها جوان در آن مشغول کار شوند و از طرفی محصولات بسیار خوب و باکیفیتی هم به مردم ارائه کنیم که هم امنیت جانی آنها را تضمین کند و هم بتواند با خودروهای وارداتی بویژه از چین و اروپا رقابت کند. مردم ایران لیاقت این را دارند که یک خودرو باکیفیت داشته باشند.»

 

 

کپی از پدر و مادر
سالهاست که همه زندگی‌اش را وقف تنها پسرش کرده است. روزی که متوجه نبوغ او شد سعی کرد تا همه زمینه‌ها را برای شکوفا شدن آن فراهم کند و این شرایط همان چیزهایی بودند که او در سن و سال حسین از داشتن آن محروم بود. می‌گوید ایده‌های حسین برای سال‌های 2030 به بعد است و برخلاف بسیاری از ما نگاه او به اطراف چند بعدی است.

محمد عطایی پدر نابغه البرزی که از چند سال قبل همه زندگی‌اش را وقف حسین کرده است از تلاش‌هایی که برای شکوفا شدن استعداد او و برنامه‌ریزی‌هایی که برای آینده حسین انجام داده است گفت.

 

او و همسرش از اعضای انجمن مخترعین هستند و معتقد است حسین یک کپی از او و مادرش است. «از سه سالگی وقتی حسین شروع به طراحی خطوط به شکل پرسپکتیو کرد احساس کردم این‌ها نمی‌تواند تصادفی باشد. او علاقه زیادی به خودرو داشت و با دیدن اشیا یا انیمیشن‌ها ابعاد مختلف آن را تجسم و طراحی می‌کرد. برخلاف بسیاری از ما که یک بعد شیء را می‌بینیم او دو بعد دیگر آن را می‌دید و آن را می‌کشید. متوجه شدم همه این طراحی‌ها آگاهانه است. هم طراحی روی کاغذ و هم با لپ‌‌تاپ را بررسی کردیم.

متوجه شدیم که همه کارهایش هدفمند است. کلید‌های میانبر را در برنامه‌‌های مختلف رایانه‌ای کشف می‌کرد. در طراحی خودرو مقیاس حرفه‌ای و مهندسی را به خوبی در نظر می‌گرفت به‌طوری که به خوبی می‌دانست کدام زاویه خودرو نسبت به چشم دوراست و کدام زاویه نزدیک و به اصطلاح پرسپکتیو را به خوبی متوجه می‌شد. حسین علاوه بر این‌که طراح بسیار خوبی است در زمینه آواز سنتی و پاپ، مجری‌گری، خطاطی و نقاشی فعالیت می‌کند و تبحر خاصی دارد. من همه این استعدادها را در کودکی تجربه کرده بودم و نمونه‌های آن را در حسین می‌دیدم و به همین دلیل زمان زیادی را برای او صرف کردم تا توانایی‌های بالقوه او تبدیل به بالفعل شوند.

 

حسین از کودکی هیچگاه تسلیم مشکلات و سختی‌ها نمی‌شد و به راحتی از آن عبور نمی‌کرد و برای حل مشکلات راه‌حل‌های زیادی پیدا می‌کرد. حتی در بازی با اسباب بازی مشکلی سر راهش قرار می‌گرفت برای آن راه حل پیدا می‌کرد. حسین توانایی منحصر به فردی دارد و می‌تواند نظریه پرداز خوبی در علوم انسانی و فلسفی باشد اما علاقه‌ای که به خودرو دارد باعث شد به سمت طراحی خودرو گرایش پیدا کند و از 2 سال قبل با نرم افزارهای مرتبط با طراحی خودرو کار می‌کند. بیشتر طراحی او روی پلتفرم بیرونی و داخل خودرو است اما این برای حسین یک شروع است و برنامه‌ای که او در آینده می‌خواهد اجرا کند طراحی صفر تا صد خودرو است تا بتواند در ایران شرکتی تأسیس کند که در زمینه طراحی موتور و بدنه خودرو با شرکت‌هایی مانند لامبورگینی یا مرسدس بنز رقابت داشته باشد.»

محمد از تلاش‌هایی که برای شکوفایی نبوغ حسین انجام داد اینگونه می‌گوید: «به عنوان یک پدر شبانه‌روز در کنار او هستم و در این مدت سعی کردم تا بوروکراسی‌های اداری که متأسفانه زیاد و دست و پا گیر هستند را برطرف کنم و به همین دلیل از کارم که مدیریت فروش یک شرکت لبنیاتی بود کناره گیری کردم تا بتوانم همه وقت در خدمت پسرم باشم. البته حسین هیچگاه در این سالها با هیچ اجباری مواجه نشد و به خوبی می‌دانستم در چه زمانی او دوست دارد چه کاری را انجام بدهد.

برای او بسته‌های تشویقی در نظر می‌گرفتم و می‌گفتم در کنار طراحی و تعیین نوع قالب آن خواسته‌اش را نیز مطرح کند تا من آن را برآورده کنم. او بسیاری از تخیلات قوی و علاقه‌مندی‌هایش را از انیمیشن‌ها به دست می‌آورد. اگر جایی نیاز بود به او مشاوره می‌دادم و شاید برای برخی غیرقابل قبول بود که یک جوان 37 ساله بتواند با اطمینان اعلام کند این مسیری که در کنار پسرش انتخاب کرده درست بوده و با وجود سختی‌ها و مشکلات آن را به پیش ببرد.»

 

سرمایه‌ای برای آینده
از سه سال قبل با وجود مخالفت اطرافیان و استادان دانشگاه حسین تحصیلات را به شکل غیرحضوری ادامه می‌دهد و فقط در امتحانات حضور پیدا می‌کند. با همه احترامی که برای سیستم آموزش و پرورش قائل هستم اما معتقدم که مدرسه نمی‌توانست خروجی مناسبی برای حسین داشته باشد.

او از یک سال قبل در مجتمع فنی و جهاد دانشگاهی در کنار دانشجویان و فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه حضور پیدا می‌کند از افتخاراتِ حسین، کسب رتبه اول آزمون کتیا‌ در مجتمع فنی تهران است. این نرم‌ افزار در رشته طراحی مکانیک جایگاهِ ویژه‌ای دارد و در عینِ طراحی، تحلیل و ساخت، مدیریت تمامِ مراحلِ تولید یک محصول را از شکل‌گیری ایده در ذهنِ طراح تا مراحل نهایی تولید پوشش می‌دهد و کسانی که در این آزمون شرکت می‌کنند کارشناس و یا کارشناس ارشد و حتی مهندس پزشکی هستند. حسین ‌همچنین نفر اول نرم‌افزار تری‌ دی‌ مکس در دوره برگزار شده جهاد دانشگاهی در استان البرز است.

 

حضور در مجتمع فنی و همچنین مراکز مختلف علمی باعث شد تا حسین به شرکت‌هایی مانند ولوو سوئد و تسلا موتورز امریکا معرفی شود و آنها از او برای همکاری با بهترین شرایط دعوت کنند. همچنین سال گذشته یک کالج علمی در کانادا که در زمینه طراحی خودرو فعالیت می‌کند از حسین دعوت کرد. البته تفکرات حسین برای سال‌های 2017 یا 2018 نیست و او سرمایه‌ای است که برای سالهای 2030 به بعد برنامه دارد و نباید با یک تصمیم عجولانه و بدون کارشناسی این سرمایه را از بین ببریم. او خودش را یک سرباز وطن می‌داند و معتقد است این استعداد را خدا به او داده و باید آن را در مسیر درست استفاده کند.

حسین برای همه لحظات زندگی‌اش برنامه‌ریزی دارد و هیچگاه او را برای بازی‌های کودکانه و یا ورزش و چیزهای دیگر محدود نکرده‌ایم و او با عشق و اختیار نماز می‌خواند و ارادت خاصی هم به ائمه اطهار دارد. به عقیده من حسین یک انسان چند وجهی است. در بحث هوا و فضا زمانی که او پهپاد عمود پرواز سه وضعیتی را طراحی کرد همزمان دانشمندان انگلستان و اسکاتلند پهپادی را طراحی کرده بودند که دو منظوره بود و مأموریت‌های هوایی و زیردریایی انجام می‌داد درحالی که پهپاد سه وضعیتی آیرودینامیکی که حسین طراحی کرده بود علاوه بر این مأموریت‌ها هنگام فرود روی آب می‌توانست به پشت قرار گیرد و کار عملیاتی یک قایق را انجام دهد.

در هفته پژوهش در برنامه‌ای که با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در استان البرز برگزارشد پروفسور صدری که 80 سال را پشت سر گذاشته‌اند و حسین عطایی نخبه 11 ساله سخنرانی کردند. سخنرانی و اجرای حسین که با سرودی در ستایش وطن همراه شد مورد توجه دکتر نوبخت قرار گرفت و طی صحبت‌هایی که باهم داشتند دکتر نوبخت در راستای حمایت از نخبه‌ها به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان البرز ابلاغ کردند تا از ظرفیت‌های علمی حسین استفاده شود و به این ترتیب حسین به عنوان مشاور افتخاری سازمان برنامه و بودجه استان البرز انتخاب شد.

نیم نگاه
سخنرانی و اجرای حسین که با سرودی در ستایش وطن همراه شد مورد توجه دکتر نوبخت قرار گرفت و طی صحبت‌هایی که باهم داشتند دکتر نوبخت در راستای حمایت از نخبه‌ها به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان البرز ابلاغ کردند تا از ظرفیت‌های علمی حسین استفاده شود و به این ترتیب حسین به عنوان مشاور افتخاری سازمان برنامه و بودجه استان البرز انتخاب شد.

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار