133158
۱۹ دی ۱۳۹۶
با وجود استعدادهای فراوان کودکان در ایران؛

استعداد کودکان در انتظار تدابیر و برنامه‌های مدبرانه

خلاء استعدادیابی کودکان به عنوان اصلی‌ترین عامل موفقیت کودک در رشد تحصیلی، هنری و ورزشی در کشور ما به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، استعدادیابی یکی از مهم ترین اقداماتی است، که می توان در جهت شکوفایی نسل جوان و بهره وری بهینه از نیروی انسانی انجام داد، کودکان، هرکدام در زمینه ای استعداد و خلاقیت دارند، که باید با شناسایی استعداد آن ها در جهت شکوفایی آن گام برداشت.

بی شک یکی از راه های موفقیت کودکان در کشف استعداد آن ها است، یک کودک ممکن است، در زمینه ورزشی استعداد داشته باشد، دیگری هنرمند خوبی شود و کودک بعدی بتواند یک دکتر و یا مهندس فنی باشد.

حتی ممکن است، به دلیل عدم استعدادیابی مناسب و صحیح سرنوشت یک کودک عوض شود، اما این که بهترین سن استعدادیابی چه سنی باشد، مساله ای مهم و اساسی است.

 

 

توانایی کودکان در یک مورد خاص با افراد هم سن آن ها فرق می کند

 

شاید در گذشته بهترین سن برای استعدادیابی فرزندان، سنین راهنمایی و دبیرستان بود؛ اما الان سن این استعدادیابی پایین تر آمده و به دبستان‌ و پیش‌دبستانی کشیده شده است این حرف ما نیست و کارشناسان اداره بهزیستی بر این باور هستند.

کارشناس اداره بهزیستی شهرستان پیشوا در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: هر کودک توانایی های منحصر به فردی دارد و ممکن است، توانایی وی در یک مورد خاص با فرد هم سنش فرق کند، به همین دلیل باید بیش از پیش به استعدادیابی در کشور اهمیت دهیم و افراد بر اساس استعداد خود پرورش یابند و فعالیت کنند.

مهدی مقاری ادامه داد: متاسفانه در کشور ما، حتی در دانشگاه نیز بر اساس استعدادها انتخاب رشته و پرورش استعداد صورت نمی گیرد، حال آن که کودکان می بایست، بر اساس استعدادهای خود در کلاس های متفاوتی از ابتدایی ترین دوره مدرسه قرار گیرند، در واقع آموزش یکسان و بدون توجه به استعدادهای کودکان فرصت کُشی است.

 

 

علاقه، توانایی جسمی و توانایی روانی ۳ فاکتور اصلی استعداد یابی

 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بهارستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: یکی از ماموریت های بهزیستی شناسایی استعدادهای بالقوه کودکان جامعه هدف و به بالفعل در آوردن ظرفیت های آنها است که در این راستا تمام توان خود را میدان می آوریم.

روح الله لطیفیان ضمن تاکید به کلینیک های مددکاری برای جمع آوری بانک اطلاعاتی از کودکان مستعد و نوع توانایی آن ها، اظهار داشت: با توجه به حسن همکاری و ارتباط موثر ارگان های مختلف با مجموعه بهزیستی بهارستان، هدف از استعدادیابی، شناسایی کودکان مستعد جامعه هدف ومعرفی آنان به ارگان های مربوطه جهت پرورش و رشد آنان درسمت و سوی استعداشان است.

 

وی در ادامه افزود: به منظور ارتقأ نقش خانواده ها در خصوص تربیت و شناسایی استعدادهای فرزندانشان کلینیک های مددکاری موظف به برگزاری کلاس های مهارت های زندگی و فرزند پروری به صورت ماهیانه با هماهنگی واحد پیشگیری بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار هستند.

 

 

لطیفیان با توضیح این که استعداد با علاقه فرق می کند، گفت: با توجه به این که استعداد مقوله ای متفاوت از علاقه است و از ۳ فاکتور علاقه ،توانایی جسمی و توانایی روانی تشکیل می شود، به همین منظور هدف بهزیستی شناسایی استعدادها از طریق آزمون و خطا و آموزش در زمینه مربوطه و پرورش استعداد واقعی کودکان جامعه هدف است.

وی یادآوری کرد: سنجیدن این ۳ فاکتور کنار هم کار ساده ای نیست و معمولا پرهزینه و پرانرژی است، اما با این وجود کشف استعدادها در جوامع امروزی امری بسیار واجب است که اداره بهزیستی وظیفه دارد به درستی به آن عمل کند.

 

 

جای خالی استعدادیابی در نظام آموزش و پرورش کشور مشهود است

 

یک کارشناس آموزش و پرورش شهرستان ورامین نیز با بیان این که آموزش و پرورش به استعدادیابی کودکان اهمیت ویژه ای می دهد، به خبرنگار مهر گفت: استعدادیابی سبب رشد هدفمند فکری دانش آموزان و کودکان می شود، که این امر به ارتقا دانش کودکان در مباحثی که توانایی دارند خواهد انجامید.

اکبر تاجیک سعیدی ادامه داد: متاسفانه جای خالی استعدادیابی در نظام آموزش و پرورش کشور مشهود است، اگر این امر به خوبی صورت نگیرد، در واقع تمام مراحل دیگر در آموزش با شکست مواجه خواهد شد و تلاش ها خروجی مثبتی نخواهد داشت.

وی افزود: باید پیش از دوره ابتدایی و یا در نهایت سال اول و دوم ابتدایی استعدادیابی ها انجام شده و آموزش های پس از آن بر اساس این امر صورت پذیرد، اما متاسفانه شاهد هستیم که حتی بسیاری از فارغ التحصیل های دانشگاهی ما در رشته تحصیلی خود استعداد ندارند و بعضا مجبور به تغییر رشته می شوند.

در هر صورت، استعدادیابی و آموزش هدفمند کودکان به عنوان سرمایه های یک کشور، امری است که امروزه در دنیا به صورت یک اصل غیر قابل تغییر پذیرفته شده است و باید نهادهای مربوط مانند آموزش و پرورش و بهزیستی و … در این زمینه جدی تر وارد شوند، تا خروجی های آموزشی کشور مطلوب تر شود.

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار