موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
132896
۱۸ دی ۱۳۹۶

رابطه هوش هیجانی و موفقیت

کودکی که هوش هیجانی مناسبی دارد، اغلب در آینده خوش بخت تر از کودکانی است که هوش محاسباتی خوبی دارند ولی به دلیل رشد نیافته بودن هوش هیجانی نمی توانند با مشکلات زندگی کنار بیایند.

به گزارش کودک پرس ،هوش هیجانی کودکان یا هوش عاطفی به موضوع ظرفیت و توانایی های هیجانی و احساسی عاطفی کودک اشاره دارد. به عبارت بهتر کودکان با برخورداری از این موهبت یعنی هوش هیجانی به بهره وری و رضایت مندی بالاتری نایل می شوند. هوش هیجانی در آینده ی کودک تأثیر پر رنگ تری خواهد داشت. هوش هیجانی کودکان مهم تر از هوش محاسباتی، عاملی برای موفقیت آینده ی فرزندتان محسوب می شود. هوش هیجانی کمک می کند کودک ارتباطات مؤثر تر و بهتری با اطرافیانش برقرار نماید.

هدف اغلب آموزش های روانشناسی و خلاقیت کودکان در دنیا به سمت پرورش هوش هیجانی به جای هوش محاسباتی مایل شده است. کودکی که هوش هیجانی مناسبی دارد، اغلب در آینده خوش بخت تر از کودکانی است که هوش محاسباتی خوبی دارند ولی به دلیل رشد نیافته بودن هوش هیجانی نمی توانند با مشکلات زندگی کنار بیایند.

آگاهی، آرامش خاطر و صمیمیت می تواند از دیگر دستاوردهای هوش هیجانی برای کودک محسوب شود. او بعد از مدتی یاد می گیرد که اضطرابش در امتحان را کنترل کند، از مواجهه با آدمهای تازه نترسد و به دوستانی که از او ممکن است سوء استفاده کنند، نه بگوید.

آگاهی باید اصیل و بدون جهت گیری باشد. به این مثال توجه فرمایید کودکی در حال تماشای پرندگان و مناظر بیرون، از پنجره ی اتاق خود است. درک کودک از محیط خارج، آگاهی و درک اصیل و راستین است. به محض این که یکی از پدر و مادرها، برای کمک به آگاهی کودک، اسامی پرندگان و درختان را برای او بیان می کند، آگاهی جهت پیدا می کند و از حالت اصیل خود خارج می شود. برای تسلط بر خود و برای ارتقاء هوش هیجانی فرد نیاز دارد که از احساسات و درون خود، آگاهی درستی داشته باشد.

کودک شما زمانی می تواند طعم هوش هیجانی را تجربه نماید که درجه ی بالایی از خود آگاهی داشته باشد. کودک با هوش هیجانی بالا با خود و دیگران صادق است. می داند چگونه احساساتش می تواند بر زندگی دور و برش تأثیر بگذارد. کودک هوشمند با هوش هیجانی بالا حسی قوی از خود آگاهی، با اعتماد به نفس است. کودک هوشمند با استفاده از هوش هیجانی اش می داند چه وقتی از دیگران کمک بگیرد.

هوش هیجانی پرورش یافته برای تسکین دادن خود، دور کردن اضطراب ها، افسردگی ها و بی حوصلگی های متداول بسیار مؤثر است. کودک هوشمندی که به طور ویژه هوش هیجانی بالایی دارد، قابلیتی به نام تعویق لذت دارد. کودکی که هوش هیجانی بالایی دارد می تواند به عنوان رهبر گروه محیطی از اعتماد و انصاف بیافریند. او در بین کودکان خردسال هم می تواند بر هیجان های خود غلبه یافته و انطباق بیشتری داشته باشد.

 

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار