132499
۱۷ دی ۱۳۹۶
کارشناس فرهنگی:

بازارگرمی در مهدهای کودک خراسان‌جنوبی از جشن‌های کریسمس و ولنتاین

کارشناس فرهنگی گفت: متاسفانه در مهدهای کودک خراسان جنوبی با برگزاری جشن‌های کریسمس و ولنتاین سود اقتصادی شده و به نوعی بازارگرمی برای مشتری است.

به گزارش کودک پرس ، فرشته اسدزاده، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و کارشناس مسائل فرهنگی با بیان این‌که در باب جشن‌ها، مراسم وارداتی و تهاجم فرهنگی در ابعاد و موضوعات مختلف فراوان صحبت شده است ، گفت: دراین مقوله مهم، تعامل وتبادل فرهنگی مطرح است.

وی افزود: در دنیای امروز، امکان مقابله و مقاومت در برابر ورود فرهنگ‌های دیگر به جامعه خودمان نداریم بلکه باید با هنرمندی، توانایی بهره برداری از فرهنگ‌های دیگر را داشته باشیم.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در بحث تعامل و تبادل فرهنگی، فرهنگ‌های قوی، قدرت جذب و تغییر فرهنگ‌های ضعیف را دارند.

 

اسدزاده خاطرنشان کرد: ما که مدعی هستیم فرهنگ غنی ایران باستان را با آموزه های جهان شمول دین اسلام، دین پیامبر خاتم (صلی‌الله علیه و آله و سلم)همراه کرده ایم باید جزو قوی‌ترین فرهنگ ها باشیم تا براحتی توان پذیرش و بهره برداری از فرهنگ‌های دیگر را داشته باشیم.

وی یادآورشد: در خصوص جشن‌های وارداتی مانند کریسمس، بدیهی است که برنامه‌های فرهنگی دیربازده هستند؛ کشورهایی که قصد سلطه فرهنگی دارند در طول سالیان متمادی برنامه‌ریزی می‌کنند و در اجرای برنامه‌های خودشان تا تحقق هدف نهایی از ابزارهای متنوع بهره می‌برند.

 

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در خصوص سال نو میلادی و کریسمس، ما همیشه شاهد کارتون و انیمیشن‌های جذاب برای معرفی بابانوئل به عنوان پدربزرگ پیر مهربان بوده ایم؛ این شخصیت به خوبی ساخته و پرداخته شد و مستمر در برنامه‌های مختلف برای کودکان ما ارائه شده است.

اسدزاده تصریح کرد: کودک با داشتن یک ذهنیت زیبا و دلچسب از این شخصیت‌های کارتونی همیشه پیام‌ها و برنامه‌های واقعی درباره‌ی آنها را پذیرا است و استقبال می‌کند؛ به محض اینکه می داند جشنی است که این شخصیت کارتونی در آنجا نشان داده می‌شود با کنجکاوی در این فضاها حضور می‌یابد بنابراین شیوع این رفتارها در محیط های شاد امری طبیعی است اما نکته اساسی اینجا است که چرا ما همیشه تسلیم صددرصد فرهنگ های غربی و تبلیغات فرهنگی سایرادیان و کشورها هستیم.

 

وی افزود: باید این نکته به صورت جدی مورد ملاحظه قرار بگیرد که مربی و مدیران مهدهای کودک به طور اخص و سایر تصمیم گیران و دست اند کاران آموزشی به صورت اعم به عنوان پایه ریزان شخصیت فکری، علمی و فرهنگی کودک ؛ بهترین فرصت را برای ساختن انسان های آینده در اختیار دارند.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: برگزاری این جشن ها را نباید حذف کنیم بلکه باید از آن بهره برداری فرهنگی به نفع فرهنگ خودمان و با در نظر گرفتن آموزه های دینی خودمان داشته باشیم.

اسدزاده اظهارکرد: در کنار شادی که کودک در این فضا دارد؛ می توان به عفاف مریم مقدس توجه کرد و پیامبر اولوالعظمی مانند حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) به کودک معرفی شود و این ایام پیام آور صلح، دوستی و آرامش باشد.

وی گفت: در دنیای پر از خشونت فعلی که شبکه‌های تلویزیون دائم جنگ و کشتار را نمایش می‌دهند و کودک ما با ذهنی نگران زندگی می‌کند؛ اگر ما از کشورهای دیگر این‌گونه فضای آرامی را به کودک منتقل کنیم و بگوییم این جشنها پیام آور شخصیتی به نام حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) است که این حضرت به عنوان نماد صلح و دوستی در جهان معرفی شود می‌توان بهره‌برداری بسیار خوب به جای تجمل‌گرایی، موسیقی‌های نامتناسبی که در این فضاها نواخته می شود و قصه گویی‌های کاذب داشت.

 

 

باید فرهنگ های وارداتی را به نفع خود تغییر بدهیم

 

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دین خراسان‌جنوبی با تاکید بر این‌که صرف اینکه یک فرهنگ غربی است نباید آن را حذف کرد، افزود: ما در دنیایی قرار گرفته ایم که تبادل فرهنگ حرف اول را می‌زند؛ هنر بهره برداری ما از این مراسم مهم است و نشان از قدرت فرهنگ سازی ما دارد.

 

 

متاسفانه در فرهنگ ایرانی دستمان در جذب کودک خالی است

 

اسدزاده بیان کرد: متاسفانه علی رغم این‌که در فرهنگ ایرانی، مراسم و سنت‌های خوب و کهنی داریم و در اعیاد دینی، فرصت‌های خوبی برای ایجاد فضاهای شاد داریم؛ به دلیل اینکه مدل سازی خوبی از قبل برای کودک ایجاد نکردیم برای جذب کودک دستمان خالی است.

 

 

لزوم بهره مندی از جشن ها و مراسمات ایرانی در مهدهای کودک به جای جشن های وارداتی

 

وی گفت: بابانوئل، انیمیشینی که سالیان سال پخش می‌شود، شخصیتی با لباس قرمز و جذاب در نقش پیرمرد مهربانی که به کودکان هدیه می‌دهد و مطلوبیت برای کودکان دارد؛ اگر ما بتوانیم عمو نوروز خودمان را به جای یک فرد کمر خمیده که چهره سیاه داشته و جذابیتی برای کودکان ندارد، طوری ترسیم کنیم که برای کودک ذهنیت سازی شود و منتظر حضور عمو نوروز به مهدکودک باشد قطعا ما از این جشن‌‌ها و مراسم‌ها عقب نمی مانیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تصریح ‌کرد: فضای فرهنگی غرب، گاهی بر ما غلبه می‌کند و ما در مهدهای کودک جشن ولنتاین می‌گیریم.

اسدزاده تاکید کرد: باید تلاش کنیم همه افرادی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند آنقدر آموزه‌های دینی را قشنگ، زیبا و جذاب برای کودکان جلوه سازی کنند که دست مربی در فضای تربیتی پر باشد و مربی با این برنامه های غنی که از قبل، این برنامه سازان با تدبیر ساخته اند چیزهایی متناسب با سن و درک کودک دریافت کرده و در اختیار کودک قرار بدهد.

بهره وری اقتصادی و بازارگرمی از جشن های کریسمس و ولنتاین در مهدهای کودک خراسان جنوبی

وی اظهارکرد: مشکل اساسی ما در حال حاضر این است که متاسفانه برای دنیای رقابت و سود اقتصادی از این برنامه ها استفاده می شود و معمولا سعی می کنند تبلیغاتی از این شرایط داشته باشند که کودکان و والدین را جذب کنند و به نوعی بازارگرمی برای مشتری است.

 

 

لزوم ایجاد نگاه فرهنگی در کنار آموزش به کودکان

 

این کارشناس فرهنگی گفت: اگر در حاشیه این نگاه اقتصادی پر از تجمل، ما یک نگاه فرهنگی را در کنار آموزش قرار بدهیم؛ نه تنها این برنامه ها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه بسیار مثمر ثمر است.

اسدزاده افزود: یکی از این فایده ها این است که ما همیشه در معرفی کشورها، ادیان و فرهنگ های دیگر نقاط تفاوت را مطرح می‌کنیم؛ اگر بتوانیم با هنر، زیبایی مشابهت‌ها را پیدا کنیم، کودک احساس امنیت خاطر بیشتری می‌کند چراکه می فهمد در دنیایی زندگی می‌کند که خیلی با آن دنیا متفاوت نیست.

وی اظهارکرد: اگر ما به فکر امنیت روانی کودکمان هستیم، نباید کودک را دچار دوگانگی‌های ذهنی کنیم و این طور جلوه دهیم که ما در کشور، دین و محیط خودمان نشاط و شادی نداریم و تمام این خوبی‌ها و نکات ایده آل در ورای کشور ما وجود دارد و کودک از همان کودکی آرزوی حضور در آن گونه فرهنگ را داشته باشد.

 

 

لزوم تلطیف فرهنگ های وارداتی متناسب با جایگاه ملی و دینی

 

وی تصریح کرد: بهتر است فرهنگ‌های وارداتی در قالبی که متناسب با جایگاه بومی، اقلیمی و ملی و دینی ما است تلطیف شده و از آن بهره برداری کنیم؛ کودک آن را در دل برنامه های خود داشته و نه به عنوان چیزی در خارج از فضای زندگی خود و اینکه همیشه درصدد بدست آوردن آن باشد.

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار