13210
۰۷ آذر ۱۳۹۵

اجرای وارنیش فلورایدتراپی ویژه دانش‌آموزان ابتدایی همدان

رئیس مرکز بهداشت همدان از انجام برنامه وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس شهر همدان خبر داد.

به گزارش کودک پرس , محمد خیراندیش با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی برای گروه‌های هدف در روستاها به شکل رایگان انجام می‎شود، اظهار داشت: هم اکنون، خدمات دندانپزشکی برای گروه‌های هدف زیرپوشش بیمه قرار گرفته است و این گروه‌ها تا روستا30 درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

وی، یکی از مشکلات موجود در جوامع در حال توسعه را مشکلات مربوط به سلامت دهان و پوسیدگی دندان خواند و افزود: وضع کشور در این خصوص تا چند سال پیش مناسب نبود و همگام با توسعه سایر فعالیت‌های بهداشتی، نیاز به کنترل و پیگیری سلامت دهان و دندان بشدت احساس می‌شد.

دکتر خیراندیش افزود: در سال 1388 برنامه فلورایدتراپی در شهر همدان با حضور سه کاردان بهداشت دهان و دندان در 49 مهد کودک بر اساس توافقنامه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی انجام شد و یک هزار و 961 کودک از این خدمات استفاده کردند که ارائه خدمات در سال 1389 با توان و کارکنان بیشتری ادامه یافت و 149 مهد کودک و مرکز پیش دبستانی تحت پوشش این برنامه قرار گرفت و شش هزار کودک، فلورایدتراپی شدند.

وی ادامه داد: در سال 1390 اجرای این طرح به پایان رسید؛ اما از آنجا که ارائه خدمات وارنیش فلورایدتراپی به حضور دندانپزشک نیاز ندارد، با آموزش 256 مربی در مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی و با نظارت گروه بهداشت دهان و دندان معاونت امور بهداشتی دانشگاه، اجرای آن ادامه یافت.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان افزود: تا سال 1393 و پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در مجموع به 24 هزار و 100 کودک در مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی خدمات وارنیش‌ فلورایدتراپی ارائه شد و با اجرای برنامه ملی تحول نظام سلامت در اردیبهشت 1393، به آرزوی گروه بهداشت دهان و دندان معاونت امور بهداشتی در خصوص ارائه این خدمات به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی جامه عمل پوشانده شد؛ تا جایی که 52 هزار و 558 کودک در سال نخست اجرای این طرح، در دو مرحله و در فاصله زمانی شش ماهه، وارنیش فلورایدتراپی شدند.

دکتر خیراندیش توضیحاتی در خصوص نقش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان با پر کردن خلل و فرج موجود در مینای دندان و ایجاد پیوند محکم با آن و در نتیجه، بازسازی دندان ارائه کرد و گفت: انجام وارنیش فلورایدتراپی، 40 تا 50 درصد از میزان پوسیدگی دندان‌های شیری و دائمی را کاهش می‌دهد.

وی به انجام 146 هزار فلورایدتراپی در استان تاکنون، توزیع مسواک و خمیر دندان رایگان به دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی، توزیع بسته‌های آموزشی، بروز کردن تجهیزات و ارائه خدمات متنوع دندانپزشکی، ثبت پرونده دندانپزشکی از سال گذشته و… به عنوان دستاوردهای اجرای بسته دهان و دندان برنامه تحول نظام سلامت اشاره کرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: در حال حاضر، ارائه خدمات دندانپزشکی در گروه‌های هدف در مناطق روستایی به صورت رایگان ارائه می‌شود و در مناطق شهری هم افراد گروه هدف با استفاده از بیمه‌ها تا 30 درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

وی همچنین به انجام فیشورسیلنت از سال 1383 اشاره کرد و همه این اقدامات را در پیشگیری از پوسیدگی دهان و دندان و در نتیجه کمک به سلامت آینده‌سازان جامعه، مهم دانست.

دکتر خیراندیش با اشاره به اهمیت به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، گفت: در برخی کشورها مانند فنلاند با اقداماتی از قبیل اضافه کردن فلوراید به آب، از میزان پوسیدگی دندان تا میزان زیادی کاسته شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه شاخص DMF  در کشور اکنون عدد 2 است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد در حوزه بهداشت دندان، نیاز به اقدامات پیشگیرانه داریم.

منبع:خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار