132025
۱۳ دی ۱۳۹۶
مسئول طرح و برنامه دفتر تربیت‌بدنی آموزش و پرورش؛

افزایش مشکلات قامتی دانش‌آموزان/ فعالیت ۳۲۰ مرکز حرکات اصلاحی در کشور

مسئول طرح و برنامه دفتر تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: به نظر می‌رسد به دلیل فقر حرکتی و زندگی ماشینی، مشکلات قامتی دانش‌‌آموزان افزایش پیدا کرده است که در حال انجام پژوهشی در این زمینه هستیم.

به گزارش کودک پرس ، نرگس تقی‌زاده مسئول طرح و برنامه دفتر تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کوله‌پشتی یکی از وسایل محبوب دانش‌آموزان محسوب می‌شود، اظهار داشت: کوله‌پشتی به دلیل دارا بودن 2 بند نسبت به کیف بهتر است اما متأسفانه دانش‌‌آموزان بیش از آنکه به استاندارد بودن کوله‌پشتی اهمیت دهند به زیبایی آن توجه می‌کنند که این مسئله ممکن است مشکلات جدی جسمی برای آنها ایجاد کند.

 

وی افزود: نحوه چیدمان وسایل دانش‌آموز در کوله‌پشتی اهمیت بسیاری دارد و باید وسایل سنگین‌تر در قسمت عقب آن و نزدیک به کمر قرار داده شود و وسایل سبک‌تر جلوی کوله قرار بگیرند؛ کوله‌پشتی باید متناسب با قد کودک انتخاب شود و به‌گونه‌ای باشد که در هنگام حرکت، نوسان نداشته و پایین‌تر از گودی کمر نیاید.

تقی‌زاده اضافه کرد: عدم رعایت استانداردهای مربوط به کوله‌پشتی در بلند مدت باعث انحراف ستون فقرات و ناهنجاری‌های اسکلتی می‌شود بنابراین لازم است دانش‌آموزان در صورت درد در ناحیه گردن، خواب رفتگی دست، تغییر پوست شانه و ناراحتی هنگام استفاده از کوله‌پشتی به معلم بهداشت یا معلمان تربیت بدنی مدرسه خود مراجعه کنند.

 

مسئول طرح و برنامه دفتر تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیمایش‌های میدانی این دفتر برای افزایش شاخص سلامت دانش‌آموزان، گفت: امسال برای اولین بار 5 درصد والدین دانش‌‌آموزان در سراسر کشور در رابطه با ناهنجاری‌های عضلانی و اسکلتی آموزش می‌بینند و ساختار قامتی 5 درصد دانش‌آموزان نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: حدود 320 مرکز حرکات اصلاحی در سراسر کشور فعالیت می‌کند و در 50 مرکز معلمان تربیت‌بدنی با ابلاغ 24 ساعت در هفته حضور پیدا می‌کنند و به دانش‌‌آموزان مراجعه‌کننده خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

 

تقی‌زاده بیان داشت: به نظر می‌رسد به دلیل فقر حرکتی و زندگی ماشینی، مشکلات قامتی دانش‌‌آموزان افزایش پیدا کرده است که برای نظر قطعی در این رابطه نیازمند پژوهش هستیم که 25 هزار دانش‌آموز از 8 استان کشور برای این پیمایش انتخاب شده‌اند و نتایج آن چند ماه دیگر اعلام خواهد شد.

 

 

منبع:‌ فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار