13181
۰۷ آبان ۱۳۹۵

نگران وزن گیری کودکتان نباشید.

مادرها اصولا آدم­ های نگرانی هستند. آنها وقتی نوزاد­شان به­ دنیا می­ آید مدام دنبال این هستند که ببینند بچه­ آنقدر که باید وزن گرفته یا نه. با دکتر اصغر لطفی، متخصص اطفال درباره موضوع رشد و وزن‌گیری نوزادان گفت و گو کردیم
به گزارش کودک پرس پرس : مادرها اصولا آدم­ های نگرانی هستند. آنها وقتی نوزاد­شان به­ دنیا می­ آید مدام دنبال این هستند که ببینند بچه­ آنقدر که باید وزن گرفته یا نه. با دکتر اصغر لطفی، متخصص اطفال درباره موضوع رشد و وزن‌گیری نوزادان گفت و گو کردیم.
*سیر رشد نوزاد از زمانی که به دنیا می­ آید تا وقتی که به یک سالگی برسد به چه شکل است؟
برای اینکه تشخیص بدهیم کودک سیر رشد مناسب داشته یا نه، باید به یک سری مسائل جانبی توجه کنیم. مثلا نوزاد به طور معمول در سه ماه‌ی اول تولد باید روزانه بین بیست تا سی گرم وزن اضافه کند. این مقدار در جامعه نرمال است، حالا ممکن است تعدادی از بچه­ ها کمتر از این وزن بگیرند و تعدادی مقداری بیشتر. اما به طور میانگین باید بگویم در سه ماهه­ اول، نوزاد در ماه باید بین 600 تا 1000 گرم وزن بگیرد.
البته در این بین باید سیر رشد کودکانی که قبل از این نوزاد به دنیا آمده ­اند و همینطور الگوی رشد خانواده را به شکل کامل در نظر بگیریم. بعضی از افراد به شکل ژنتیکی چاق هستند و بعضی دیگر لاغر، بیشتر مواقع نوزاد هم تحت تاثیر همین حالت ژنتیکی رشد می­ کند. اگر والدین یا خواهر و برادرهای قبلی لاغر باشند، طبیعی است که نوزاد هم لاغر باشد و برعکس. برای همین مادران قبل از اینکه از این موضوع ناراحت شوند بهتر است به سیر رشد خودشان و کودکان قبلی­ شان نگاهی بیندازند.
*میزان رشد بعد از سه ماهگی چقدر است؟
سرعت رشد نوزاد بعد از سه ماه کمتر می ­شود و به طور کلی در شش ماه دوم معمولا روزانه بین 15 تا 18 گرم رشد می­ کند و در سه ماه پایانی سال اول، 12 تا 15 گرم به شکل روزانه رشد می ­کند. به طور کلی وزن نوزاد با گذشت یک سال از زمان به دنیا آمدن باید سه برابر شود.
*میزان رشد در چه صورت باید مادر را نگران کند؟
در صورتی که نوزاد در سه ماه اول رشد کمتر از حدی که درباره ­اش صحبت کردیم، وزن بگیرد بهتر است به پزشك مراجعه كنید.
 *نوزادان از چه ماهی اجازه­ استفاده از مکمل را دارند؟
از چهارماهگی به بعد مادران می ­توانند از قطره­ ی آهن و مولتی ویتامین برای کودکان­شان استفاده کنند اما شروع استفاده از غذا برای کودک از 6 ماهگی به بعد است.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار