13171
۰۷ آذر ۱۳۹۵

ساماندهی سالانه ۳۰۰ کودک خیابانی در قم‌

همایش پیشگیری از کودک‌آزاری امروز در قم برگزار و در آن بر لزوم رعایت مبانی شهرسازی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان تأکید شد.

به گزارش کودک پرس , همایش پیشگیری از کودک‌آزاری ظهر امروز در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با حضور رضا سیار فرماندار قم، علیرضا آقا یوسفی بازرس سازمان نظام روانشناسی کل کشور، رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم و برخی از مسئولان استانی برگزار شد.

در این مراسم، رضا سلیقه  بابیان اینکه افرادی که با کودک سروکار دارند نقش بسیار مهمی در تربیت آن‌ها دارند، اظهار داشت: در بسیاری از موارد همان چیزی که مربی آموزش‌دیده همان رفتار را به کودک منتقل می‌کند برخی کودکان با الگو گیری‌های غلط از مربیان در آینده مرتکب جرم و جنایت شده و برخی نیز منزوی و گوشه‌گیر هستند.

وی با اشاره به علل و عوامل کودک‌آزاری گفت: عوامل زیستی، روانی و اجتماعی ازجمله عواملی هستند که سبب پرخاشگری و یا انزوا در کودکان می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم بابیان اینکه 65 درصد از کودکانی که به اورژانس می‌آورند کودک‌آزاری جسمی هستند، افزود: تعدادی از کودک‌آزاری‌ها در هیچ گروهی جای نمی‌گیرند که اگر جزو آمار کودک‌آزاری حساب کنیم تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود.

سلیقه با اشاره به اینکه دو درصد از کودک‌آزاری‌های استان مربوط به کودک‌آزاری جنسی است، گفت: درزمینهٔ معیشت، آموزش و رشد و نمو کودک اگر کوتاهی شود مصداق کودک‌آزاری است و چند سالی است که بهزیستی در این زمینه ورود کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم بابیان اینکه سالیانه 300 نفر از کودکان خیابانی جمع‌آوری و ساماندهی می‌شوند، گفت: 20 درصد از کودکانی که سرانجام آن‌ها به خیابان کشیده می‌شود کودکان طلاق هستند اکثراً این افراد در خانواده‌هایی رشد و تربیت‌شده‌اند که ثبات ندارد.

در ادامه سید حمید اسماعیلی بابیان اینکه کنوانسیون حقوق کودک در 54 ماده 27 سال قبل منتشرشده که به حقوق کودک به‌صورت جدی نگریسته است، اظهار داشت: در این کنوانسیون افراد زیر 18 سال مشمول این قانون هستند که این افراد باید از مزایای قانون بهره‌مند شوند.

وی افزود: نخستین حقی که برای انسان در نظر گرفته‌اند حق زندگی است هیچ‌کس نمی‌تواند حیات انسانی که به دنیا می‌آید سلب کنند در برخی از کشورهای غربی اجازه سقط‌جنین داده نمی‌شود و برخی کشورها نیز تبصره قائل شده و جنین زیر 5 ماه را اجازه سقط داده می‌شود.

معاون رئیس‌کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم بابیان اینکه کنوانسیون حقوق کودک در ماده 6 ادامه حیات و رشد را مورد تأکید قرار داده است، افزود: در قانون مدنی ما نیز در موارد مختلف اشاره دارد که حضانت حق و تکلیف والدین است همچنین برای کودک حق آزادی بیان و اظهار عقیده، شرکت در انجمن‌ها،حق بهداشت، حق بیمه ، حق کودکان معلول، حمایت قانونی درزمینهٔ جنسی، منع خریدوفروش کودکان در این کنوانسیون مورد تأکید جدی قرار داده‌شده است.

وی بابیان اینکه در 9 ماده‌قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در کشورمان مطرح‌شده است و افرادی که به سن 18 نرسیده‌اند مشمول قانون هستند، گفت: در ماده 4 این قانون آزار و اذیت و شکنجه‌های جسمی و روحی کودکان ممنوع است.

معاون رئیس‌کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم گفت: در ماده 5 کودک‌آزاری از جرائم عمومی است و نیازی به شاکی ندارد و قانون این اجازه را داده است که فردی که مورد کودک‌آزاری قرارگرفته را می‌توان گزارش کرد.

در پایان همایش، علیرضا آقا یوسفی بابیان اینکه گاهی پدر و مادر شایسته تربیت فرزند نیستند و آسیب به کودک می‌رسانند، افزود: بسیاری اوقات کودک‌آزاری در شرایطی رخ می‌دهد که کودک در شرایطی نیست که بالغ و عاقل باشد معیار کودک‌آزاری در کشور سن 18 سالگی است درحالی‌که سن بلوغ سن معینی نیست بلوغ شناختی، جنسی و عاطفی در سنین متفاوتی رخ می‌دهد.

بازرس سازمان نظام روانشناسی کل کشور بابیان اینکه هرگاه آزار و رنجشی را به کودکی برسانیم که به سن بلوغ نرسیده کودک‌آزاری انجام‌گرفته است که ممکن است عامداً یا سهواً اتفاق افتاده باشد، گفت: یکی از مصادیق کودک‌آزاری، آزار کودکان ازنظر اجتماعی است که اصلاً دیده نمی‌شود.

آقایوسفی بابیان اینکه فضای اجتماعی شدن برای فرزندان باید فراهم شود اما این فضا بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: ازنظر شهرسازی باید فضاهای ایمن برای کودکان وجود داشته باشد اگر این فضا به وجود نیاید نخستین آسیب، آسیب کودکان اجتماعی است.

منبع:خبرگزاری تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار