موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
131266
۱۱ دی ۱۳۹۶

فرزندپروری یعنی توجه کردن

صحبت با کودک به او کمک می‌کند که سخن گفتن را یاد بگیرد، مهارت‌های اجتماعی و گفتگو کردن را بیاموزد و اعتماد به نفسش افزایش ‌یابد. احساسات خود را به کودک‌تان نشان بدهید. فرزندتان را بغل کنید، لمس کنید، در آغوش بگیرید، ببوسید، ماساژ دهید، قلقلک بدهید. این کارها به کودکان کمک می‌کند که از مورد توجه بودن و مورد محبت واقع شدن احساس آرامش کنند و رابطه عاطفی آن‌ها محکم‌تر شود.

به گزارش کودک پرس ،تربیت فرزند نیاز به دوره آموزشی خاص و مطالعه زیاد ندارد. کافیست بعضی نکته ها را رعایت کنید. اوقات خوبی را با فرزندتان بگذرانید. معمولاً والدین زمان بسیار کمی را با فرزندشان می‌گذرانند و بیشتر مواقعی که به ظاهر با بچه‌ ها هستند، اغلب به فعالیت دیگری مصروف اند. بهتر است در طول روز و به‌طور مکرر زمان‌هایی را با کودک‌تان بگذرانید. زمان‌های کوتاه (برای مثال ۱ تا ۱۰ دقیقه) مفیدتر است. مثلاً وقتی که طفل به شما مراجعه می‌کند تا چیزی بپرسد و یا چیزی بخواهد، بهترین زمان برای توجه به کودک است.

با کودک‌تان صحبت کنید. در مورد چیزهایی که فرزند شما به آن علاقه دارد صحبت کنید. صحبت با کودک به او کمک می‌کند که سخن گفتن را یاد بگیرد، مهارت‌های اجتماعی و گفتگو کردن را بیاموزد و اعتماد به نفسش افزایش ‌یابد. احساسات خود را به کودک‌تان نشان بدهید. فرزندتان را بغل کنید، لمس کنید، در آغوش بگیرید، ببوسید، ماساژ دهید، قلقلک بدهید. این کارها به کودکان کمک می‌کند که از مورد توجه بودن و مورد محبت واقع شدن احساس آرامش کنند و رابطه عاطفی آن‌ها محکم‌تر شود.

وقتی فرزندتان وارد منزل می شود با حالت نیم خیز بلند شوید. وقتی نشست یاالله بگویید. با یک پیشوند محترمانه صدایش بزنید. آقا مهدی. فاطمه خانم یا … معصومین وقتی فرزندشان را صدا می کردند از عبارت هایی مثل نور چشمم، میوه قلبم استفاده می کردند. موقع خوردن آب، یا غذا ابتدا به بچه ها تعارف کنید. موقع معرفی فرزندتان از جملاتی مثل نوکر شماست یا کنیز شماست؛ به هیچ وجه استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که اولا دوران برده داری قرن هاست که منسوخ شده. دوما از سوی خالق نیز چنین اختیاری ندارید. وقتی کاری را از فرزند خود می خواهید کلماتی مثل لطفا را فراموش نکنید.

اگر رفتار مطلوبی را که می‌خواهید کودک‌تان انجام دهد دقیقاً مشخص کنید. به طور مثال «داشتن نظم» برای کودک مبهم است و وقتی برای کودک می گویید که «منظم باش» درک این موضوع برایش مشکل است. به همین دلیل، به جای آن می‌توانید از کودک خود بخواهید مثلاً وسایل بازی‌ را در محل خودش قرار دهد. در هر نوبت یک رفتار را انتخاب کنید و وقتی فرزند شما آن رفتار را به‌صورت خودکار انجام می‌داد روی رفتار دیگری تمرکز کنید.

از روش‌های گوناگون تشویق کردن استفاده کنید. تشویق‌های شما می‌تواند کلامی باشد (برای مثال: آفرین دخترم من واقعاً از این که بعد از اتمام بازی اسباب‌بازی‌هایت را مرتب کردی، خوشحالم) یا تشویق‌های غیر کلامی مثل لبخند زدن، چشمک زدن، بغل کردن، و … که کودکان از آن لذت می‌برند. اگر از تشویق مادی (خرید یک وسیله) استفاده می‌کنید دقت کنید آن وسیله گران نباشد ولی مورد علاقه فرزندتان باشد. حتماً بعد از این که کودک‌تان رفتار مطلوب را انجام داد آن را تهیه کنید و به وعده خود عمل کنید. تشویق باید به موقع باشد، یعنی بلافاصله بعد از انجام رفتار مطلوب توسط کودک. تاخیر تاثیر تشویق را از بین میبرد. اگر در تشویق کردن فرزندتان برای انجام یک رفتار مطلوب ناموفق هستید با متخصص مشورت کنید.

رفتار و مهارت‌های جدید را به کودکانتان آموزش دهید. برخی از والدین تصور می‌کنند کودکان با گذشت زمان و وقتی بزرگتر می‌شوند (خود بخود) یاد می‌گیرند چگونه در هر موقعیتی رفتار کنند. در حالی‌که برای یادگیری هر مهارت جدید لازم است والدین آموزش دهند، با فرزندشان تمرین کنند، کودک خود را تشویق نمایند و خود الگوی خوبی در این زمینه باشند.

 

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار