13098
۰۶ آذر ۱۳۹۵

اجرای آثار سه آهنگساز بزرگ کشور در جشنواره «نوای خرم» توسط نوجوانان

نوجوانان شرکت کننده در سومین جشنواره «نوای خرم» آثار همایون خرم، روح‌الله خالقی و علی تجویدی سه آهنگسار بزرگ کشور را در این رویداد و برای نخستین بار پس از 50 سال اجرا می کند.

به گزارش کودک پرس پرس : نشست رسانه ای خبری سومین جشنواره «نوای خرم» روز شنبه با حضور بردیا صدرنوری مدیر جشنواره، رضا خرم فرزند استاد همایون خرم و ناصر ایزدی مدیر اجرایی جشنواره و آهنگساز و رهبر ارکستر در منزل مرحوم همایون خرم برگزار شد.
مدیر جشنواره نوای خرم در این نشست به دو دوره قبلی این رویداد موسیقایی اشاره کرد و گفت: این جشنواره در سال 1393 با 78 شرکت ‌کننده و در سال 94 با حضور 700 شرکت‌کننده در قالب 260 گروه برگزار شد. در سال جاری نیز تاکنون 250 نفر از 32 شهر کشور برای حضور در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.
بردیا صدر نوری یادآور شد: ثبت‌نام داوطلبان تا یازدهم آذر ماه همچنان ادامه دارد.
وی به دلایل نامگذاری این جشنواره به نام همایون خرم هم اشاره کرد و افزود: در کشوری با پیشینه فرهنگی غنی هستیم و موسیقی یکی از مولفه‌های این فرهنگ است، از این رو هر چه برای حفظ این سرمایه گرانبها تلاش شود می‌توانیم آثار آن را در نسل‌های بعدی مشاهده کنیم.

** ارتقای بینش فرهنگی و موسیقایی کودکان/به کودکان حق تمیز دهیم
به گفته صدرنوری، برای ارتقای بینش فرهنگی و موسیقیایی خانواده‌ها به سراغ کودکان رفتیم زیرا آنها ظرف وجودشان آماده پذیرایی از هنر است.
مدیر سومین جشنواره نوای خرم ادامه داد: در فضایی که انواع و اقسام موسیقی وجود دارد وظیفه همه ما است تا به کودکانمان حق تمیز دهیم تا بتوانند با شناخت کامل موسیقی خوب را از موسیقی نامناسب تشخیص دهند و سعی می‌کنیم با آموزش آن به کودکان‌، موسیقی اصیل که سرمایه فرهنگی کشور است را پاس داریم و تقویت کنیم و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. تمرکز ما بیشتر بر خانواده‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی است تا استقبال بیشتری از این جشنواره صورت گیرد.

** دنبال موسیقی غنی و ایرانی هستیم
صدر نوری با تاکید براینکه همواره به دنبال موسیقی غنی و ایرانی هستیم، به نامگذاری جشنواره نوای خرم هم اشاره و اظهار کر: استاد همایون خرم غیر از اینکه در زمینه موسیقی بسیار مشهور است، از نظر اخلاق‌مداری نیز چهره معروفی در بین اهالی هنر محسوب می‌شوند.

** باید برای اخلاق در عرصه فرهنگ جایگاه ویژه ای باز کنیم
مدیر سومین جشنواره نوای خرم تصریح کرد: باید برای اخلاق در عرصه فرهنگ جایگاه ویژه‌ای باز کنیم و بیشتر به آن بپردازیم، از این ‌رو یکی از جنبه‌های این جشنواره اهتمام ویژه به مسائل اخلاقی در عرصه فرهنگ و هنر است.

** حامیان جشنواره باید منطبق با خط قرمزها و اصول جشنواره باشند
صدرنوری به حامیان مالی این رویداد موسیقایی هم اشاره کرد و گفت: قرار است در دور سوم، حامیانی جشنواره «نوای خرم» را همراهی کنند اما در این جشنواره خط قرمزهایی داریم و حامیان باید با ویژگی‌های جشنواره منطبق باشند و اصول ما را بپذیرند.

** بین المللی کردن جشنواره هدف است
مدیر جشنواره «نوای خرم» همچنین با اشاره به قرار گرفتن آثار سه هنرمند بزرگ موسیقی کشور شامل همایون خرم، روح‌الله خالقی و علی تجویدی افزود: برنامه‌های ما برای جشنواره بلندمدت بوده و هدف این است که جشنواره را به سطح بین‌المللی برسانیم.
یکی از اقدامات ما در جشنواره امسال اضافه شدن آثار استاد خالقی و استاد تجویدی به بخش مسابقه جشنواره است.

** بخش پرفورمنس سال آینده به جشنواره اضافه می شود
صدر نوری از افزوده شدن بخش پرفورمنس(هنر اجرا با اجرای موسیقی همراه با حرکات یا نمایش) در جشنواره سال آینده خبر داد و درباره بخش آهنگسازی در جشنواره «نوای خرم» گفت: در جشنواره امسال به بخش آهنگسازی نیز پرداخته و امتیاز ویژه در فراخوان در نظر گرفته شده است. البته توقع ما از بچه‌ها در حد استعداد و توانایی آنهاست.

** اهالی موسیقی باید آستانه تحمل خود را بالاتر ببرند
مدیر جشنواره «نوای خرم» با اشاره به کمپین‌های ایجاد شده در جامعه موسیقی افزود: حجم فضای موسیقی آنقدر گسترده نیست که اهالی موسیقی نتوانند همدیگر را تحمل کنند و معتقدم هر گل، رنگ و بوی خود را دارد و اهالی موسیقی باید آستانه تحمل خود را بالاتر ببرند.
صدرنوری تصریح کرد: کودکان باید بیاموزند، قابلیت‌های موسیقیایی‌ خود را تقویت کنند و وارد مسایل حاشیه‌ای نشوند و سعی کنیم آنها را در راستای اهداف و بینش حرفه‌ای موسیقی هدایت کنیم تا راه‌اندازی کمپین‌ها.

** کودکان را وارد مسائل حاشیه ای نکنیم
به گفته وی موسیقی دچار مسایل ریشه‌ای‌تری است تا اینکه بخواهیم از طریق یک کمپین، مدیر یک جشنواره را زیر سوال ببریم. در سال گذشته از جشنواره «نوای خرم» گزارشی برای تلویزیون تهیه شد اما هنگام پخش تنها چیزی که در گزارش نشان داده نشد کودکان بودند زیرا گزارش باید با اهدافی خاص جلو می‌رفت.
صدرنوری با تاکید بر اینکه نباید کودکان را وارد مسائل حاشیه‌ای کنیم، افزود: در راستای بحث اخلاق‌مداری جشنواره، کمپینی راه‌اندازی کردیم با عنوان «احترام به پیشکسوت» و از کودکان می‌خواهیم یک جمله به پدربزرگ یا مادربزرگ هنرمند بگویند و برای ما ارسال کنند تا در جشنواره منتشر کنیم.

** گاهی دچار روزمره گی می شویم
صدر نوری با بیان اینکه خیلی اوقات دچار روزمره‌گی می‌شویم و مسیر اصلی‌ را گم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: قصد داریم از طریق کودکان پیامی را به بزرگترها و پیشکسوتان که عمری کار هنری انجام داده‌اند برسانیم.
وی با بیان اینکه برخی می‌گویند چرا کودکان در این جشنواره موسیقی کودکان را نمی‌نوازند، گفت: اگر به کودکان خوراکی در سطح خود در فضای موسیقی خورانده شود، بسیار خوب است اما هدف این جشنواره و رویکرد آن چیز دیگری است و بر اصالت آثار و موسیقی اصیل توجه داریم.
مدیر سومین دوره جشنواره «نوای خرم» درباره مدیریت هزینه‌ها نیز توضیح داد: تلاش در این مدت بر این بوده تا از کمترین هزینه بهترین خدمت با بالاترین کیفیت را انجام دهیم. کادر اجرایی جشنواره از هفت نفر تشکیل شده در حالیکه کادر اجرایی جشنواره‌های دولتی در بیشتر اوقات از شرکت‌کنندگان جشنواره بیشتر هستند.

** جشنواره کاملا خصوصی برگزار می شود
صدر نوری در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه جشنواره موسیقی «نوای خرم» به صورت کاملا خصوصی برگزار می شود، گفت: آنچه که فعالیت های ما را نسبت به جشنواره های دیگر متمایز می کند عدم وابستگی به بودجه های دولتی است. البته که برگزاری یک جشنواره موسیقایی بدون حمایت های دولتی بسیار دشوار است اما بسیار خوشحالیم که تا به امروز توانسته ایم با وجود تمام مشکلات این رویداد موسیقایی را تا دوره سوم ادامه دهیم.

** پرداختن به موسیقی فراموش شده
فرزند استاد همایون خرم نیز در این نشست خبری به روند شکل‌گیری این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: هدف این است که به موسیقی بپردازیم که سال‌هاست به آن توجه نشده است.
رضا خرم خاطرنشان کرد: اوج موسیقی ما در دهه 30 و 40 و اوایل دهه 50 شمسی بود اما پس از آن حلاوت و شیرینی از موسیقی ما رفت از این رو قصد داریم با برگزاری این جشنواره کودکان را با موسیقی‌ای آشنا کنیم که مردم آن‌ را دوست دارند.

** استفاده از آثار هنرمندان نامی کشور در جشنواره
وی از تصمیم گیری برای اضافه کردن آثار علی تجویدی و روح‌الله خالقی به جشنواره خبر داد و افزود: در موسیقی اصیل ایرانی عبدالعلی وزیری، ابوالحسن خان صبا و روح‌الله خالقی از کسانی بودند که بسیار مشهور هستند اما در میان این سه نفر نیز روح‌الله خالقی مظهر موسیقی ارکسترال است و موسیقی را از حالت انفرادی خارج کرده و در آهنگ‌هایش تنظیمات مدرن را به کار برده و علی تجویدی نیز ملودی‌ساز خوبی بوده است. ما نیز تصمیم گرفتیم تا آثار این هنرمند را در جشنواره امسال وارد کنیم.

** روح پدر، بعد معنوی کمک به جشنواره
خرم با اشاره به هزینه‌های برگزاری جشنواره نوای خرم گفت: قطعا از بعد معنوی، خدا و روح پدر تا اینجا به ما کمک کرده‌اند اما از لحاظ مادی مسلما دریادلی آقای صدر نوری باعث تدوام این جشنواره شده است و با توان مالی خود تا اینجا ادامه دادند. البته به دنبال حامیانی نیز بودیم اما بطور قطع کسانی را می‌پذیریم که شرایط ما را قبول کنند.

** از همایون خرم هنوز نت‌های زیادی منتشر نشده است
فرزند زنده یاد همایون خرم درباره آثار منتشر نشده مرحوم پدر خود خاطرنشان کرد: شش اثر کامل به همراه اشعاری از بیژن ترقی، هوشنگ ابتهاج، سعدی و مولانا نیز موجود است که هنوز منتشر نشده و نت‌های آنها نوشته شده است.
خرم ادامه داد: 10 اثر هم بدون شعر و آهنگ کامل ساخته شده که صفحات نت آن موجود است و در اختیار آقای شهرکی قرار گرفته و قرار است اجرا شود زیرا آقای شهرکی به پدر نزدیک بود و کاملا می‌تواند آنچه را که پدر می‌خواست، آماده کند.

** تقویت پایه‌های موسیقی هدف جشنواره
خرم درباره بخش آهنگسازی در جشنواره «نوای خرم» گفت: مخاطبان جشنواره بسیار کم سن وسال هستند؛ از همین رو در زمینه آهنگسازی بسیار کم تجربه هستند اما با همین روش که در حال اجرای آن هستیم، باعث می‌شویم پایه‌های علمی کودکان در زمینه موسیقی تقویت شود تا آهنگ‌های خوب تولید کنند.
خرم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید که در جشنواره «نوای خرم» جای جوایزی چون آهنگسازی یا هر نوع دستاوردهای خلاقانه دیگر خالی است، توضیح داد: در جشنواره «نوای خرم» بخش آهنگسازی هم داریم منتها چون شرکت‌کنندگان نوجوانان زیر 18 سال هستند و سن‌شان مناسب آهنگسازی یک اثر اصیل ایرانی نیست، توفیق‌شان در این بخش کمتر است. اما همین که هنرمندان کودک و نوجوان به سراغ آثار گذشته بروند و روی آنها کار کنند، پایه‌های علمی‌شان قوی و باعث می‌شود که در آهنگسازانی هم پیش زمینه‌ای داشته باشند. به هر حال هدف در درازمدت این است که همین کودکان و نوجوانان به آهنگسازان خوبی تبدیل شوند و کاری نویی که آنها می‌سازند هم یک کار ارزشمند باشد.

** هدف جشنواره، بها دادن به موسیقی اصیل
آهنگساز و مدیر اجرایی جشنواره «نوای خرم» نیز در این نشست به اهداف جشنواره مبنی بر بها دادن به موسیقی اصیل ایرانی اشاره کرد و گفت: موسیقی اصیل ایرانی از ریشه‌های ما محسوب می‌شود و در واقع این کار ارج نهادن به گذشتگان است.
ناصر ایزدی افزود: این جشنواره تنها جایی است که وقتی در آن مشغول فعالیت هستم همان حسی را دارم را که پس از اجرا روی استیج دارم و این بسیار برایم لذت‌بخش است.

** 15 دی شروع جشنواره و 17 دی اختتامیه
مدیر اجرایی جشنواره «نوای خرم» اظهار کرد: جشنواره «نوای خرم» در دوره دوم به مدت چهار روز اجرا شد اما امسال از 15 دی شروع شده و روز 17 دی ماه نیز مراسم اختتامیه آن در تالار وحدت برگزار می‌شود.
ایزدی با بیان اینکه انتخاب نفر اول در این جشنواره بسیار سخت است، گفت: بچه‌ها بسیار با عشق کار می‌کنند. سال گذشته به تمامی کسانی که به مرحله دوم رسیدند جایزه‌ای اهدا کردیم. از برگزیدگان نیز به طور ویژه تقدیر شد.

** موسیقایی مد ماندگار نیست
مدیر اجرایی جشنواره «نوای خرم» تاکید کرد: در حقیقت قصد ما تشویق کودکان است تا بدانند ریشه‌های فرهنگی‌شان در چیست. گرچه امروز موسیقی‌های مختلفی شنیده می‌شود اما بیشتر آنها مد است که بطور قطع تاریخ مصرف دارند و تمام ‌شدنی و آنچه باقی می‌ماند، ریشه‌هاست.
به گفته ایزدی، قصد داریم این ریشه‌ها را ماندگار کنیم و کودکانمان با وام گرفتن از ریشه‌ها هم اخلاق و هم اجرا را بیاموزند.

** سه راه ارسال آثار به جشنواره
مدیر اجرایی جشنواره «نوای خرم» به راه‌های ارسال آثار اشاره کرد و گفت: متقاضیان می‌توانند از سه طریق سایت خرم فستیوال khorramfestival.com کانال تلگرام و ارسال سی دی از هر نقطه‌ای از ایران که بخواهند آثار خود را برای دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

 

 

 

منبع: ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار