موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
13017
۰۴ آبان ۱۳۹۵

پدر هم می‌تواند قهرمان زندگی نوزاد باشد!

پس از به دنیا آمدن نوزاد، نقش مرد به عنوان فردی که حالا باید لقب «پدر» را به او داد رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند. او دیگر تنها برای همسرش زندگی و کار نمی‌کند بلکه حالا عضوی تازه به خانواده اضافه شده و به همین دلیل بار مسؤولیت‌هایش نسبت به قبل سنگین‌تر شده است.

به گزارش کودک پرس پرس : حضور مرد در کنار همسرش در حین انجام کارهای مختلف مربوط به نوزاد نه تنها کیفیت مراقبت از او را افزایش می‌دهد بلکه به تحکیم پیوند عاطفی زن و مرد نیز منجر می‌شود و البته هیچ کس به اندازه نوزاد از نتیجه آن بهره‌مند نمی‌شود.

مردی که از این پس به او پدر می‌گویند کارهای زیادی برای کمک به همسر در فرآیند سخت و البته شیرین رسیدگی به نوزاد می‌تواند انجام دهد. درحقیقت مرد خانواده با انجام کارهایی که شاید پیشتر به عنوان یک شوخی یا تفریح تصورش را می‌کرد، به تدریج نشان می‌دهد که تا چه حد به تحکیم زندگی خود با ورود عضوی تازه فکر می‌کند. در این گزارش نکاتی به ظاهر ساده اما تأثیرگذار در رسیدگی به کارهای مربوط به نوزاد مطرح شده که پدرها می‌توانند توانایی‌های خود را در آنها به نمایش بگذارند!

شیردادن به نوزاد در نیمه شب
در طول روز مادر بارها به نوزاد شیر می‌دهد. او این کار را از صبح تا شب و در بازه‌های زمانی کوتاه و متعدد انجام می‌دهد. پس حالا که شب فرا رسیده و تقریبا استراحتی نیز نداشته، بسیار خسته است. در اینجاست که پدر می‌تواند یکی از قابلیت‌های مهم خود را به نمایش بگذارد. معمولا در یخچال خانه‌هایی که نوزادی تازه به دنیا آمده شیشه شیر حاوی شیر دوشیده مادر وجود دارد. به محض اینکه نوزاد توانایی به دست گرفتن شیشه شیر را پیدا کرد، پدر می‌تواند کار دشوار شیردهی به نوزاد در نیمه شب را بر عهده بگیرد. شاید این کار در شب‌های نخست اندکی یا خیلی سخت باشد اما پس از گذشت چند شب به تدریج به یک عادت تبدیل می‌شود. اتفاقا می‌توان شیردهی به نوزاد در نیمه شب را یکی از شیرین‌ترین لحظاتی توصیف کرد که هر تازه پدر شده‌ای می‌تواند با فرزندش داشته باشد. درحالی نه خبری از سر و صدای روز است و نه تلوزیون و رادیویی روشن است، سکوت همه جا را فرا گرفته تا آنجاکه به راحتی می‌توان صدای مکیدن شیر توسط نوزاد را شنید. پدر درحالی که لحظاتی پیش آبی به صورت زده تا خواب از چشمانش پرواز کند، با شوق تمام و بر اساس اصولی که پیشتر از همسرش آموخته نوزاد را در آغوش گرفته و او را سیراب می ‌کند. در این لحظات ارزشمند پدر و فرزند به یکدیگر خیره شده‌اند و نوزاد نیز تصویری کامل از پدرش در ذهن ترسیم می‌کند. در همین حال مادر برای چند ساعت متوالی خواب راحتی را تجربه می‌کند تا برای فردا انرژی کافی داشته باشد.

بازی با نوزاد
اگر از آن دسته پدرهایی هستید که می‌توانید وقت بیشتری را برای نوزاد تازه به دنیا آمده صرف کنید هرگز از این کار کوتاهی نکنید. در روزهایی که می‌توانید حتی برای یک ساعت هم که شده زودتر به خانه بیایید این کار را حتما انجام دهید. در طول روز نوزاد کاملا هوشیار و سرحال است. او ساعت‌های طولانی خواب راحتی کرده و حالا عطش زیادی برای بازی کردن دارد و این شما هستید که باید با او بازی کنید. به خستگی خود فکر نکنید و در عوض به نیاز نوزاد برای بازی کردن و شناخت هر چه بیشتر محیط اطرافش فکر کنید.

 

حمام بردن نوزاد
حمام بردن نوزاد یکی از شیرین‌ترین لحظاتی است که هر پدر و مادری از آن یاد می‌کنند. معمولا توصیه می‌شود این کار با حضور هر دوی آنها صورت گیرد زیرا امکان بروز کوچک‌ترین اتفاقی به صفر می‌رسد. از آن گذشته چون پای سلامتی نوزاد در میان است، همکاری پدر و مادر به شکل‌گیری بهترین نتیجه منجر خواهد شد.

کتاب خواندن برای نوزاد
در زمان‌هایی که در خانه هستید، حضورتان را با بلند صحبت کردن و حتی کتاب خواندن تثبیت کنید. این کار نه برای همسر بلکه برای نوزادی است که به سرعت با دنیای اطرافش خو می‌گیرد. نوزاد به چهره‌ها علاقه زیادی دارد. او دوست دارد که افراد زیادی را در طول روز و شب ببیند. همانطور که با او بازی می‌کنید و او لذت می برد، با صدای بلند حرف بزنید (البته نه فریاد)، برایش کتاب بخوانید، هر چند نوزاد هیچ چیز متوجه نمی‌شود اما حداقل احساس می‌کند که به او توجه می‌شود.

غذا خوردن با نوزاد
اگر نوزاد به مرحله‌ای از رشد فیزیکی رسیده که می‌توانید او را بر روی صندلی مخصوص بنشانید، خودتان نیز بر روی صندلی و رودررویش بنشینید. با هم غذا بخورید تا او از آنچه که می‌خورد و لحظاتی را که با شما می‌گذراند لذت کافی را ببرد.

تعویض پوشک
یکی از کارهای مهمی که هر پدری حتی پیش از به دنیا آمدن نوزاد باید فرا بگیرد نحوه عوض کردن پوشک است. این کار را می‌توانید تا پیش از به دنیا آمدن نوزاد با کمک عروسک انجام دهید. وقتی پوشک نوزاد را تعویض می‌کنید با او صحبت کنید، برایش شکلک‌های خنده دار درآورید. به یاد داشته باشید نوزاد از هر کاری که با انجام حرکات مختلف دست و پا باشد به شدت احساس ذق و شوق می‌کند و در عین حال خود نیز به تکاپو می‌افتد.

عکس‌های یادگاری
از هم اکنون به آینده فکر کنید، به روزهایی که نوزاد امروز به مرد یا زن جوانی تبدیل شده است. برای آنکه در آن روزها لذت‌های امروز را به خوبی به یاد داشته باشید از هر لحظه‌ای برای ثبت تصویری آن استفاده کنید و تا می‌توانید از بودن در کنار فرزندتان عکس بگیرید. عکس‌ها فرآیند رشد نوزاد را نیز به شما یادآوری می‌کنند، فرآیندی که به دلیل بودن در کنار نوزاد شاید چندان متوجه آن نشوید.

 

 

 

منبع:نی نی سایت

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار