موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
12958
۰۴ آذر ۱۳۹۵

سرپرستی فرزندی که از ازدواج موقت به دنیا می آید با کیست؟

مسولیت فرزند در ازدواج موقت به عهده ی پدر است اما باید توجه داشت که این موضوع اختصاص به ازدواج موقت ندارد .

به گزارش کودک پرس , انسان نسبت به اعمال و رفتار وتصمیماتی که اخذ می کند از لحاظ شرعی وقانونی باید تبعات آن تصمیم را نیز لحاظ بکند ،یکی از نقاط قوت قوانین اسلام این است که اول تکلیف فرزندانی را که از ازدواج موقت حاصل می شوند را مشخص کرده است و فرموده، فرزندانی که از این ازدواج متولد می شوند مانند فرزندان ازدواج دائم هستندیعنی شرعا و قانونا فرزند این پدر و مادر محسوب می شود و نفقه ی آنها بر پدر واجب است و از پدر و مادر هم ارث می برند.

 

بنابراین این فرزندان هیچگاه احساس شرمندگی نخواهند داشت زیرا پدر و مادر آنها از راه قانونی و شرعی و براساس دستور الهی چنین ازدواجی داشتند و هرگز کار خلاف شرعی نکرده اند و همچنین اگر فرزندی از ازدواج موقت به وجود بیاید ازدواج ثبت می شود و کودک به رسمیت شناخته می شود و زوجه (مادر) می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و اثبات واقعه نكاح كه به تبع الحاق فرزند به پدر هم ثابت خواهد شد پدر را به گرفتن شناسنامه برای فرزند اجباركند.
 

اما اینکه فرزند ازدواج موقت  متعلق به کیست؟

مسولیت فرزند در ازدواج موقت به عهده ی پدر است اما باید توجه داشت که این موضوع اختصاص به ازدواج موقت ندارد . چه در ازدواج موقت و چه در ازدواج دائم حضانت و نگه داری فرزند تا 7سالگی حق مادر است و از این سن به بعد بر عهده ی پدر گذاشته شده است. همچنین در هر دو ازدواج کلیه مخارج فرزندان و سر پرستی آنها بر عهده ی پدر است.

 

اما اگر پدر کودکی فوت کند دادستان برای وی قیم تعیین کند و در اینصورت مادر در قیمومیت از وی سزاوارتر است. اما قانونی شدن و به رسمیت شناختن فرزندان حاصل از ازدواج موقت باعث میشود که در آینده خانواده های غیر متعارف بیشتری از ازدواج موقت حاصل شوند و افزایش ازدواج موقت باعث متزلزل کردن کیان خانواده ها میشود اما اگر هدف از ازدواج موقت کمک به کسانی است که پناهی جز قانون ندارند باید شرایطی برای مردها قرار داده شود تا احساس نکنند که شرایط برای آنها تسهیل شده است و باید مسئولیت هایی برای این افراد قرار داده شود تا به راحتی نتوانند فقط برای هوسرانی ازدواج موقت داشته باشند.

منبع:خبرگزاری جام نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار