موقعیت فعلی شما : خانه/تغذیه مادر و کودک
129364
۰۳ دی ۱۳۹۶

روانشناسی تغذیه کودک

اغلب کودکان 9-8 ماهه قادرند به تنهایی بنشینند، به همین دلیل بهتر است اگر سر میز غذا می خورید، صندلی بلندی برای کودک تهیه کنید تا او بتواند در کنار شما غذایش را بخورد، و اگر هم زمین غذا می خورید، پارچه ای سفید و پاکیزه زیر کودک پهن کنید تا از پراکنده شدن غذا عصبانی و ناراحت نشوید.

به گزارش کودک پرس ،

برای غذا دادن به کودک رعایت چند نکته ی زیر می تواند مفید باشد:

1- همیشه هنگامی که کودک در حال غذا خوردن است، کنار او بمانید تا در صورت نیاز -پریدن غذا در گلوی کودک- به او کمک کنید.

2- هنگامی که کودک خودش سعی می کند غذا بخورد -با دست یا با قاشق- شما نیز با یک قاشق دیگر به او غذا بدهید تا به تدریج کودک روش با قاشق غذا خوردن را نیز یاد بگیرد.

3- هرگز کودک را مجبور به خوردن نکنید، زیرا ممکن است این کشمکش شما بر سر موضوع خوردن تاثیری منفی بر عادات تغذیه ای کودک گذارد.

4- آموزش صحیح غذا خوردن به کودک اعتماد به نفس و استقلال می دهد پس بکوشید با بهترین و راحت ترین روش این عادت پسندیده را به کودک یاد بدهید.

5- غذاهای جدید را یکی یکی به کودک بدهید تا در صورت مشاهده ی هر گونه حساسیتی زود متوجه شوید.

6- گاهی احساس می کنید که کودک اشتهایش را از دست داده است. در این گونه موارد بهتر است برنامه هفتگی غذایی او را بررسی کنید و تنوعی در غذای کودک به وجود آورید. از آن گذشته، اغلب کودکان خردسال، معمولاً در یک سالگی میزان رشدشان تا حدودی کاهش می یابد و همان سه وعده ی غذایی که در طول روز می خورد، نیازهای شان را کاملاً تامین می کند.

7- همیشه با توجه به اشتهای کودک به او غذا بدهید. غذای کودک باید سالم، مقوی و منظم باشد. کوک نیازی به پرخوری های بی رویه ندارد.

8- بهترین نوشیدنی برای کودک، آب است. زمانی که کودک احساس تشنگی می کند، بهتر است به جای دادن هر گونه آب میوه، شیر، آب معدنی، … به او آب بدهید. آب پاکیزه و ساده برای کودکان یک سال به بالا کاملاً سالم و بی خطر است و نیازی به جوشاندن هم ندارد.

9- به کودکان خردسال نباید آب معدنی داد، زیرا املاح درون آن برای کودک سنگین است.

10- پس از دو سالگی می توانید به جای دادن شیرهای پرچرب به کودک تان، شیرهای کم چرب بدهید.

11- اگر احساس می کنید کودک تان اشتهای خوبی دارد، می توانید به جای دادن شیرهای پرچرب، به او شیر کم چرب بدهید، ولی اگر اشتهای کودک کم است و در هر وعده ی غذایی، به اندازه ی کافی غذا نمی خورد، شیر و ماست پرچرب به او بدهید تا او بتواند انرژی کافی برای رشد و تحرک داشته باشد.

12- دادن آب میوه های شیرین که حاوی قند فراوانی هستند، برای کودکان چندان مناسب نیست. چنان چه قصد دارید به طور روزمره به کودک آب میوه بدهید، همیشه مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود با انجام این کار از کم اشتها شدن کودک جلوگیری کرده اید. در نظر داشته باشید، همیشه شیر، آب میوه و نوشیدنی ها را بعد از وعده ی غذایی به کودک بدهید تا میل کودک را به غذا از بین نبرید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار