12934
۰۳ آبان ۱۳۹۵

دندان پزشکی رفتن قبل از بارداری ضروری است

اقدامات دندان‌پزشکی یکی از مهم‌ترین اقدامات پزشکی قبل از بارداری است، به این دلیل که در دوران بارداری به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا مشکلات دندانی هستید. شایع‌ترین این مشکلات، بیماری‌های پریودنتال بوده که به عنوان بیماری‌های لثه شناخته می‌شوند.به دلیل برخی تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی شما به باکتری‌های موجود در پلاک‌های دندانی بسیار حساس شده و زمانی که دچار مشکلی می‌شوید، احتمال این‌که این مشکل نسبت به شرایط عادی بیشتر و شدیدتر شود، وجود دارد. بنابراین اگر برنامه‌ای برای بارداری دارید حتماً برای مطمئن شدن از سلامت دهان و دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنید، زیرا همان‌طور که گفته شد بیماری‌های پریودنتال می‌توانند در دوران بارداری تشدید شوند.

به گزارش کودک پرس پرس : اقدامات دندان‌پزشکی یکی از مهم‌ترین اقدامات پزشکی قبل از بارداری است، به این دلیل که در دوران بارداری به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا مشکلات دندانی هستید. شایع‌ترین این مشکلات، بیماری‌های پریودنتال بوده که به عنوان بیماری‌های لثه شناخته می‌شوند.به دلیل برخی تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی شما به باکتری‌های موجود در پلاک‌های دندانی بسیار حساس شده و زمانی که دچار مشکلی می‌شوید، احتمال این‌که این مشکل نسبت به شرایط عادی بیشتر و شدیدتر شود، وجود دارد. بنابراین اگر برنامه‌ای برای بارداری دارید حتماً برای مطمئن شدن از سلامت دهان و دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنید، زیرا همان‌طور که گفته شد بیماری‌های پریودنتال می‌توانند در دوران بارداری تشدید شوند.نکته‌ی مهم دیگر این است که اگر بیماری‌های لثه در بارداری گسترش یابند می‌توانند بر جنین شما تأثیر بگذارند، زیرا باکتری می‌تواند از طریق مایع آمنیوتیک به جنین انتقال یابد. محققان عامل بیماری‌زای پریودنتال را درون مایع آمنیوتیک و جفت پیدا کرده‌اند که می‌تواند منجر به افزایش احتمال پره‌اکلامپسی یا وزن کم هنگام تولد نوزاد شود.با انجام آزمایش DNA پس از تولد نوزاد، مشخص شده که 95 درصد باکتری‌های نوزاد از مادرش به او انتقال می‌یابد، به این معنی که شما هرگونه باکتری مضری داشته باشید که منجر به عفونت شود، مانند بیماری‌های لثه، حفره‌ی دهان یا هر نوع عفونت دیگری، احتمال اینکه این عفونت را به نوزاد خود منتقل کنید بسیار بالا است.

قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید، از اشعه‌ی ایکس برای گرفتن عکس دندان استفاده کنید. در واقع یکی دیگر از اقدامات مربوط به معاینه‌ی دندان‌ها قبل از بارداری همین مسئله است. حتی اگر اشعه‌ی ایکس دندان‌پزشکی دوز کمتری نسبت به اشعه‌ی ایکس پزشکی داشته باشد، باز هم  بسیاری از مردم می‌خواهند از تماس غیرضروری با آن بپرهیزند.بنابراین بهتر است قبل از باردار شدن به فکر عکس گرفتن از دندان باشید تا از هرگونه مشکلی که ممکن است در دوران بارداری باعث بیماری در حفره‌ی دهان شود، آگاهی پیدا کرده و به فکر درمان آن باشید.

پاسخ به چند پرسش زنانی که قصد آمادگی برای بارداری دارند:
• باکتری‌های ایجادکننده‌ی بیماری‌های لثه چطور بر نوزادی که دندان ندارد تأثیر می‌گذارد؟
ممکن است صحبت از مشکلات دندانی برای نوزادی که هنوز دندان ندارد کمی عجیب به نظر برسد، اما باکتری‌هایی که سبب بروز این مشکل می‌شوند به راحتی می‌توانند درون لثه‌ی نوزاد زندگی کنند و زمانی که نوزاد دندان درآورد، احتمال ایجاد و گسترش عفونت دندانی در او بیشتر می‌شود.

• آیا راهی برای رهایی از مشکلات دندانی وجود دارد؟
می‌توانید از آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده‌ی بیماری لثه استفاده کنید، در نظر داشته باشید که این کار برای جلوگیری از مصرف آنتی‌بیوتیک در آینده، برای نوزادتان است.

• آیا مورد مهم دیگری جهت آگاهی بیشتر راجع به دندان وجود دارد؟
می‌دانیم بزرگسالانی که بیماری پریودنتال دارند، باکتری فقط در دهان وجود نداشته و می‌تواند باعث آسیب در سایر قسمت‌های بدن او هم شود. به عنوان مثال در افراد مسن اکثر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی به دلیل بیماری پریودنتال است.تحقیقات پزشکی نشان داده‌ که داشتن باکتری‌هایی که باعث بیماری پریودنتال می‌شوند، یک عامل خطر برای بیماری قلبی، سکته و دیابت هستند. تحقیقات خاصی که تأثیر این نوع عفونت را بر سلامت کودک نشان دهد انجام نگرفته، اما منطقی است که با مراقبت‌های بهداشتی از انتقال باکتری به کودک‌تان جلوگیری کنید.

 

 

منبع: مامانم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار